Barndoms Nyårsfirande

Jag kommer ihåg nyårsaftnar när jag var barn. ( 50 och 60-talet )

Då på nyårsaftorn sköts inte så mycket raketer som idag. 
Visst fanns de att köpa, men jag har inget minne av att det var så mycket.

Men det fanns "busungar" som gjorde hemmagjorda raketer, jag tror med flaskor som de stoppade något explosivt i och det kunde vara ganska läskigt och det hände olyckor.

Vi barn fick vid tolvslaget vara ute på balkongen med tomtebloss som vi hängde på balkongräcket och tände dem.
Det var så mysig och vi brukade också göra små snölyktor på balkongen som fick brinna på kvällen.

Kommer nu också ihåg något som hette knallpulver som barnen lekte med på dagarna.
Har ett svagt minne av pappersremsor med knallpulver, som var i små rullar,
men kommer inte riktigt ihåg riktigt hur de funkade.
Men tror att de bl.a. andvändes i leksakspistoler men även på annat sätt,
och jag tror även man kunde trampa på dem så small det....kommer inte ihåg riktigt hur vi gjorde....
Är det någon som minns dessa ? 

På Nyårsafton när vi väntade in det nya året brukade vi sitta och äta lite smått och gott i vardagsrummet,
som t.ex. knäck, is-choklad och annat godis, plus nötter som vi satt och knäckte.

Pappa var barnsligt förtjust i nötter och speciellt i Valnötter,
men jag kommer ihåg att jag mest gillade en annan sort som hade en slags kokos-liknande innehåll.
Jag kommer inte ihåg namnet på den.
Hasselnötter brukade också komma i de nötblandningar vi köpte, 
men de brukade oftast finnas kvar efter det vi knäckt och ätit upp de andra nötterna, eftersom de inte var så populära.

Det är lite minnen som poppar upp då och då, och speciellt vid sådana här helger.
Och jag kan ju inte låta bli att dela med mig av dem.

Ha det så gott mina vänner
och kramar

Kommentarer
Postat av: Anki Enbom

Alltid roligt att du delar med dig av dina barndomsminnen..Ja, här i motala ska de inte skjuta några raketer på torget i år..De anordnar en ljusvandring ist. Med kaffe och glöggstopp.

ca 3000 marshaller ska visst gå åt.

men vi går nog inte på den vandringen, men det kommer säkert att vara vackert.

Kramen

2008-12-29 @ 22:41:24
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: vivan

Önskar dig allt gott på det nya året!

Gott nytt år vännen! kram!

2008-12-29 @ 23:22:21
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej Vännen!

Jo dom där "knallpappersremsorna" kommer jag oxå ihåg. Man kunde t.o.m hacka med ngn sten på dom så small det lite, inte så högt, så dom var ju inte så farliga vad jag minns. Här har dom smällt redan med några raketer, fast bara små som det lät. USCH, jag gillar inte alls detta. Det händer ju så mycket otäcka olyckor med dom där raketerna.

Jag kommer inte ihåg så mycket av mina barndoms nyårs vakor. Tänkt väl inte så mycket på det kanske.

Det är ju olika vad man tänker på när man är barn oxå. Jag, mina två bröder och mamma bodde ju hos vår Mormor på: -60 talet och det var bara som samhälle, och där smälldes det inte några smällare, vad jag minns iaf.

Ha det bra och GOTT NYTT ÅR!

Kram/Gunilla

2008-12-30 @ 00:06:45
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Paranötter menar du Inger.. de där älskade jag då jag var barn. Nu är det valnötter som gäller. Visst minns jag knallpulver.. fanns som man kunde ha i leksakspistoler.

Nu är det annat.. herre min ge.. ett hyreshus här neromkring hade ju bombaderats med raketer och stenar .. stackars människor. de där raketerna borde förbjudas och bara skjutas upp just vid 24.00 och på en plats.

Nyfiken på vad min dotter har gjort idag.. Kolla in.

Kram på dig

2008-12-30 @ 00:45:01
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: StefanWeei

Besök gärna min halvnya blogg! :P

2008-12-30 @ 00:52:22
URL: http://stefanweei.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det är så roligt att läsa Dina nostalgitrippar från 50-talet. Det stämmer så bra. Vi satt också på kvällarna och bara knäckte nötter och åt knäck och ischoklad och drack sockerdricka. Samtidigt spelade vi spel eller kort och pratade. Tomtebloss använde vi förstås också. De verkar vara bortglömda numera men jag ser dem i affären här.



