Min barndoms tågresor



När jag var barn och även som vuxen har jag alltid gillat att åka tåg.
Förr gick tågen inte så snabbt, och stannade på många fler platser, och man kunde verkligen njuta av att se landskapen fara förbi.

När jag växte upp så brukade vår familj på somrarna  åka till en plats i Nora / Nordiggrå i Ångermanland där vi fick hyra ett torp av bekanta till mamma.
Detta var somrarna på 50 och 60 talet.

Vi brukade då åka på natten eftersom tågresan tog åtskilliga timmar, så vi kunde åka i sovvagn,
Först åkte vi från Linköping till Stockholm i en familje / barnkupé där vi fick ha hela kupén för oss själva.
I Stockholm bytte vi till ett annat tåg och åkte sedan i en sovvagn.

Den sovkupén hade fyra bäddar och mina föräldrar fixade så det gick att sova på golvet också.
Men det måste ha varit ganska trångt för sex personer, mina föräldrar och vi fyra syskon.
Jag kommer inte ihåg exakt hur vi sov, men jag tror att pappa satt och sov i en annan vagn och sedan även min två år yngre bror när han blev lite äldre.
Har ett minne av att vi ville inte att konduktören skulle upptäcka att vi sov fler än fyra i sovkupén ;-)

Även om tågresorna var långa så var det mysigt att åka tåg, och det var så härligt sövande med tågets dunkande.

Jag kommer också ihåg de små tågbiljetterna som kontuktören kom och klippte hål i, och vi barn hade egna barnbiljetter.
Och när vi var små, så tyckte vi det var så spännane när farbror konduktören kom, och vi fick lämna fram våra biljetter ;-)

Sedan var det ett par långa tunnlar tåget åkte igenom på en plats och vi barn tyckte det var både läskigt och spännande när tåget åkte igenom dem och det blev alldeles mörkt.
Toaletterna tyckte vi barn också var lite roliga och även läskiga.
För allt som gjordes där föll rakt ner på järnvägen, och oj, så det drog om rumpan när vi satt på dem ;-)

Roliga minnen från barndomen och de som jag kommer ihåg mest.

Bilden här i mitt inlägg är på mig i tonåren, som jag satte det på ett annat foto med ett tåg-fönster. 
   

Kommentarer
Postat av: Mia

Ett nostalgiinlägg... Härligt att läsa andras tankar och funderingar om både nuet och dået... :-)

2008-07-06 @ 14:54:43
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: jayne

viket fint fotocollage du gjorde!!!

Ja du...tåg... jag älskade också tåg...när de hördes som tåg..kändes som tåg... Nu kan jag bli lite illamående när man åker så där fooort.. Fast det är ju trevligt att dte går fort med. Men.. dte är inte samma sak.

Ja drömmar kan vara härliga och läskiga, alltid kul när man mins dem bara.

Antivirus... vår talade om att vi hade virus, visade oss em..men vi kund eicke plocka bort det. Vi fick helt enkelt tömma hela datorn, börja om på nytt. MEN nu är dne snabb... så.. helt fel var det ju inte.

Kram på dej

2008-07-06 @ 15:13:31
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: vivan

Ja.jag har också tåg med mig från barndomen...vi bodde på stationen...mamma jobbade som stins....och så var det post samtidigt...så hon hade 2 tjänster...fick gå ut och veva ned bommar när tågen skulle komma...."Svartåmärra" kallades tåget som gick mella Örebro och Svartå....nu är banan nedlagd..men förr åkte jag tåg varje dag till jobb i Örebro ....kramiz

2008-07-06 @ 16:43:46
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: vivan

pst! jag har något tll dig på min blogg!! kramiz

2008-07-06 @ 17:40:31
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Erika

Fin bild du gjort. Trodde det var en bild som någon tagit på dig på tåget. Det var säkert en lång resa ni gjorde till Ångermanland. Vår familj åkte också iväg på somrarna. Vi åkte till olika platser och tältade på campingplatser. Boden, Piteå, Luleå, Kiruna är platser jag minns. Där vi ofta återkom var till Bodens camping, till slut hade vi en reserverad plats för oss som campingägaren alltid ordnade. Så välkända blev vi. Vilka minnen,och så roligt det var på den tiden.





