Om vårtan - grannar - tiggeri

För ett par dagar var jag hos en läkare på en hudmottagning för en besvärlig vårta jag har på insidan av min högra tumme och som ställer till med en hel del problem.

Jag hade fått en remiss dit av min läkare på vårdcentralen.
(konstigt att de inte kan fixa sådant på vårdcentralen ;-)

Och läkaren gjorde en frysning på vårtan med en kyla på 180 grader :-)
Det gjorde lite ont och efteråt, men det stod jag med lätthet ut med.

Jag fick tid att göra om det igen efter fyra veckor och läkaren sa att det kan behövas ett par behandlingar.

Sedan föreslog läkaren ett bedövande medel jag kunde köpa på Apoteket som jag kan lägga på före behandlingarna.
Men jag tyckte det var onödigt, för den lilla smärtan kan jag stå ut med :-)
Jag är rädd för smärta hos tandläkarn, men annars så tål jag en hel del :-)

Fick även rådet att köpa ett vårtmedel att använda själv mellan behandlingarna, och redan börjar vårtan krympa, eller vad jag ska kalla det...skönt



En annan rolig sak är att jag nu börjat få kontakt med några grannar som bor i husen bredvid där jag bor.
Och ofta när jag är på väg hem så sitter de på en plats på gården och pratar, och nu börjar jag också bli en i gänget :-)

Kul att ha lite folk att prata med då och då, och lära känna grannarna mera.



Idag när jag satt i Tunnelbanan kom åter igen en kvinna gående genom vagnarna och grät högljutt och bad om pengar.
Hon gör detta ganska ofta.

Usch jag tycker det är så obehagligt !

Det blev mina små rader ikväll och önskar er alla en fin helg och hoppas ni har lika fint och soligt väder som varit här nu ett par dagar.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej Vännen
När jag hade ngn vårta på handen eller foten när jag var yngre, så satte jag på ofärgat nagellack, Det försvann efter en tid. Hade läst om det i ngn tidning och trodde inte på det först, ´men testade, ja det funkade. Så det kan man göra oxå.
Så trevligt att du fått kontakt med några av dina grannar. Är ju alltid så trevligt.
Ha en fortsatt bra helg

Kram

Svar: Intressant detta att man kan sätta nagellack på vårtor....ska prova detta om jag får någon fler....När jag googlat runt om vårtor så har jag läst att många gjort så...
Ja, det är kul att få mera kontakt med grannarna...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-06 @ 23:15:04
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Rovie

Roligt att få kontakt med grannarna. Här är vi ett 10-tal som träffas så gott som varje dag och fikar och har kul.
Tiggerier är jobbiga, det gäller bara att nonchalera dem för de är ju inget synd om dem. Förstår inte hur folk bara kan komma på tanken att uppföra sig så.

Hoppas din vårta går bort snart. Jag skulle nog inte experimentera med något annat under tiden du är under behandling. Om den inte hjälper skulle jag nog testat andra tips.

Ja sol och fint har det varit några dagar nu. Det är väl Brittsommaren. Fast det är ju egentligen den 7 oktober, men det är ju nära, Indiansommaren räknas ju flera dagar i hösten så det kan vara det. Huvudsaken vi har fint väder. Hoppas den stannar ett tag.

Ha det så bra

Kram

Svar: Ja, det är så roligt att träffa grannar här i området och ha lite trevligt tillsammans..och ja, det är jobbigt med dessa tiggerier i T-banan och speciellt när denna kvinna kommer...det känns så olustigt...
Och ja, jag fortsätter nog den behandling av vårtan som doktorn rekommenderade, och vårtan börjar nu krympa och torka ut..så förhoppningsvis den ramlar av snart...
Och ja, det har varit ljuvliga dagar med sol, och hoppas detta väder fortsätter länge...
kram och ha det så bra du också
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 00:50:12
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Inga M

Va roligt att du har fått kontakt med grannarna! För oss som bor här på landet så är det en självklarhet att man umgås lite till vardags med eventuella kringboende men jag antar att det blir annorlunda i en stad.

