Barndoms-somrar i Norrland

image67


image68


image69


Idag hittade jag jag några svartvita foton  som pappa  tagit  i Nora / Nordingrå i Ångermanland, där vi tillbringade somrarna när vi var barn.
Vi barn bestod av mig och min yngre syster och två yngre bröder.
Korten är tagna i början av 60-talet, där vår familj fick låna ett torp  och vi åkte dit varje sommar och tillbringade flera veckor där, tillsammans med en släkting ( tror jag ) på mammas sida med deras små barn.

Det var en mycket vacker plats, med en vik av havet nedanför torpet och ovanför och runtomkring fanns skog, och berg.

I hagen utan för torpet så fanns det en massa får som vi barn "lekte med" ofta.
Vi t.ex. drog ner grenar så fåren fick äta de goda löven, och ofta sprang vi omkring med dessa grenar och fåren efter då de gillade löven så mycket.
Speciellt rönnlöv och bär gillade de.

Kommer ihåg en gång när min två år yngre bror sprang med en lövkvist med "får-skocken" efter sig och han ramlade,
och fåren hann inte "bromsa" ;-) utan sprang över honom ;-)
Och jag, retstickan, stod bara och skrattade, och som straff jagade han mig långt upp i skogen ;-) 

När vi t.ex.hade skalat potatis så gick vi ut med en hink och gav dem + diverse andra matrester, och ofta stod fåren och väntade på det.
Så får är ganska mycket allätare. ...de åt t.om. rester av surströmming ;-)
Inte vet jag nu om allt var så nyttigt för dem, men de överlevde somrarna och fanns kvar när vi kom tillbaka året efter ;-)

Och bonden som ägde fåren var mycket sällan där och såg efter dem.
Utan det var vi som gjorde det, och när de t.ex. bröt sig in på  annan mark, så fick vi jaga tillbaka dem till sin hage igen, ofta handgripligen.

Och ibland bröt de sig in i gården vid vårt torp,
och en gång vaknade vi av att det stod ett par får och bräkte vid våra sängar ;-)
Ja, det är sant.....
Vi barn sov i ett litet uthus utan dörrar, så det var så de kom in ;-)
Vi sov i utdragssoffor med halmmadrasser, och min syster och jag sov i ena utdragssoffan och mina bröder i den andra.

Som ni förstår nu så levde vi ett ganska enkelt liv under dessa somrar.
Vatten hämtade vi i en brunn en bra bit därifrån, och det fanns ingen elektricitet, utan vi använde vedspis och gasolkök och gasolampor. 

Det gick ju bra att leva så på somrarna, men fick höra berättelser av den gamla damen som ägde torpet hur eländigt det kunde vara på vintrarna förr i tiden när folk bodde där på riktigt.
Men vi trivdes där de somrar vi fick låna torpet.

Visst är bilderna mysiga fast de är svartvita.
Och kortet på min fyra år yngre bror som sitter framför lill-stugan, och spelar dragspel tycker jag är så mysigt.
Och han ser nästan ut som en liten "tras-hank" med slitna knän på byxorna ;-)
Men det var inte så noga hur vi såg ut där, eftersom vi bodde ganska ensligt och bl.a. promenerade runt mycket i skogen, och klättrade i bergen.

Det finns så mycket mera att berätta, och jag fortsätter en annan gång, eftersom annars blir nog det här inlägget för långt.
Dessa somrar är mina bästa barndomsminnen.  

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Kanonhärliga foton.. de svartvita är så fina och din lillebror med dragspelet.. förstår du saknar de dina mycket och det är ju inte alls så konstigt.
Visst har vi alla våra historier och det är så kul att läsa här om dina:-) Torp är det något visst med:-)
Kramar o natti på dig.. sängen kallar för jag har varit i gång hela dagen..

2008-01-09 @ 00:06:56
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Junitjej

Jag hade problem med blogg.se igår kväll. Jag kunde varken kommentera andras bloggar och jag kunde heller inte uppdatera min egna blogg. Jättetrist!

