Att bli tant ;-)


Kommer ihåg när ett par ungdomar för första gången kallade mig tant.
Jag hajade till...och tänkte oj då ;-)
Ser jag redan ut som en tant ;-)
Oj, vad åren går.....

För ett par dagar sedan när jag var i affären så råkade en kille stöta till mig och han tog mig på axeln och sa oj, ursäckta mig, på ett sätt som man gör till äldre människor.
Lite mysigt kändes det faktiskt ....
Och nu i hissar  och portar yngre håller gärna upp dörren till mig.

Så visst har olika åldrar sina fördelar, och även att bli äldre  ;-)
Eller är det bara som ordspråket: " surt sa räven om rönnbären"  ( Skojar ;-)

Som jag tror är, att man mår bättre om man kan acceptera att man blir äldre, eftersom man inte kan förhindra det.
Och om man försöker förbereda sig mentalt på detta så kanske det går bättre att hänga med i livets förändringar.

Jag tror också att olika åldrar har både negativa och positiva sidor.

Jag satt idag och tittade på lite foton på mig i olika åldrar och hade kul och satte ihop dem i mitt grafikprogram
och kunde inte låta bli att visa dem här i mitt lilla inlägg.

De är av mig från det jag var under ett år gammal och till nu.
Det är både roligt och nostalgiskt att titta på sig själv hur man såg ut i olika åldrar.  

Kommentarer
Postat av: Mollan

Hejsan!

Vad fint det blev med alla bilder ifrån olika åldrar.=)

2008-12-09 @ 23:09:41
URL: http://metrobloggen.se/Mollan7
Postat av: Reneth

Roligt med så fina bilder på dig ihopsatta på det sättet som du har gjort. :) Jag tror också att varje ålder har sina gyllene hårstrån. En sak som jag har trott genom åren är : att eftersom min kropp inte var frisk från början och jag aldrig tyckte att min kropp passade min själ när jag var yngre, så trodde jag att de två delarna skulle passa bättre när jag blev äldre. Nu är jag över 50 men inte har det stämt ännu i alla fall. Själen är fortfarande lite sur på kroppen eller hur jag ska uttrycka mig. Att bli kallad tant är däremot intressant. En av mina kompisar gifte sig tidigt och fick sitt första barn vid 18. När vi var ute och fikade en gång när hon nyss blivit mamma, så tappade hennes dotter sin tutte. Alldeles när oss satt det en mamma med en son på ungefär åtta år. Den mamman sade till son att ta upp tutten och ge den åt tanten. Jag minns så väl min kompis min, när hon blev kallad tant och hon tar fortfarande upp det som en hemsk upplevelse lite då och då faktiskt. Det tog hårt på henne att bli kallad tant innan hon fyllt 19. Själv minns jag inte när jag blev kallad tant eller om jag ens har blivit detta. Min barn brukar sjunga glatt. Tjo fadderalla vuxen blir jag ej. Aldrig någonsin säg, ingenting för mig. Men som min morbror det kan jag tänka mig tjofadderallan lej. Ja, det kanske säger en del om oss i vår släkt. Lite glada och lite tokiga av oss det är vi nog. Jag tycker ändå att det är smidigt när folk håller upp dörren för mig, eftersom jag använder kryckor eller en hög rullator. De flesta brukar vara hyggliga och göra det.

Kram

Reneth

2008-12-10 @ 00:35:22
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Mia

Jag tycker nog att du ser ung ut! Men du har varit dig ganska lik under åren... L

2008-12-10 @ 06:06:40
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: marie

ja åren går så fort, alldeles för fort...jag hinner inte med.....



tansförsäkringen på 3000 kr....det förs inte över till nästa år ifall man inte har behövt till tandläkaren en extra gång, det är surt....

2008-12-10 @ 07:35:39
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Vilken fint collage du gjort med bilder av dig själv genom åren! Visst är det så att alla åldrar har sina possitiva och negativa sidor. Alla vill leva länge men ingen vill bli gammal...hmmm...

Tycker du bär din ålder med bravur!



Kram

2008-12-10 @ 10:14:16
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Nettan

Vilket fint collage du gjort, jag önskar att jag var lika duktig som du att hantera bilder.

Men jag är en riktig nybörjare.

Kram// Nettan

2008-12-10 @ 10:50:24
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: annette

Så härligt Collage Du gjort, måste vara jättekul att ha bilder från så skilda åldrar.

Minns själv första gången någon kallde mej "tant" var på jobbet när jag skulle ta prov på ett barn som mamman till barnet sa att sitt nu bara still så skall "tanten" sticka Dej i fingret.

Minns att jag efteråt gick till spegeln;)

Men man är ju inte äldre än man känner sig oavsett vad som står i födeleattesten!

Ha det så bra!