Kommer också ihåg hur vi åkte på natten och vi barn sov på golvet i kupén. Då körde inte tågen alls så fort som dom gör idag. Därför hann man se mycket utanför tågfönstret.





Minns också ihåg toaletterna hur det for rakt ner. :) Låg nog mycket toapapper och skräpade på rälsen förr. Stor skillnad mot tågen idag, men förr var det något visst med dom tåg som då fanns. Allt har sin charm!



KramKram.

2008-07-06 @ 18:03:46
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: jayne

Hej

Du är nominerad...titta in hos mig

kram

2008-07-06 @ 19:14:52
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: annette

Hejsan!





Underbart som vanligt att komma till Dej och se Dina fina fotocollage och läsa Dina berättelser, Du verkar ha rätt många fina kort från Din uppväxt, måste var jättefint att ha dessa kvar, själv har jag bara ett kort taget hos fotograf när jag var ca. åtta månader, känns lite fattigt.

Ser också att Du fått utmärkelser här ovan, Grattis till det.



Kram //annette

2008-07-06 @ 19:57:48
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jag är så glad att ni tycker om mina nostalgi inlägg och berättelser från min barndom, foton jag visar osv.



Jo, förut hördes tåg som tåg och kändes också som tåg, och det är nog kanske också så att flera av oss kan jämföra från då och nu.

Och man hann se mycket mera på tågresorna då eftersom de inte åkte så fort,

och stannade oftare på olika platser, och ibland ganska länge.

Själv har jag inte åkt de snabba tågen, då det är ett bra tag sedan jag åkte tåg.

Förut flera år sedan åkte jag ofta till Linköping, när min syster fortfarande levde,

men nu finns det ingen jag kan åka tåg till.

Och ja, förr var det annorlunda då oftast bommar vevades ner manuellt, och även spårväxling på vissa små platser.



Tack för alla fina och mysiga kommentarer, jag blir alltid så glad,

och det är så roligt att kunna dela med mig av olika saker, och sedan läsa alla kommentarer.



Önskar er alla en fin fortsatt kväll och kramar tillbaks.



PS. tack för nomineringarna och naturligtvis känns det uppmuntrande.

Men hoppas ni inte blir ledsna på mig om jag inte sätter upp dem på min hemsida och skickar vidare till andra. ( som reglerna är )

Jag tycker det är så svårt att välja vilka jag vill nominera.

Men naturligtvis uppskattar jag och tackar er alla för att ha nominerat min lilla blogg.



2008-07-06 @ 20:30:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ella

SV: Tack, tack! =D

2008-07-06 @ 21:45:20
URL: http://candykiller.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja men visst är/var det något speciellt med att åka tåg! Synd bara att det inte blir så ofta numera, det är ju ganska dyrt också...

2008-07-06 @ 22:01:13
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Lissen

Man känner igen dej på fotot, när du sitter där på tåget.Fin bild av dej!!!! Vilken skillnad att åka då, men också vilket härligt äventyr.

När jag åkte till dottern betalade jag ung 500;- t.o.r. för cirka 180 mil. Men jag hade bokat långt i förväg.

Sov gott önskar Lissen

2008-07-06 @ 22:42:42
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du Inger du beskriver precis som jag skulle gjort.. åkte mycket tåg som barn mellan Kristianstad och Karlshamn.. min gamlamormor bodde där. Visst var det mysigt med sin egen smörgåspaket och vattenkaraffen med glas, toan som du beskriver och biljetterna.. en riktig konduktör med uniformen på:-)

ha de gott från ett just nu mycket regnigt K-Town

Kramar

2008-07-07 @ 00:25:33
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: ejmis

Jag har inte så många tåg-minnen från barndomen men jag åker gärna tåg idag. Tycker det är ett perfekt sätt att resa på. Avkopplande och så får man se mycket av vårt vackra land =)

2008-07-07 @ 00:49:15
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är mysigt att åka tåg, och speciellt förut. Det är så härligt och rogivande att sitta och titta på hur landskapen glider förbi.