Brittsommar och indiansommar eller vad man ska kalla det har vi fått här också. En härlig vecka med älgjakt ska det nu bli, fast jag jagar inte förstås, sköter markservicen.

Svar: Jo, det är jätte-kul att fått mera kontakt med grannarna och få en trevlig pratstund då och då...Och ja, det är nog lite skillnad på landet och i stan...
Och ja, underbart väder är det just nu och hoppas det fortsätter ett bra tag till.
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 05:53:45
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Ingrid

Det är roligt att ha lite kontakt med grannarna. Även om man inte umgås känns det gott att man hälsar på varandra och att man kan stanna till och diskutera väder och vind om inte annat.
Just nu är jag lite ledsen, för en av mina goda grannar som vinkat så glatt varje gång han sett mig, har flyttat till Spanien. Honom kommer jag att sakna!
Hoppas du blir av med den där vårtan nu!
Kram, Ingrid

Svar: Ja, det är så roligt att ha lite kontakt med grannarna att man hälsar på varandra och få en liten pratstund då och då.Trist att din granne har flyttat till Spanien, och kan tänka mig du saknar honom..
ja, vårtan ska nog försvinna snart med tiden.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 15:41:06
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnel

Jag köpte ett vårtmedel på Apoteket och det har tagit bort den helt. Så kul att du träffat trevliga grannar. Alltid roligt att småprata lite ibland. Kram

Svar: Jo, det vårtmedel jag köpte på Apoteket ska förhoppningsvis ta bort vårtan helt, och med behandlingarna hos doktorn...och ja, det är roligt att träffa grannarna och få prata lite...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 16:10:50
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Mia

Oj, vad kul med grannkontakten, det är värt så mycket!! Kram till dig..

Svar: Jo, grannkontakten är värd mycket. Det är så roligt att få prata bort en stund med dem då och då,samtidigt kan man få och ge information om vad som händer i området, vad hyresvärden gör osv.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 16:14:07
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Inga M

Det där med tiggeri har jag inget till övers för! Merparten är organiserat och någon ledare tar lejonparten av förtjänsten. Det blir väldigt tydligt i landsorten när mellanstora svenska städer, typ Karlstad, plötsligt invaderas av tiggare från samma land och med exakt likadana skyltar.

Svar: jo, jag har också läst och hört om att det finns ledare / ligor som står bakom dessa tiggerier....mycket trist...
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 17:18:59
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: wiper

Vad skönt att du blev av med vårtan och att det gick så bra. Jag har själv fått en knöl på hälen så skorna börjar skava och det är lite känslobortfall påsidan om foten så jag skall beställa tid.

Det är många som kommer från andra länder hitskickade bara för att tigga. I Jönköping ser man ibland kvinnor och män sitta på gatorna i gamla slitna kläder. Som Inga M säger så är det nån högre upp som tar pengarna. Vad kul att du fått kontakt med grannarna. Bra att ha ett kontaktnät

Ha en fin kväll
kram

Svar: Jo, vårtan håller nog på att försvinna nu....jag får ha lite till tålamod...Kan tänka mig att det är jobbigt med knölen på foten, och hoppas det blir bättre också...
Och ja, det är så trist med dessa tiggerier, och jag har också läst och hört att det är någon / ligor som liger bakom det.
Det är verkligen trist med människor som uttnyttjar andra människor på olika sätt...
Jo, det är roligt att ha kontakt med grannarna, och också tryggt med ett kontaktnät...
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 18:22:22
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Gunnar

Låter härligt med grannkontakten. Det gör mycket för boendetrivseln om man har bra grannar.
Låter som hudvårdandet går bra också

B.s.
Jag tror jag ska testa doktorsfiskar om jag får tillfälle.