2008-01-09 @ 06:37:17
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Mia

Ja du Inger...härliga bilder och underbara minnen förstår jag att det är. Allt var så mycket enklare då, eller hur? Men inte var vi speciellt olyckliga för det, snarare tvärtom....åtminstone tror jag det! *L*

2008-01-09 @ 08:26:18
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Maria

I Nordingrå är det jättefint. Jag var där på barnkoloni och min svåger hade släktingar där så jag var med och fiskade strömming.

Kräksjuka har säkert alltid funnits mer eller mindre. Om det är för att vi är så rörliga globalt sett idag som smitta förs snabbare runt klotet.
Ha en bra dag!

2008-01-09 @ 11:51:45
URL: http://kramaria.blogg.se
Postat av: Think Twice

Vilken härlig barndomsberättelse...
Har fortfarande efter flera dagar svårt att få upp
min egen bloggsida, den står bara och laddar....så även idag (frustrerande)
Fotona ser riktigt mysiga ut,när det gäller minne så minns man oftast somrarna bäst, av någon anledning!
Kul med fåren som spela er lite spratt då o då:))
Må så gott!
Kram

2008-01-09 @ 12:13:58
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Det är så kul att kunna få dela med mig även av
barndomsminnen här och blir så glad att ni tycker om att läsa det jag berättar om.

Ja Maria, Nordingrå är jätte-fint. Kul att du varit där också.
Och ja, strömming fiskades mycket där, och vi köpte ofta strömming av en fiskar-gubbe.

Och håller med dig Mia, att inte mådde man dåligt av att allt var enklare då.
Och vi levde verkligen enkelt de somrarna.

Och ja, precis som flera av er, har jag också märkt att det är störningar på bloggen av och an.
Hoppas det fixar sig snart för det är ju så trist när det strular.

Önskar er alla en fin dag och kramar tillbaks.

2008-01-09 @ 12:54:57
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Erika

Vilka fina bilder du visar. Måste vara roligt att ha alla dessa kvar. Vilka minnen. När man var liten så var man nog en liten trashank, blåslagna knä och luggsliten för övrigt. Det är sådant som vittnar om en lycklig barndom, när sommarlovet och alla lekar och allt annat som gjordes infann sig. Vi som var barn under det årtalet, behövde inga bekvämligheter i den utsträckningen, vi var lika glada för det.

Kram vännen!

2008-01-09 @ 14:23:57
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Anna-Carin:s kafferep

Väldigt fina fotografier,många gånger är just svart vita foton finast.
Ha det bra / Anna-Carin

2008-01-09 @ 14:40:45
URL: http://www.fibromy.blogg.se
Postat av: Pialotta

Tack snälla Inger för dina ord.. vill du kika in en snabbis igen för kanske ser du hela menyraden nu:-) Tog bort spelarna så alla i IE oxså kan se sidan rätt..
Kram

2008-01-09 @ 15:32:45
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Pialotta

Tack! Det var ju bra då var det musikspelarna som gjorde det..
Kram

2008-01-09 @ 16:03:35
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Ulla

Härligt att kunna ta fram dessa sommarminnen en sån här grå dag. Jag tillbringade många somrar hos min mormor i Nyliden (6 mil utanför Örnsköldsvik), Ångermanland när jag var liten. En av många bra saker hos mormor var att vi fick dricka nästa hur mycket kolsyrad dricka som helst. Och vi drack det gärna i snapsglas. Vi tyckte det var godast så *L*

2008-01-09 @ 16:25:30
Postat av: Inger

Ja det var härliga bilder. Tänk vilka fina minnen. Underbar upplevelse att att få vistas där på somrarna. Det var inte alla barn som fick vara på landet. Sedan att det var omodernt, inget vatten, ingen el. Det var ju det, som var landet förr, på somrarna. Sedan kom man hem,.vad fint man tyckte det var hemma då Man uppskattade verkligen sitt hem.
Fina minnen, de kan ingen ta ifrån dig..
Häftigt det där med fåren, hihihi, vi sängen hihi
Mysigt att du delar med dig..
Kram till dig.

2008-01-09 @ 16:25:36
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Det är så roligt att kunna skriva och berätta om olika saker i min blogg.
Bloggen är verkligen en bra uppfinning, där vi kan dela med oss av olika saker till varandra.

Kul också att det är fler som känner till denna plats i Ångermanland, som är ett mycket vackert landskap.
Eller bor nära platsen jag berättar om eller där min mamma kommer ifrån.