Ett Gott Nytt År önskar jag Dig!

2008-12-30 @ 01:53:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon lilla du! Roligt att du delar med dig av dina minnen! Det får ju även oss att minnas lite!

Under många år firade jag jul o nyår med min pappa hos hans syster med familj i Uppsala....sen mamma o pappa gått skilda vägar....och nyårskvällen o natten var låååång minns jag! Ibland kom fler släktingar från huvudstaden o de vuxna åt o drack och jag o min kusin gjorde allt för att hålla oss vakna! Minns inte så mycket raketer o smällare från den tiden, vi hade tomtebloss vi med!

Kramen!

2008-12-30 @ 05:42:25
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Tina

Jag minns min bror hade sådana dragsmällare som han gillrade på handtagen o diverse ställen, man var inte glad på honom för jag hade/ har sådan respekt för allt som smäller. Är heller ingen fantast att barnen vill varje år köpa sånt...har sagt att jag befattar mig inte med det...då får de fråga sin far;)

Kram på dig!

2008-12-30 @ 07:12:23
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin

Hej! knallpulver kommer jag ihåg.Jag slog på dem med en hammare så de small.Enklast var att lägga remsan på asfalten.Det fanns något annat också,en remsa som man röck isär och den small.

jag har bytt adress nu.

Gott nytt år Anna-Carin

2008-12-30 @ 08:32:08
URL: http://www.imsefotovimse.blogspot.com/
Postat av: Thalina

Även jag minns de där röda knallpulverremsorna, min bror hade sådana.Men det var ju ganska oskyldigt med tanke på vad de har nu.Förstår inte hur de har råd och hur de får tag i dem.Här i stan kan man se barn från 6 år och uppåt smälla av mängder av smällare.Roligt att läsa om dina barndomsminnen.Kram till dig THALINA

2008-12-30 @ 08:48:47
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: soffie

va kul att höra om dina barndomsminnen från dina mysiga nyårsafnar

å tänk vad farligt det är med hemmagjorda raketer alltid nån som förolyckas av det varje år,

ha det bara bäst,

2008-12-30 @ 09:59:48
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Erik

Du gräver i minnet och finner roliga saker... :-)

Var själv glad ägare till dubbelhölster och två "pickadoller" med knallpulverremsor. Fick presenten av min farmor och farfar när jag fyllde sex år. Rullarna laddades in i revolvrarna och så drog man upp remsan så att revolvern kunde mata fram remsan själv och panga varje enskild liten "krutprick" på pappersremsan. Det mest irriterande var den förbrukade remsan som stack upp ur vapnet, jag rev ganska ofta bort det som stack ut. Realismen försvann ju med pappersremsan som stack upp. Men det small inte högt, när vi lekte så skrek vi ofta själva "pang, pang", det lät mer. Senare byttes remsorna ut mot mer realistiska "knallpulverpatroner" i plast, men då hade jag slutat leka cowboy och indianer för länge sedan ;-)

Tycker det är bra att i alla fall en del smällare försvunnit från marknaden. Tack vare en smällare som kastades mot mig en gång i tonåren, small precis mot ryggen, tog täckjackan eld och det var en total eldhärd på bara några sekunder. Jag slet av mig den brinnande jackan som smälte ihop till en liten illaluktande bulle på bara någon minut. Lättare brännskador på mina händer som fick lindrande salva på vårdcentralen. Men tur att jag fick av jackan, annars hade nog hela min överkropp blivit "grillad". Täckjackor på 70-talets början brann lätt upp. En kompis som smygrökte lyckades inte släcka ciggen när han skulle gömma fimpen i jackan och hela hans täckjacka brann också upp väldigt fort. Även han hade tur, att han fick av täckjackan så fort att han inte hann bli bränd.

Men affärsägare som låter ungdomar få köpa raketer, eller föräldrar som köper och ger sina ungdomar lättvindigt raketer och smällare, där är nog orsaken till många olyckor. Att sedan stå där berusad/full och tända på raketer är väl den största orsaken till olyckor.

Men du lär väl inte utsätta dig för dylik risk!? Vifta med tomtebloss på balkongen låter lagom farligt... ;-)

Gott Nytt År Inger Maryissa!

2008-12-30 @ 12:12:34
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så glad att ni tycker om när jag berättar olika saker från barndomen,

och det är så kul att vi här också kan dela med oss av våra upplevelser,

och väcker även fler minnen till liv.