Och ja, det har blivit bra mycket dyrare nu.

Tågresorna jag berättat om, kan inte ha kostat så väldigt mycket då, eftersom vi hade råd att åka 6 personer, med sovvagn, egen kupé osv. och en sommar åkte vi t.om. två gånger till denna plats i Norrland.



Vad kul att du Lissen kände igen mig på fotot :-) Fast jag var så ung på det....

Och ja Pialotta, jag kommer också igen vatten-karaffen som fanns på två ställen i varje vagn, plus det andra du berättar om.



Tack för alla kommentarer.

Det är alltid så mysigt att sätta på datorn och hitta allt fint och intressant som ni skrivit.

Önskar er alla en fin dag. Kram

2008-07-07 @ 12:12:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: cattis

Visst är nostalgiska minnen härliga!

och enkla saker som man mest tycker är jobbiga som vuxen kan bli ett riktigt äventyr för barn.



I dag då jag skickade ut min yngsta och hennes lilla kamrat, fullt utrustade i galonkläder och stövlar för att bygga koja, önskade jag att jag oxå hade riktiga regnkläder så jag kunde följa med.



Ska investera i detta, snarast. Om jag hittar rätt storlek ;-)



Nåväl. Ett par stövlar ska väl gå att finna åtminstone :-D



kram

Cattis

2008-07-07 @ 14:19:46
URL: http://livetsomar.blogspot.com
Postat av: Erik

Tåg är ett trevligt sätt att resa på. Ekologiskt är det också!

Gjorde tågluffar runt i Europa när jag var yngre, friheten att kunna hoppa på ett tåg och vakna upp i en ny stad, ibland ett nytt land.

Det var härligt :-) Tåg kommer ju ofta in direkt till stadens centrum, till skillnad från flyget, som snudd alltid gör att man hamnar långt utanför...

Trist bara att SJ ska ha så dyra biljetter. Många väljer långfärdsbussar istället.

Men en tågresa är spännande, innebär nästan alltid nya möten. Man hinner också vänja sig bättre vid de nya intrycken, det nya språket, ja jämfört med ett flygplan som bara dimper ner från skyn ;-)

2008-07-07 @ 18:17:44
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo Cattis, det är härligt med nostalgi, och ja speciellt för barn blir vissa saker stora äventyr.

Kan tänka mig Erik att det var kul att tågluffa runt i Europa, och säkert du fick se och vara med om mycket.

Man upplever ju allt på ett annat sätt genom att resa med tåg.

Trist att det nu har blivit så dyrt att åka tåg.

Önskar er en fin fortsatt kväll, trots det trista regnet, men hoppas att det är bättre väder imorgon.

2008-07-07 @ 20:51:50
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Jag åkte mycket tåg när jag var yngre med, det var faktiskt mysigt. Ofta som jag och familjen åkte tåg till Stockholm och besökte mormor och morfar, de bodde i Tumba då =)

2008-07-08 @ 09:52:58
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja visst är det mysigt att åka tåg, och jag tycker det fortfarande.

Fast det var ett tag sedan nu.

2008-07-08 @ 11:15:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: cattha

nu har jag suttit en bra stund o läst om din barndom tack så mycket att du delar med dig,jättekul att läsa

cattha

2008-08-17 @ 22:30:21
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så trevligt att du kom hit också, och så glad att du tyckte det var kul att läsa vad jag berättat om min bardom.



2008-08-18 @ 11:39:26
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Blandade karameller

Ursäkta och förlåt, men tiden var knapp när jag till slut hittade din (bild på en) gratis SJ barnbiljett på nätet, att illustrera ett blogginlägg. Men tack!

Nostalgi är bara mitt förnamn. Skulle vi få prata ihop oss, så skulle vi bara sitta ihop och gråta över tider som inte längre är, så det är lika bra...

2011-08-05 @ 15:52:25
URL: http://senioren.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0