Och jag har mina bästa barndomsminnen från de somrarna, och ja, Inger, visst är det roligt det jag berättade om fåren ;-)
Jag skrattar fortfarande ofta när jag tänker på de olika situationerna ;-)

Önskar er alla en fin fortsatt dag.
Kramar tillbaks

2008-01-09 @ 18:04:59
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lillepip

verkar som det var bättre förr på många sätt ändå,vackra bilder,må gott,pip

2008-01-09 @ 20:46:13
URL: http://www.lillepip.blogg.se
Postat av: Happy Flower

Du verkar ha fina minnen och det är sånt som man bör minnas mest när det kommer upp saker och ting som är mindre roliga. Tror att man hade det lite roligare på 60-talet och att folk & familj umgicks mer än idag.

*** Det har varit lite stul med blogg.se idag, inte så kul...men jag tänker inte byta blogg bara för det. Hoppas att du ska kunna sova bra i natt. Kram

2008-01-09 @ 21:52:12
URL: http://happyflower.blogg.se
Postat av: britten

å vilka härlig bilder du visar å du kan ju gissa att jag känner igen mig.

Nordingrå är ju inte såå långt ifrån mina hemtrakter
Det var härliga sommrar när solen alltid lyste åtminstonde minns man det så.

Fåren sprang över din bror och jag krockade med min moped rätt in i en ko...ljusa barndomsminnen...

Och visst är det så att det kan många vara lyckligare att leva enklare, när jag är i norrland hemma på gården så njuter jag av att bara undra över har vi ved har fåglarna mat och hur mycket har det snöat typ...

Stor kram till dig

2008-01-09 @ 22:47:52
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Jeanette

Härligt att läsa och se, att det sedan är svartvita bilder gör ju det hela ännu bättre. Kan tro att ni levde enkelt, men det var säkert roligare för barn på den tiden. Idag skulle nog barnen inte ens kunna leva så, allra minst de vuxna idag *kram*

2008-01-09 @ 22:53:10
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Pialotta

Hej hej denna mörka morgon..
Bara ville göra dig uppmärksam på att lilla jag är uppe med tuppen idag.. redan 6.00 stack jag upp huvudet från kudden.. inget loligt när sömnen inte är anträffbar..
Pözz

2008-01-10 @ 08:20:03
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, det är fina minnen jag har från denna tid och plats. Mina bästa barndomsminnen.
Och ja,Carola, det är de fina minnena som man ska försöka minnas mest.
Och vad kul det är att du Britten känner igen det, eftersom du bor inte så långt ifrån dessa trakter.
Och ja, som du Jeanette skriver så skulle antagligen inte nuförtiden vare sig barn eller vuxna vilja leva så enkelt.
Men själv längtar jag tillbaka......
Kramar tillbaks

2008-01-10 @ 12:23:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Paula

Vilka fina nostalgiska bilder! Förstår att ni stortrivdes där! Jag tillbringade somrarna i en liten stad i Finland, vid havet, men ändå i stan. Tyvärr hade jag inte så många kamrater där, det var svårt att knyta kontakter när jag bara var där på sommaren.
Kanske dags att börja plocka i fotosamlingen igen...
Önskar dig en skön helg, bara regn hos oss, plusgrader och riktigt trist!

2008-01-11 @ 18:02:28
URL: http://paulaz.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack Paula, och ja, vi barn trivdes verkligen där, och det är så speciella minnen.
Det fanns en tjej som vi ibland umgicks med där som bodde i en stuga en bit därifrån, men annars var vi fyra syskon som hade kul tillsammans och det var mest vi som lekte tillsammans.
Önskar dig också en riktigt skön helg.

2008-01-11 @ 18:31:54
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lo Woldemar

Å villka vackra bilder, var rädd om dem!Hade själv bilder från barndomen men de är tyvärr ett minne blott, vattenskada:(
Vänligen/Lo Woldemar

2008-01-13 @ 22:04:08
URL: http://manen5.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack så mycket, och ja, jag är väldigt rädd om dessa bilder, och kan tänka mig att du är ledsen över att ha förlorat dina.

2008-01-13 @ 22:20:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0