Första datorn på jobbet


Jag började jobba på Postgirot ( senare Postgirot Utland )1974, och jag var då 24 år gammal, och jag var så glad över mitt första fasta jobb, och där jobbade jag sedan i ca. 24 år.

I början på jobbet  fick jag hjälpa till mycket som korrektursläsare, eller vad det nu hette,
vilket bestod i att vi var två personer som läste upp belopp som fanns på långa remsor för att kolla att belopp och summor stämde.
Den ena personen läste beloppen och den andra kollade.

Remsorna var från räkneapparater där dagens alla summor från betalningar slagits in.
Och det var i början inga elektriska räknemaskiner vi använde och vad de lät ;-)
Och stämde inte något belopp vid dagens slut så kunde vi inte gå hem förrän vi hittat det felaktiga beloppet och rättat det.

När jag började där så fanns det både vanliga skrivmaskiner utan el, och även elektriska skrivmaskiner, men som tur var byttes alla ganska snart ut till elektriska sådana.
Vi använde karbonpapper mellan skrivmaskinspapperen för att gör kopior av vad vi skrev, och det var lite knepigt ibland om man skrivit fel, att sudda både på originalet och kopian ( kopiorna )

Det fanns även i början hålkortsmaskiner där man knappade in in olika belopp och kontonummer som sedan stansades ut på långa remsor, eller hålkort.
Jag kommer ihåg ljudet av dessa maskiner.

Sedan kom föregångarna av dagens datorer / PC,  och jag kommer ihåg hur kul det var att få sitta bakom de små blå-vita IBM skärmarna och skriva in betalningarna på.
Datacentralen till dessa skärmar stod i ett stort rum med stora band, som byttes ut hela tiden och förvarades.

Sedan kom den första datorn som hade direktuppkoppling för  betalningar till USA.
Och oj, vad jag tyckte det var spännande, och jag var till min glädje den första som fick använda den, för de andra var ganska skraja för den ;-)

Sedan kom PC´n och det var så kul. Speciellt att få en egen PC att sitta och jobba framför.
Visst var man lite skraj i början för att t.ex. trycka på fel tangenter osv, för man trodde att något kunde gå helt fel då.
Men jag var så intresserad av detta nya, så jag lärde mig ganska snabbt och oj så mycket lättare jobbet blev.

Detta är ju inte så länge sedan, men vad fort utvecklingen har gått under dessa årtionden.
Och nu går den ännu snabbare.
Undrar hur datorerna kommer att se ut och funka om ca. 20 - 30 år....

Kommentarer
Postat av: ejmis

Utvecklingen går rasande fort när det gäller teknik, törs knappt tänka på vart det ska sluta...vi blir kanske datoriserade innan det är färdigt!!

Ha en fortsatt bra dag!

2008-05-28 @ 13:55:50
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: britten

ja utvecklingen har nästan gått skrämmande fort...minns också domjättestora datorerna på lycksele lassaret där jag jobbade..skönt att det känns lite bättre..kram

2008-05-28 @ 14:02:27
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Jeanette

En otrolig utveckling av dessa datorer, tänk då när internet kom till och världen öppnade sig, genom internet så har man träffat så underbara vänner kram

2008-05-28 @ 14:38:23
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Eva

Rolig läsning. För visst har utvecklingen gått otroligt snabbt! Den första datorn jag skrev på var IBM serie 80. Tror det var i början av 80-talet. Minns även hur glad man var när man fick skriva på en skrivmaskin med raderknapp! Då slapp man ju sudda för hand med särskild skrivmaskinssudd. Herregud, låter ju som man är född på stenåldern...

2008-05-28 @ 14:46:37
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja det går så fort så man hinner inte med..



Jag kommer ihåg när jag jobbade på Corren och vi tog emot annonser på telefon. Vi skrev då med vanliga skrivmaskiner, utan el. Vet att vi ev. skulle få.. Men vi sa alla att vi inte ville.. Vi var så nöjda med de vi hade..



Men sedan har det gått i rasande fart... Jag förstår att du alltid har haft intresset och varit duktig på det tekniska..



Läste i ett tidigare inlägg om din barnatro. Vad gullig du var, men vad kämpigt du hade med din gudstro.. Tänk när man vill tro, men sedan inte kan. Det var nog många som kämpade förr. Föräldrarna ville så mycket med sina barn..

Men vad skönt att du var så stark att du kunde ta dig ur,, förstår att du har många minnen från den tiden. Måste kännas skönt att få ventilera dessa.

Nyttigt för oss andra att få en liten insyn hur det egentligen var för många på den tiden.. Jag kan förstå att det idag endast är ett minne.. men som kanske gör sig påmint med jämna mellanrum,.

ha en fin dag.

Stor kram

2008-05-28 @ 15:34:12
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du den tekniken springer på ont och gott.. tycker det är skrämmande alltihopa.

Så du har jobbat med PC förut.. då är det inte så konstigt du är så haj på det där:-)

Solen gassar och min balkong kan man då inte sitta på någon lägre tid.. svalare inne idag..

Usch vad jag gäller, men jag trivs bäst i Öppna Landskap.. ha de fint Inger och spring ut i sommaren.. den är här.

Hur går det med nya kameran förresten? Jag har ett inlägg om min på fotobloggen nu..

