Ögonen + problem med barn här i området

Hejsan igen,

Tack för alla kommentarer för mitt förra inlägg.
det är så skönt att få skriva av sig även om  lite jobbiga saker då och då.

Annars är det ok här.
Ögonen håller på att stabiliseras efter Starr-operationen, men man får nog ha lite tålamod...det tar sin lilla tid..

I det vänstra nyopererade ögat så har jag lite problem med synen på långt håll och lite dubbelseende...och speciellt inne i butiks-centrum och när det finns lysande skyltar.
Men det ska väl bli bra med det också.

På nära håll har synen blivit bättre, och naturligtvis det är skönt att kunna se färger och konturer bättre.



Igår när jag gick hem blev jag så less på några barn som brukar trakassera folk
genom att från loftgången ovanför gångvägen hem, de kastar ner olika saker på folk och även plastpåsar med vatten

Igår fick jag en trädgren i huvudet.....undra att jag blev arg !!
Men de bara skrattade och tyckte det var jätte-kul.

Kruxet är att jag vet inte vilka deras föräldrar är så jag kan inte gå dit och prata med dem.

och misstänker att om jag skulle gå hårdare fram mot dessa barn så blir det bara värre...
Det är ganska olustigt det hela...

en kvinna som är lite handikappad och går med rullator vågar många gånger inte gå ut p.g.a detta......man blir så ledsen...

Det måste vara ett stort fel på uppfostran eller hemförhållandena av dessa barn...
för normalt beter man sig ju inte som de gör....och speciellt inte mot äldre...

Önskar er alla en fin helg och hoppas vi får ett fint och soligt höstväder
Kramar till er alla


Kommentarer
Postat av: Kristina

Det här med barnen låterinte alls bra! Det kan ju hända en allvarlig olycka till slut. Vet inte i vilka åldrar dessa barn är, men de borde förstå att detta kan en fysisk skada och redan nu ger det ju skador då en del inte vågar sig ut. Går det inte kontakta polisen i närområdet via telefon, de kan säkert lokalisera barnen och även tala med föräldrarna. Så här får det inte vara! Hoppas det löser, men jag skulle nog ringa polisen, kram på dig vännen.

Svar: Jo, det är jätte-jobbigt med dessa barn och de verkar vara i ca. 12-13 års åldern, så de är stora nog att veta vad de gör...Jo, det vore nog bra att kontakta polisen i området, och när jag träffar kvinnan som jag berättade om så ska jag fråga henne om hon vet ungefär var de bor..
Kanske jag skulle hota barnen med polisen nästa gång...får se om det hjälper...för polisen har ju ett kontor i närheten, tror jag...
stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 14:36:17
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Mia

Det där med barnen är inte alls bra, undrar om många föräldrar har sån press på sig nu för tiden, så dom inte riktigt orkar engagera sig i sina barns uppfostran...Ja, egentligen borde nog polisen prata med dom, det tar nog bättre än att du som privatperson gör det...

Svar: Det är trist när föräldrar inte håller reda på vad deras barn gör...och ja, fortsätter de,t så är det nog en bra ide att kontakta närpolisen.
kram
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 14:43:31
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Gunnel

Jag tycker också att polisen borde få veta detta. Det är nog enda sättet att få slut på ofoget. Kram

Svar: Jo, antagligen det är en bra ide att kontakta polisen om detta fortsätter.Jag ska hota med det nästa gång.
kram
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 14:51:03
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Herr Nilssons Fru

Nä de där är inte normalt beteende av barn. Slå larm till typ socialen så de kommer ut och kollar läget. Ungarna vet ju inte vad de är för några. Så där kan man ju inte bara låta de fortsätta. Hur slutar dom då??

Skönt du börjar bli bättre i ögonen.

Kramiz

Svar: Tycker heller inte detta är normalt beteende av barn....något är mycket fel...och ja, vad kommer de att göra när de blir äldre om ingen stoppar vad de gör nu...
Kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 14:57:33
URL: http://anki-nilsson.blogport.se
Postat av: Erika

Förstår inte vad det är med barn av idag inte alla men det flesta. Får de ingen som helst form av uppfostran, eller får de fara vind för våg och göra vad som faller dem in? Det där du skriver om tar säkert en ände med förskräckelser en dag, samt damen som knappt våga gå ut för dessa barns framfart. Vad är det som sker i vårt samhälle, som bara urartar mer och mer. Hoppas någon gör något åt det här för det är riktigt oacceptabel det som pågår.

Önskar dig en fin helg.

Svar: det är trist med brist på uppfostran som tyvärr förekommer i vissa familjer.De flesta är ok, men så finns det dessa tyvärr...
ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 15:48:25
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Gunnar

Köp en stor vattenpistol och skjut tillbaka! Man måste ju få försvara sig.