Kul att fler kommer ihåg knallpulvren

och minns nu också när du Gunilla berättar det,

att man kunde hacka på knallpappers-remsorna med t.ex.en sten och så small det.

Och när du Anna-Carin berättar det så, kommer ett svagt minne hos mig om knallpulver-remsor som man ryckte isär.

Tänk vilka saker som roade en när man var barn ;-)

Och så kul det du Erik berättar om knallpulverremsorna till dina knallpulverpistoler.

Ser dig framför mig, smygandes fram...och så: pang !! ;-)



Ja, håller med om, som flera av er skriver, att det är läskigt med alla smällare som finns nu.

Ungdomar och t.om. barn börjar ofta tidigt att andvända dem.

Men här har det blivit lite bättre de sista åren, då det har blivit förbjudet att hålla på med dem kring husen.

Och de säljs inte lika öppet längre,

och det verkar hållas mera koll på barn som håller på med dem.

Vissa smällare har tydligen också försvunnit från marknaden som du Erik skrev.

Men vad läskigt det du berättar om täckjackan som tog eld av en sådan.

Jag ryser....

Vilke tur att du lyckades slita av dig den i tid.



När det gäller nötterna, ja just det Pialotta...paranötter hette de,

och kul att du också gillade dem som barn.



Tack mina goa vänner för alla kommentarer. Jag blir så glad.

Önskar er alla en fin fortsatt dag.

Kramar

2008-12-30 @ 12:24:45
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: ejmis

Önskar dig ett Gott Nytt År!

2008-12-30 @ 13:50:12
Postat av: jayne

Hej på dej

Ja du, tiden går... jag har ändrat lite färg och headre på min blogg, kan vara därför du inte känner igen mig.

Minnen är roliga när de ploppar upp, ja om minnena är roliga. Jga minns också de lugnare nyårsaftnar...med familjen. Jag är uppvuxen på 70 talet men minns inte alla dessa smällare som finns idag i tid och otid.

Vi hade också tomtebloss...så stor man var när man fick hålla en sån själv...oj oj oj... Vet inte om mina söner hade uppskattat detta..hm.

ha en mysig tisdag och trevlig nyår.

2008-12-30 @ 14:56:16
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Hej.. nu har jag förhoppningsvis slutat att bråka med min dator. Nu vill jag inte ha mer problem gällande den. Gott nytt år önskar jag dig! Kram

2008-12-30 @ 16:21:08
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Synne

Hej vännen.

Inte var det så mycket raketer. Men det var snö och kallt.

Tomtebloss och massor av gott nytt år rop som ekade mellan husen....



Vill bara önska dig ett riktigt gott slut och en god start på 2009.

Gott nytt år vännen.

Kram Synne.

2008-12-30 @ 17:22:05
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag minns också paranötterna som var jättegoda. Min bror hade också rosa knallremsor som han slog på med en sten så att det smällde. Det går inte att jämföra dagens smällare med de som vi hade i barndomen. Nu ligger det som ett moln över hela jorden på nyårsafton. Jag önskar dig ett Gott Nytt År.

Kramar....

2008-12-30 @ 17:38:37
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Lissen

Det var inte ett firande när jag var liten som det är nu. Mina minnen är jättesvaga, vi kan inte ha gjort något speciellt. Däremot minns jag knallpulvret och när vi lekte cowboys och indianer, vad kul vi hade. Det leker ju inte dagens barn-

Ha en riktigt glittrande, härligt Nyår!!!!

2008-12-30 @ 17:51:45
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: britten

jag minns också att det var mycket tomtebloss som vi använde-smällare har jag inget alls minne av...det var däremot spännand eattfå vara uppe till tolvslaget..när jag blev tonåring så var det nyårsvaka i kyrkan och den minns jag som mycket tung och ångestladdad..i de övre tonåren spelade jag alltid sjuk för att slippa följa med...häpnadsväckande när jag tänker på det....önskar dig en jättefin nyårsafton nu..och så småningom ett gott nytt år min vän

2008-12-30 @ 18:52:35
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Marie

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År i år!!!

2008-12-30 @ 19:12:16
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Eva

Oj ja, visst minns man alla de där raketerna och knallpulvret! :-) Jag minns hur min (elaka) storebror lurade mig att hålla i 4-5 småsmällare medan han tände på. Poff! Sedan var mina fina nya lovikavantar förstörda... Minns också alla ljuslycktor man gjorde ute i snön. Så mysigt det var. Man saknar verkligen snön. Hittills har vi inte haft någon här i Stockholm. Det har bara kommit några flingor som sedan snabbt försvunnit.