Kramar från "tanten" annette

2008-12-10 @ 10:54:17
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Jeanette

Härligt att få se bilderna på dig =) Varje ålder har sina skönheter och fördelar, men givetvis oxå nackdelar. Själv har jag inte det minsta ålderskomplex, jag älskar livet och känner mig bara visare och klokare, från en tant till en annan tant.. en stor kram

2008-12-10 @ 10:57:25
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Pialotta

Vi bär vårt ansikte med alla våra ansikten ingjutna ju.. så härligt att få se dina alla ansikten:-)

Att bli Tant, vill jag inte..men så klart är det bara att acceptera sitt åldrande.. så är det bara.. men för inte så länge sedan, tycktes det där va så svårt för mig.. vill gärna behålla flickan i mig.. och hon finns ju där;-)

Ha de gott Inger.. kramar

2008-12-10 @ 11:44:06
URL: http://kafferasten.blogg.se.
Postat av: Inger

åhh vad fint du gjort Inger...man kan se att det är du, så fin på alla foton...Visst är det så att det är på både gott och ont att bli äldre.. Men du vi säger istället, ATT VI HAR FÅTT MERA ERFARENHET.. jag har börjat med det nu,, hihi,,,Men de riktigt unga ser inte oss med erfarenhet...så upplever jag det..iaf de man inte känner igen...

Men när vi var barn sa vi ju Tant till alla tanter, då var på något vis alla vuxna det, vad jag kommer ihåg.. Men idag tycker jag att det 'är de som är över 80 år. Man liksom flyttar fram begreppet..eller växer med, vad tror du?



Ha en jättefin Nobeldag, Tant Inger, det ska jag ha,, för jag är ledig,,,kramen till dig...

2008-12-10 @ 12:24:50
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Man skall åldras med behag !!!!!

Och vara stolt över sina år......

Kram

Margaretha

2008-12-10 @ 13:03:12
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina vänner för alla härliga kommentarer.

Kul också att ni gillar mitt lilla collage jag satt ihop av mig själv i olika åldrar

och tack för goa kommentarer om den också.

Och ja, jag är glad att jag har dessa foton kvar på mig i olika åldrar.



Jag tror också som flera har skrivit, så har nog varje ålder både sina positiva och negativa sidor och även charm.

Och i vilken ålder man blir kallad för tant är lite intressant.

Kan tänka mig Reneth att din kompis inte tyckte det var så kul att bli kallad för tant innan hon ens fyllt 19 år.



Men kommer också ihåg som du Inger berättar att när vi var yngre så sa vi barn tant till alla tanter oavsett åldrar.

Och neg gjorde vi också då.

Ja, man kanske liksom flyttar fram begreppet tant eller växer med det.



Jag håller med som flera skrivit att man är ju inte äldre än man känner sig,

åtminstone inombords och som jag tänker att har man dessutom barnasinnet kvar,

det tror jag också påverkar hur man är och mår.

Och man är ju i grunden samma människa oavsett ålder

men att man fått mera erfarenhet och förhoppningsvis blivit klokare också.

Och jag tror också Margaretha på att åldras med behag och vara stolt över sina år.



Stora kramar till alla tanter och icke tanter, unga som äldre

från tanten IngerMaryissa ;-)



2008-12-10 @ 13:41:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

För mig står tant för ett gammalt ord som inte passar ihop med kvinnor nu för tiden. Jag ser dem framför mig i gamla filmer då samhället såg helt annorlunda ut än idag. Tanten då var utrustad med rotting och huckle och hade en helt annan roll än idag när de flesta är yrkesverksamma. Man vet inte riktigt hur man ska tolka benämningen tant som ingen vill vara. Är det negativt eller positivt. Kvinna äldre eller yngre, alla åldrar har sin skönhet och gamla blir vi ju alla om man inte dör ung;)

Kramar från Nicoline (stolt kvinna)

2008-12-10 @ 14:49:39
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: soffie

va fint du gjort iordning fotona på dej i olika åldrar,

roligt att ha det borde du göra som en tavla,

ja det där med tant blir man det vid en speciell ålder tro?

För mej är en tabnt en sån där liten grå med rullator,runt 70år min dotter den stora säger att jag fyller tant nästa år hmmm då blir jag 40,

kan bara säga att jag tycker du ser så fin och inte det minsta tantlik ut!

ha en goo dag

2008-12-10 @ 15:09:09
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Erika

Fint bildcollage på dig i olika åldrar. Vem vill bli titulerad tant? Tror det var mer så förr, för då såg dom riktigt gamla ut även om åldern inte var speciellt hög. Frisyrer kläder gör ju mycket bara det. Vi ser betydligt yngre ut i vår generation mot vad dom gjorde på morföräldrarnas tid för att ta något exempel.