Svar: Ja, det skulle se kul ut :-D
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 16:36:17
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Ingrid

Jag tycker att ni ska anmäla de här ungarna till polisen eller socialen. Inte ska de få trakassera folk så att det inte vågar gå ut. Det är ju förfärligt! Jag misstänker att det inte är stor idé att prata med föräldrarna, för de är nog inte tillräckligt engagerade i sina barn. Vore de det skulle barnen inte hålla på så här.

Så skönt att dina ögon börjar bli bättre. Jag blev lite förvånad att du fick göra båda två så med en gång. Åke fick vänta 3 månader på sin andra operation för de skulle vara säkra på att den första gick bra (eller också var det något de skyllde på).

Kram, Ingrid

Svar: Jo, det är nog en bra ide att anmäla dessa barn till polisen eller socialen om detta fortsätter...fast kruxet är att jag vet inte var de bor, vad de heter osv...
och de hinner nog springa iväg, innan någon hinner komma...
men något sätt måste finnas att få dem att komma på bättre tankar, och förstå allvaret i det de gör...
och ja, det måste vara brist i förälrarnas engagemang i dessa barn, eftersom de antagligen inte vet vad deras barn sysslar med...
Jo, mina ögon börjar stabiliseras efter operationerna,...
det högra ögat känns nästan helt ok nu, och får väl ha lite tålamod med det vänstra...
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 18:32:36
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Rovie

Det där är nog ett problem överallt tror jag. Det verkar som föräldrarna inte bryr sig vad barnen håller på med. Här kan de vara ett himla liv på nätterna med gap och skrik, det är ju ingen ute så det gör inget mot någon, de är i 12-årsåldern de också. Det kan vara kl 2-3 på natten. De borde sova för länge sedan de ska väl upp till skolan tycker man.
Hota med polisen är nog bra då blir de nog rädda. Eller blir de värre. Kanske prata med polisen så de kan hålla lite uppsikt. Då vet inte ungarna vem som sagt något heller.
Det är hemskt att folk inte ska våga gå ut
för några "snorungar". Ursäkta uttrycket men jag skulle kunna säga ännu värre.

Hoppas du får en lugn helg

Kram

Svar: Ja, det är så trist med föräldrar som inte har koll på och inte bryr sig om vad deras barn gör....Hur ska det då bli när barnen blir äldre...ganska oroväckande...
Jo, kruxet är att om man t.ex. hotar dem med polisen det kan bli värre...
men fortsätter det så är det nog en bra ide att åtminstone prata med polisen..
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 23:01:15
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Lotta

Så länge de där ungarna får hålla på så blir det bara värre. Hoppas att någon tar tag i det så att ni inte risker att få ännu mera problem.

Trevlig lördag!

Kram

Svar: ja, risken finns att det kan bli värre om de får hållas...och hoppas så att någon som känner dessa barn tar tag i det.Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 00:31:29
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: Gunilla

Håller fullständigt med de övriga här
ring polisen eller socialen.
Så kan det inte få fortsätta.
Skräm dom ordentligt.
Det blir bara värre om dom får fortsätta så där.
Gör ingen ngt, så tycker dom bara det är roligt :(

Hoppas det blir bättre där du bor.

Ha en trevlig helg

Kram

Svar: Jo, på något sätt måste detta stoppas, så det inte blir värre...tycker att de som bor just där borde reagera, och någon borde ju veta var barnen bor....
ja, hoppas det blir bättre..
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 00:56:19
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Inga M

Om man inte stoppar sånt här så accelererar det ofta och blir värre. Det är lite som att ungdomar i den här åldern letar efter gränser. Och att trakassera och mobba ger en gruppkänsla av makt som är njutbar. Detta att ha makt är berusande, i alla åldrar och i alla lägen tyvärr. De vet naturligtvis att de gör fel så predikningar hjälper inte, men polis är nog det enda sättet att ta itu med dem.- Om det finns någon närpolis så kan det vara lösningen.

Svar: Jo, risken är nog stor att om detta inte stoppas det kan bli värre...och fortsätter det så ska jag nog ta kontakt med närpolisen och se vad de kan göra
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 06:46:24
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Bettan

Hej
Vad bra det är bättre i ögonen nu..det tar väl sin tid. Ja du det där med barnen, kanske kontakta de sociala myndigheterna eller polis.
Ha det så gott// Bettan

Svar: Jo, jag får nog ha lite tålamod med ögonen...det tar sin lilla tid för synen att stabiliseras...Höger öga är mycket ok, och synen har blivit så mycket bättre..
det är bara det sista opererade vänstra ögat som jag har lite problem med på långt håll...
men det har ju knappt gått 2 veckor sedan operationen, så det blir nog bra det med...
Jag ska på efterkontroll på måndag, och får prata med läkaren om detta..
Jo, om dessa barn så ska jag nog kontakta närpolisen om det fortsätter.
Kram
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 10:22:05
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: kerstin