Önskar dig ett riktigt gott nytt år!



kramar från

Eva

2008-12-30 @ 19:40:07
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja Jayne, det är roligt när minnen ploppar upp,

och ofta det händer när jag håller på att skriva ett inlägg eller går på mina bloggpromenader.

Och det är så kul hur vi kan dela minnen med varandra här i våra bloggar.



Kul också att så många minns dessa knallremsor,

och ja, de var ju betydligt ofarligare än dagens smällare.



Och precis som du Lissen skrev, så ser jag själv sällan barn som leker på det sättet nu som vi gjorde.

Men kanske det också beror lite på hur man bor.



Åter igen tack för alla kommentarer

och ifall vi inte hörs före nyår, önskar jag er alla ett riktigt

Gott Nytt År

och stora Kramar.

2008-12-30 @ 20:44:51
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: leila

Kikar in för att önska ett gott nytt år :) Nu när jag läst ditt inlägg blir jag så sugen på valnötter, det har jag glömt att köpa iår, tokigt. ha det bra nu så kommer jag tillbaka nästa år. kramis leila

2008-12-30 @ 21:05:32
URL: http://ladyley.se
Postat av: Helen

Fint barndomsminne !! Hoppas du får en fin nyårsafton i år med.. Gott Nytt År önskar jag dig



Kram Helen

2008-12-30 @ 21:15:42
URL: http://hejaweb.se
Postat av: Fia

ja dessa hasselnötter ligger kvar i skålen även i våran fam , även när jag va liten .

det är så kul att läsa din blogg och hur du berättar varmt om dina barndoms minnen , det är fint av dig att dela med dig av dessa.

gott nytt och stora kramar till dig.

fia

2008-12-30 @ 21:21:08
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: annette

Känns som jag själv berättar barndomsminnen när jag läser vad Du skriver, knallpulver var kuuuul tyckte jag, tomtebloss är något som jag själv använder än idag på nyårsafton och även lite under julen.

Tror det är Paranotter Du tänker på,lite stora och svarta i skalet.

Önskar Dej ett riktigt Gott Nytt År!



Stora Kramen //annette

2008-12-30 @ 21:22:12
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Barnens Hjältar

Tack för kommentaren, det där såg riktigt smarrigt ut. Jag är väldigt svag för praliner och annat men vem är inte det?



Ha en fortsatt trevlig kväll

2008-12-30 @ 21:41:57
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja jag kommer ihåg alltihopa.. Vi hade oxå tomtebloss, som vi satte på balkongen,,sedan att det fanns knallpulver,man kunde även ta en sten och krossa en sådan där rosa remsa du nämnde. Sedan att killarna hade det i pistoler...Ja sedan satt man och väntade in tolvslaget,, med lite gottis, vi fick dela en läsk på 3 barn,, ja knäck och nötter kommer ja ihåg.,men hasselnötter fick jag sluta med. för jag blev allergisk mot dessa...synd, för det var lite mysigt att sitta och knäcka dem med tången. Kommer du ihåg att man spelade filipin,,om det var två nötter i samma...Åhh vad kul med dessa minnen...



Ha en jättefin nyårsafton,,,

och

Gott Nytt År och en stor varm kram till dig min vän i min barndomsstad....

2008-12-30 @ 22:01:35
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att ni tycker om när jag berättar om mina barndomsminnen.

Det är ju så kul att kunna skriva om olika saker och minnen här i min lilla blogg.

Och att vi sedan delar med oss av våra minnen, och upptäcka att många är så liknande.



Jo, Inger jag har ett litet minna av att vi spelade filipin med nötterna.

Kul !



Önskar åter igen er alla ett fint

Gott Nytt år

och Kram

2008-12-30 @ 22:44:58
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anna

Fin blogg. Såg att du gillar att resa. Min blogg handlar om hur jag sparar pengar till nästa resa, till Ghana. Titta gärna in. Gott nytt år.

2009-01-02 @ 14:24:33
URL: http://sparaochres.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla. Ja, jag tycker mycket om att resa och det blev en hel del förr.

Kommer och tittar in på din blogg.

Önskar dig också Gott Nytt År tillbaka

2009-01-03 @ 13:20:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0