Jag minns en episod när jag gick på en gata inne i stan då jag var 30. Jag passerade då två tjejer ca 15 år. Precis som dom gick förbi mig hörde jag den ena säga...något om gamla tanter på 30. Minns inte exakt för det är så länge sedan. Men reagerade över åldern eftersom jag själv då var 30. Det var inget som var ämnat åt mig, utan någon/några dom ventilerade.



KramKram



2008-12-10 @ 18:20:18
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Paula

Åldern spelar ju ingen roll om man inte är en ost!

Då blir man ju bara bättre och bättre med åren...

Det tycker jag att jag också blir, inte till det yttre men till det inre. Ingen panik har jag heller över rynkor och skavanker, det ska synas att man levt! Förstår din längtan efter snö och vinter, man blir så mycket gladare när det blir ljust och vackert

Kanske får ni lite till helgen?

Kram från pörtet

2008-12-10 @ 19:45:27
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ragnvi

Hi, hi! Jasså du trodde det var riktig åska...har ju hänt det med! Känns skönt idag att jag laddade ur igår!

Jättefina bilder på dig genom åren! Kul!

Att åldras - inte kan man göra nåt åt det! Så är det ju bara, eller hur? Fast...hm...

Kramen!

2008-12-10 @ 19:49:10
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Corina

Jag var 18 år när någon kallade mig tant första gången :) Då var det väl inget kul men idag kan man skratta åt det, när är man tant förresten ? Kram !

2008-12-10 @ 20:09:17
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: leila

Vilken kul bild med dig i olika åldrar. Jag blir också kallad tant ibland , det får vi leva med :) kramis leila

2008-12-10 @ 21:48:14
URL: http://ladyley.se
Postat av: Ingrid

När man var barn längtade man hela tiden efter att bli äldre. Att få börja skolan, att fylla 10, att bli 15, att bli myndig så att man kunde få göra som man ville, att få ett jobb och egna pengar så att man kunde få göra som man ville, att få gifta sig och få ett eget hem och så att man kunde få göra som man ville.



Sen där någon gång upptäckte man, att det gör detsamma hur gammal man än blir, man gör aldrig som man vill. I så fall vore man nog en väldigt odräglig människa att ha att göra med.



När det gäller ålder är man inte en dag äldre än man känner sig. En del dagar är man 20 år, en del dagar 80 år.



Men vem den där tanten som tittar tillbaka på mig i spegeln om morgnarna är - det har jag ingen aning om?

Kram Ingrid

2008-12-10 @ 21:56:59
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: vivan

Hm, jag känner mig inte som en tant, men för barn är jag ju en tant...och det är ju rätt och riktigt!

Har svårt att hänga med åren som går...men så länge jag får vara frisk och jobba med både unga och äldre,så rullar det på!Umgås mest med yngre på fritiden, våra vänner är yngre...ja..man är inte äldre än man känner sig...ibland 100 ibland som 25...fnizz! kram!

2008-12-10 @ 22:17:28
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är lite roligt det där ordet: Tant,

som väcker en hel del känslor ;-)



Förr var det nog mera vanligt att kalla en kvinna tant när hon uppnått en viss ålder,

vilken ålder det nu var..



Men det hänger kvar nu också.

Och används av barn och yngre personer.

Speciellt från yngre, och beroende av deras ålder, så behöver man inte vara så gammal för att betraktas som tant.

Men det är klart lite konstigt känns det nog att bli tilltalad tant när man t.ex. är under 30.



Men vad är tant egentligen,

ja, det tror jag är en tolkning beroende på vilken ålder de som säger det är i.

Och ja, när blir man tant egentligen... ?

För mig det betyder inte mycket.

Jag är den jag är och känner mig som jag är,

sedan om yngre ser mig som en tant, det gör inte så mycket.



Och visst är det sant att kvinnor ser oftast idag mycket yngre ut än kvinnor gjorde förr i tiden.



Tack för alla mysiga och goa kommentarer

och kul att ni tycker om bilden jag gjort.

Kramar



2008-12-10 @ 22:34:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag glömde säga att jag tycker du är jättefin på dina o-tantiga bilder.

Kramar från Nicoline

2008-12-10 @ 23:49:24
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Synne.

Håller med dig. Varje ålder har sin charm.

Snart ska den här tanten gå och lägga sig. En timme kvar att jobba.

Klems från mig.

Synne.

2008-12-11 @ 07:01:33
URL: http://nabolandet.bogspot.com
Postat av: cattha

va kul att titta o ha kort från olika åldrar.

jag tycker att man är inte äldre än man känner sig ena dan gammal nästa ung

ha de bra från ett snöstormigt vås

cattha

2008-12-11 @ 08:40:02
Postat av: gila

Kul ide med kollaget! Kanske den här tanten snor ide'n...