Kära Du!
Kan bara säga som Dina vänner! Du skall tala med polisen, även damen med rullatorn bör göra det!
Själv skall Du nog ligga lågt då det annars kan eskalera! För bedrövligt att barnen inte får lära sig veta hut( hur man uppför sig)!
Skönt att det går framåt med ögonen!
Ha det gott och Kram*

Svar: Jo, när jag träffar kvinnan med rullatorn igen så ska jag prata med henne om att det vore en god ide att kontakta polisen om dessa barn...hon bor alldeles bredvid där de hålls....
Jo, säkert bäst att ligga lågt gentemot barnen så det inte blir värre...
men trist att det ska vara så...att folk ska behöva vara rädda...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 10:50:04
URL: http://kailiyinyang.blogg.se
Postat av: Sylvia

Skönt att det är bra med dina ögon!
Det är så svårt med barn idag. Ingen bryr bryr sig och ungarna struntar i om de får en tillsägelse. vi har ett gäng skolbarn som står och röker på vår gård och det är fullt med fimpar överallt.Jag bry mig inta om att de röker men fimparna vill man de ska kasta i en burk vi ställt ut. Säger man till så lossas de inte höra. Jag har också skrivit till rektorn men vad barnen gör utanför skolan är inte hennes problem säger hon. Idag sätts inga regler för barn och då gör de som de vill.
Kram och ha en fin helg!

Svar: Jo, det är trist när det händer att ingen bryr sig om vad barnen gör...och ja, det är mycket viktigt för barn att lära sig att det finns regler.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 12:11:50
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Veiken

Man jösses, det måste finnas ett sätt att komma åt dessa otrevliga ungar! Om många går samman, talar med ungarna och dessutom söker upp föräldrarna och pratar med dom. Det måste gå att ta reda på vika som Är upphov till dessa barn! Otrevligt med sådant där man bor. Kramar

Svar: Jo, hoppas jag tillsammans med andra som bor här kunde gå tillsammans och få ordning på detta...Och de som bor bredvid borde ju veta var dessa barn bor, och prata med föräldrarna, eftersom detta har pågått ett tag nu...
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 19:25:43
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: soffie

men va är det för dumma barn,ring till polisen så de läxar upp dessa direkt. det kan ju gå riktigt illa,kramen till dej å hoppas du haft en underbar lördag.

Svar: jo, fortsätter detta så ska jag nog prata med polisen om det...för ja, det kan ju gå illa när de t.ex. slänger saker i huvudet på folk...och roligt är det heller inte att få vatten på sig.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-22 @ 20:53:59
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Corina

Låter bra med dina ögon. Synen är ju väldigt viktig. Ja vad har barnen fått för uppfostran kan man ju undra när dom beter sig på detta sätt. Skrämmande ! Kram !

Svar: Jo, synen är så viktig, och jag är så glad att operationerna har gått bra och jag ser mycket bättre Och ja, man kan undra vilken uppfostran barn får so beter sig på det sättet som jag berättat om i mitt inlägg...
Jag tycker också det är skrämmande..
Kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-23 @ 09:40:01
Postat av: Rovie

Hej hej

Nu måste jag fråga om du svarat mig med signerat? För nu har jag början på dina svar hos mig när jag loggar in och går på kommentarer, sedan läser jag vidare här genom din länk.
Jag fattar inte annars vad signerat ska var till. Har provat hos mig själv men får inte medddelande om den. Har glömt titta hos mig själv också.


Kram

Svar: Hej Rovie,Ursäckta för mitt sena svar...
Nej jag har inte svarat / skrivit kommentarer hos dig som signerad, utan bara som vanligt...
Jag förstår inte vitsen med att kommentera som signerad,,,,och i båda fallen så skickas ett mail till den som jag svarat på en kommentar...
Stor kram
Ps. idag ska jag på återbesök hos min ögonläkare, men ögonen känns bra nu och synen är toppen !!
Inger Maryissa

2012-09-23 @ 16:07:00
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Rovie

Nu ska ja signera, ska inte leka för mycket på din blogg.
Sista test bara
Kramen

Svar: Det är ok att du testar hos migkram
Inger Maryissa

2012-09-23 @ 16:07:44
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: fia

När jag hör sådan här med barn som beter sig så illa att man ser rött.
Hur ska man våga ta sig fritt i grönområden och likn när det finns små barn som inte har respekt alls.
Hoppas nån tar fatt i dom eller föräldrarna.
kram.

Svar: Jo, man blir så ledsen när barn beter sig på detta sätt....och hoppas det blir ordning på det hela på något sätt
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-24 @ 08:26:08
URL: http://fiasdrommar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0