En annorlunda sommar - men ångrar det inte

Detta blev en annorlunda sommar för mig med tandutdragningar och starr-operationer.
Men som gjort att jag mår bättre och ser bättre.

Jag har haft ....skiver haft...stor tandläkarskräck  unde många år, så jag gick inte till tandläkarn, trots att jag haft värk, svullnad..infektioner i tänder och tandkött.

Så jag blev tvungen att dra ut tre stycken tänder och det var mycket komplicerade och jobbiga sådana
Men oj, vad jag mår bättre fysiskt nu när dessa tänder är borta och allt läkt.

Jag levde nog lite farligt...för infektioner i tänder och tandkött kan orsaka tråkiga saker i kroppen och även med hjärtat om man har otur.

och efter mina tandutdragningar och antibiotika vid den första tandutdragningen så har även mycket av min snuva på morgonen och mycket av min hosta även försvunnit.

Nu har jag lärt mig en läxa...och det är att gå till tandläkarn om det blir problem och även kolla tänderna varje år.

Och jag vill råda er som även har tandläkarskräck att i alla fall gå till tandläkarn och då tala om att ni är rädda...för det handlar även om hälsan,

För det brukar ordna sig med en förstående tandläkare som tar det lugnt och förklarar allt.

så blev det för mig i alla fall, och nu är jag mindre rädd för tankläkarbesök, även om det naturligtvis inte är roligt att gå dit, men viktigt att man gör det.



Sedan är nu även mina starr-operationer på bägge ögonen klara, vilket jag också var orolig för innan.

Men nu är de gjorda och jag blev förvånad över hur smidigt och lätt det gick, som jag berättat om i ett tidigare inlägg under kategorin: Hälsa här i min blogg.

Den sista operationen fick jag gjord igår på mitt vänstra öga.

Den tog av någon orsak lite längre tid och kändes lite besvärligare efteråt, och med en del dimsyn på ögat.
Men läkaren sa att det kommer att försvinna om ett par dagar, och jag tycker idag att det redan är bra mycket bättre.

Och jag är så tacksam över att Grå-starr går att åtgärda nuförtiden, annat var det förr...

Jag ska snart börja min blogg-promenad hos er mina goa blogg-vänner,
men det blir lite i taget eftersom mina ögon, speciellt första dagen efter operationen,  blir lite trötta om jag sitter framför datorn för länge i taget.

kramar


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Så skönt att båda ögonoperationerna nu är avklarade. Kram

Svar: Ja, jag är så glad över att ögonoperationerna är över nu..kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-12 @ 18:20:33
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Mia

Är så glad för din skull att allt har gått så bra, eftersom du var så orolig tidigare, kram på dig!

Svar: Tack...och ja, jag var ganska orolig innan, men nu är operationerna klara och det är så skönt.....och att det gått så brakram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-12 @ 18:38:59
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Gunilla

Skönt att din ögonoperation nu är över. Skönt att det har gått bra.
Kram/

Svar: Ja det är skönt att mina ögon operationer gått så bra och att de är över nu.Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-13 @ 00:48:38
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Inga M

Du har verkligen lyckats i att bekämpa din oro för de här ingreppen och fått belöning för det. Tänk att snuva och hosta också blev bättre. Säkert är det som du skriver att dåliga tänder kan ställa till problem på andra ställen i kroppen också.

Svar: Jo, det är många rädslor som jag lyckats bekämpa denna sommar....och på något sätt det har styrkt mig att jag klarat dessa jobbiga saker..Och ja, dålig tandhälsa kan ställa till med problem i kroppen...som t.ex. infektioner som kan sprida sig i kroppen om man har otur.
och just därför tycker jag att viktig tandvård skulle gå under det vanliga högkostnadsskyddet för sjukvård..
Inger Maryissa

2012-09-13 @ 07:17:06
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: maria

Oj vad mycket du har gått genom i sommar. Jobbiga operationer men med bra resultat nu såhär i efterhand :)

Härligt när det blir bra! Ögon och tänder är ju så känsliga...
Var rädd om dig nu fina du <3
Kram Maria

Svar: Jo, detta blev verkligen en annorlunda sommar men som gjorde att jag mår mycket bättre och ser bättre också...så det var värt det..stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-13 @ 19:41:40
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Agneta