Tantkram från mig :-)

2008-12-11 @ 10:27:16
URL: http://litevarje.blogspot.com/
Postat av: lottam

Roligt med dina foton i olika åldrar och modet på frisyrerna.

Tant eller inte tant ...

Det har jag blivit kallad många gånger på grund av min hårfärg som är grått och övergår i vitt. Har varit sådan sedan jag vat 27-30 år gammal. Men vem bryr sig.

Tack för kommentaren hos mig.

Ha en fortsatt fin torsdag!

2008-12-11 @ 11:08:13
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com
Postat av: Tina

Tack för dina kommentarer hos mig!

Vilket fint kolleage du gjort av dina steg i åldrandet.

Ja...man skall bära åldern med hedern...o inget annat ungdomen i oss avgör vi själva om den får finnas där;)

Kram på dig!!

2008-12-11 @ 13:19:13
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina toppen-vänner för alla mysiga och härliga komentarer.

Kul att vi här kan dela med oss till varandra om olika saker här i livet och tankar och funderingar.



Och så roligt att ni gillar mitt lilla bild-collage med mig i olika åldrar från mycket liten tills nu.



Jag tror också att varje ålder har sin charm, och även både negativa och positiva saker.

Man kan ju inte vara ung för evigt, och det är naturens gång att bli äldre.

Och det att bli kallad tant av yngre, det känner jag inte spelar någon roll.

Och ja, man är den man är oavsett ålder.

Man behöver ju inte vara på ett speciellt sätt bara för man blivit lite äldre.



Stora kramar till er alla.



PS. jag Gila, du får gärna sno idén att göra ett sådant bild-collage som jag har gjort.

Ser mycket fram emot att få se ditt.

2008-12-11 @ 13:49:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Hej Inger! det är bara tant Inger som tittar in, hoppas du mår bra..för utanför är det dötrist denna dag.. Och du visst neg vi.. Man höll upp dörren och sa varsågod fru Svensson, och så neg man..hmm, så gör inte barnen åt oss idag.. Vill inte det heller, det var bara en tanke som kom upp nu...

Kramen till dig i ett trist Sthlm...i Majelden är det snö idag.. hihi..

2008-12-11 @ 15:38:04
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Eva

Men du är dig faktiskt lik, genom hela bildserien :-) Håller med dig annars, för visst är det väl så att alla åldrar har sin charm. Tidigare tyckte jag att alla över 30 var lastgamla. Men herregud, då har ju knappt livet ens börjat! Och visst får man ett annat inre lugn ju äldre man blir :-)



Kram från

Eva

2008-12-11 @ 15:40:36
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: Fia

Vilket fint collage du har gjort! Du är dig väldigt lik genom åren. Man ser att du har samma blick och leende hela tiden från tidig barndom till vuxen.

2008-12-11 @ 18:05:19
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: ssoffie

en torsdagskram till dej

2008-12-11 @ 19:27:20
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Blir som vanligt så glad över alla kommentarer och de mysigt hälsningar jag får.

Kul att ni tycker jag är mig ganska lik genom åren.

Åtminstone när det gäller leedet och blicken.



Och ja Eva, det du skrev om att man får ett annat intre lugn ju äldre man blir, stämmer nog.

Jag märker det själv, att ungomens många gånger rastlöshet och oro m.m.dämpats en hel del,

och kanske det är meningen att det ska vara så.

Och som många även tidigare skrivit tror jag också att varje ålder har nog sin charm.



Önskar er alla en bra fortsatt fredag.

Stora Kramar tillbaks.



PS. Jasså Inger, det snöar i Majelden men inte här ;-).

Mysko det där....snö norrut och söderut, men inte här i Stockholm.

2008-12-12 @ 12:47:11
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Erik

"Life is a cabaret" eller mina egna mornar' "It's showtime (ta-da)". Ja när jag fick frågan "Kan farbror säga vad klockan är" för några år sedan blev jag lite häpen ;-) Men det har gått över. Som tur är händer det inte så ofta. Men du har nog rätt i att bara man accepterar, så går allt lättare.

Fast inte känner jag mig som en gubbe, mer en pojk fortfarande :-)

Du har en skojig porträttkavalkad. Gav mig idén att försöka få ihop något liknande själv...

(Fast det kan dröja med att få ihop bilder.)

Tycker nog att alla åldrar hittills har varit okej, hoppas det fortsätter på samma sätt ;-)

2008-12-12 @ 17:20:35
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul det med: "Life is a cabaret" :-D

Ja, både män och kvinnor blir nog lite ställda när de första gången bli kallade för tant eller farbror :-D

Kul att du tyckte min bild blev bra, och det ska bli kul att se när du gör något liknande.

2008-12-12 @ 21:41:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0