Svar: jo, det är roligt med grannkontakten...och ja, bra grannar betyder mycket.
Inger Maryissa

2012-10-07 @ 18:58:01
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Erik Semlan

Så bra att du så enkelt kunde bli av med den där vårtan. Trevligt att ha lite grannkontakt. Det kan bli trevliga små pratstunder och man kan få reda på lite vad som sker i området. :-)

Svar: Jo, nu är vårtan borta som jag skrivit om i mitt nya inlägg...och ja, det är trevligt med små pratstunder då och då med sina grannar, och ja, att även få reda på lite vad som sker i området...vilket även kan vara bra
Inger Maryissa

Postat av: Lotta

Jag har en vårta uppe på handen som jag försökt att bli av med på eget vis väldigt länge, men den ger sig inte så jag får nog följa ditt råd att ta landstinget till hjälp.
Trevligt med grannar som man kan snacka bort en stund med, jag har också hittat några här att prata med i mitt nya boende. Eftersom vi är hundfolk så kommer vi att ses även när de vita flyger.
Min dotter berättade att de kommit personer även hit som går runt och tigger. men jag brukar inte ge något om de inte sjunger eller spelar förstås :-)
Ha en bra fortsättning på dagen :-)

Kram

Svar: Min vårta ramlade av några dagar efter läkarbesöket och frysningen av den + ett par dagars egna behandlingar...så det är nog inte så dumt att gå till läkare om en vårta ställer till med stora besvär...
eller om det är svårt att bli av med den på egen hand...
Ja, det är roligt att få pratstunder då och då med sina grannar...
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-08 @ 18:00:39
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Sylvia

Om vårtan inte helt går bort kan du själv fila lite lätt på det torra på vårtan och pensla med något vårtmedel från apoteket. Det brukar funka bra.

Så kul att du fått kontakt med dina grannar.Det känns bra att kanske bara byta några ord och hälsa när man ses i trappan. Det gör mycket för grannsämjan.
Ja, du tiggeriet har ökat de sista åren både på gator och i tunnelbanan. Fattigdomen blir alltmer synlig.
Kram och ha det gott!
Sylvia

Svar: Fila på vårtan kunde jag inte eftersom det gjorde ont..men nu har jag fått bort den som jag berättat om i mitt senaste inlägg...
Frysbehandlingen och egen behandling ett par dagar efteråt med vårtmedel gjorde tydligen susen...för nu är vårtan borta...skönt...
Jo, det är kul med kontakten med mina grannar och då och då få lite pratstunder...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-08 @ 18:24:33
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Corina

Alltid trevligt att få kontakt med grannar. Jo vårtor kan ställa till med besvär om de sitter på fel ställen, helt klart. Kram !

Svar: Jo, det är så roligt att fått mera kontakt med grannarna..och ja, vårtor kan verkligen ställa till med besvär om det sitter på fel ställen..
det visste jag inte innan....men som tur är så är den borta nu...äntligen
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-08 @ 19:41:19
Postat av: Gunilla

Hej igen!
Så fin bild på dig, du har satt in här i din Blogg.
Kram


Svar: Tack.....kul att du tycker bilden blev bra.kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-10-08 @ 23:26:04
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Astrid

Den gråtande kvinna är nog duktig på att spela teater.Men så kul med grannarna det är så mycket värt att ha bra relation.Något så enkelt som Molkosan är bra när man vill ha bort vårtor, det brukar finnas på de flesta affärer. I alla fall förut. Googla på Molkosan

Svar: jo, absolut det måste vara teater som denna kvinna spelar....eftersom detta händer väldigt ofta....och på samma sätt...och ja, det känns så bra att ha kontakt med grannarna, och även få lite pratstunder...det är så roligt..
Tack för tipset att ta bort vårtan...men nu har jag blivit av med den som jag berättar i mitt nya inlägg
Kram
Inger Maryissa

2012-10-09 @ 16:05:22
URL: http://astridlarsson.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0