God kväll, Inger!
Gott att det mesta är över nu så du kan njuta av tillvaron. Men om du dragit tänder måste du väl sätta dit nya antar jag? Men efter vad du gått igenom så lär det inte bli jobbigt för dig.
Att gå till tandhygienisten några ggr. om året är alltid bra och smärtfritt och förebyggande.
Ha det nu så bra och lycka till med synen!
Jag är så glad för din skull ska du veta, du är otroligt stark :-)
Varm kram, Agneta

Svar: Jo, Agneta och tack söta du..och det är skönt att dessa saker är över nu, och nu kan jag slappna av mera...Och ja, antagligen jag behöver några nya tänder för att kunna äta ordentligt...får se vilken lösning jag hittar på för detta tillsammans med tandläkaren...
och ja, nu går det lättare att gå till tandläkaren efter dessa svåra och komplicerade tandutdragningar....för det kan ju knappast bli värre...
och ja, det blir nog besök till min tandhygienist ett par gånger om året nu, för att slippa jobbiga tandläkarbesök...och för att få behålla mina resterande tänder så länge som möjligt...
Varm kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-14 @ 00:18:09
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: mimmi

Men så underbart att allt har gått så bra :)
kram

Svar: Ja, jag är så glad att allt gått bra och att de jobbigaste sakerna är över nu, och jag kan slappna av mera.kram
Inger Maryissa

2012-09-14 @ 12:01:34
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: ella

skönt du fick d gjort å mår bättre nu=)d är värt smärtan=)
ha en härlig helg nu=)kram

Svar: Jo, Ella allt det jobiga var värt det.Kram och ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-09-14 @ 12:33:10
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: Annika

Grattis till dina nya ögon. Härligt att det är över så du slipper grubbla nå mer på det. Ha nu en skön helg.

Svar: Tack, och ja det är så skönt att dessa jobbiga saker är över nu.Kram och ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-09-14 @ 12:54:05
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Gunnar

Jag har turen att ha en kanonbra tandläkare. Det kan göra stor skillnad.
Låter bra att du har fixat dina.

Trevlig helg!

Svar: Ja, det betyder mycket att ha en bra tandläkare, och för mig det betydde mycket att min tandläkare tog det lugnt med mig och förklarade allt vad hon gjorde.Önskar dig en trevlig helg också
Inger Maryissa

2012-09-14 @ 13:23:08
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: wiper

Vad härligt att höra att allt gått så bra men synd att du haft sån tandläkarskräck. Det finns såna man kan gå till som kan hjälpa en med sånt. Jag går till tandhygenisten en gång/år och hon regör och kollar allt och har nu på flera år sluppit tandläkaren än om jag inte har nån tandläkarskräck så blir det billigare med att bara behöva gå till tandhygenisten. Förstod att starrop skulle gå bra för det är rena löpande bandet nu och dom är jätteduktiga och det går fort. Jag tycker du varit jätteduktig. Jag kommer nog också att få starr för min mamma hade det och jag har medfödd sån som ligger vilande tills den bryter ut vid 70-årsåldern. Du fick den tidigt. Härligt att ´du nu kan släppa detta och även se så bra som du gör nu. Behöver du inga glasögon? eller bara läsglas?

Ha en fin lördag
stor kram

Svar: jo, det är trist att jag haft en sådan tandläkarskräck, för p.g.a den jag väntade så länge och fick såna tandproblem som resulterade i dessa jobbiga tandutragningarn osv...Jag ska nu också gå till tandhygienisten minst en gång per år...
Och ja, starr-operationerna har blivit som en löpande band operation, och den är enkel att göra och de är jätte-duktiga...
Jag har innan bara använd läsglasögon, och blir nog tvungen att fortsätta använda dem, fast jag behöver inte lika starka som förut...
och på långt håll ser jag också bättre nu...
Stor kram tillbaks och ha en fin lördag du också.
Inger Maryissa

2012-09-15 @ 13:55:38
URL: http://wiper.bloggplatsen.se
Postat av: Veiken

Vilka framgångar du har haft med dina rädslor. Nu mår du fysiskt bättre och jag antar att det påverkar psyket i positiv riktning också! Kram

Svar: Ja, jag är så glad över att lyckats övervinna dessa rädslor och ja, det påverkar både fysiskt och psykiskt på ett positivt sätt.kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-17 @ 18:53:20
URL: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0