Kramar

2008-05-28 @ 16:11:25
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Bettan

Hahaha... kommer ihåg vad pojkarna sa om oss när vi berättade hur det var när vi var unga, "Ni måste ju vara 300 år gamla". Men Inger inte känner vi oss såå gamla. :-)). Nu är de lite äldre och tycker nu att de inte hinner med utvecklingen. Internet känns som om det alltid har funnits, vad fort man vänjer sig.

Pojkarnas första dator hette Vic 64. Kommer inte ihåg om det stavades så.

Ja det var tider det, då man satt och knackade skrivmaskin och armarna som bokstäverna satt på kunde fastna i varann om man slog ner tangenterna för fort.

Det var kul att minnas om teknikens under, framfart. Men allt lite skrämmande när man tänker på framtida utveckling.

Många Solkramar

2008-05-28 @ 18:25:16
URL: http://lojdstrom.se
Postat av: Junitjej

Tänk vad utvecklingen har gått framåt!

2008-05-28 @ 18:56:03
URL: http://junitjejen.se
Postat av: vivvan

Jag det undrar jag med....törs knappt tänka på det...för fort går det...undrar om jag tyar med fler tekniska grejer...men jag är ju nyfiken av mig så..kramiz

2008-05-28 @ 19:06:45
URL: http://vwellermo.blogg .se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att läsa det flera av er också minns hur det var förr, med skrivmaskiner och datorer.

Ja, Eva, jag minns också vad glad man blev när jag fick en skrivmaskin som hade en raderknapp.

Och precis som du Bettan skrev, så kommer jag ihåg hur armarna som bokstäverna satt på i de gamla skrivmaskinerna kunde fastna i varann, och det var ett elände... ;-)

Ja, utvecklingen har gått i rasande fart och gör nu också, och ännu fortare.

Och nog är Internet en fantastisk uppfinning och precis som du Jeanette skrev, att tack vare Internet så har man träffat så många underbara vänner.

Och jag är så glad över att ha träffat er alla mina bloggvänner.

Tack för alltid så intressanta och mysiga kommentarer

och önskar er en fin fortsatt försommarkväll, och kramar tillbaks.

Ps. Tack Inger för dina varma rader om mitt förförra inlägg om min barndom inom frikyrkan.

2008-05-28 @ 20:30:47
Postat av: pixi

ja nu kan de väl inte förbättra mer,måste ju vara på sin topp nu,tycker jag..men skulle inte förvåna mej om att det kommer att finnas annorlunda datorer i andra it-grejor..Det känns som det var 100 år sen man skrev på srivmaskin,vi hade det som ämne t om...o det var bara 20 år sen,men som sagt...det har hänt en massa på dessa år!må gott idag! Kram P

2008-05-29 @ 07:57:06
URL: http://dentatuerademamman.blogspot.com
Postat av: cattis

Godmorgon vännen :-)



Låter som ett jobb som jag skulle gilla. Älskar siffror av någon märklig anledning...



Äntligen går min förkylning åt rätt håll. Dvs den är på väg bort :-) Jätteskönt.



Den lilla sparven borrade in näbben i en av köttbullarna och flög i väg. Den kom ett par svajiga meter med sitt byte innan det föll av. Men hon kom tillbaka sen och pickade i sig bitar av mamma scans delikatesser.



Ha en bra dag!

Kram

Cattis

2008-05-29 @ 08:37:32
URL: http://livetsomar.blogspot.com
Postat av: Soffy

Ja, va utvecklingen gått fort! Tänk, när jag var liten fanns det inte datorer (mer än på företag) Nu är det svårt att tänka sig ett liv utan "burken". Jag minns på högstadiet, när datorerna kom, så fick vi öva geografi med kartor i datorerna - jättekul! Jag kunde alla sveriges residentsstäder - nu minns jag inte en enda!

2008-05-29 @ 08:59:58
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, utvecklingen har gått väldigt fort och gör det fortfarande,

och i framtiden kommer antagligen mycket vara ännu mera datoriserat, även i våra hem.

Och vilken revolution datorer och Internet har gjort på många olika sätt,

hur man kan kommunicera i nutid människor emellan i hela världen, och med webbkameror kan man t.om. se varandra när man pratar,

och ett mail går blixtsnabbt fram, oberoende på vart man bor på vår jord.



Och tack vare datorn och Internet, så har vi möjlighet att hålla på med våra blogar, skriva om olika saker, och kommunicera med varandra.



Tack för så mysiga kommentarer, jag blir så glad, och nu ska jag snart gå på min bloggpromenad som jag tycker är så spännande och trevlig..



Ha en fortsatt fin dag och stora kramar tillbaks.



2008-05-29 @ 11:27:36
Postat av: Jenny

Ja, jisses det är nästan hisnande när man börjar tänka på vad fort allting går. Snart kan man väl koppla nån sladd på huvet och bara tänka vem man vill kommunicera med!?!

Bloggen är ju jätterolig,men visst saknar man det där papperskuvertet med ett handskrivet brev i?

Något att liksom förvara i en vanlig låda i skrivbordet....och ta fram och känna och klämma på?

Något som gulnar och slits allt eftersom åren går..

Tittar ibland i min gamla poesi-bok från dom första åren i skolan. Man vill nästan gråta,när man minns både dofter och alla gamla skolkamrater.Kan fortfarande "känna" doften på skolgården när det serverades "avredd grönsakssoppa och mjuk smörgås med ost".



"Rosor äro röda, violer äro blå, smultron äro söta och du är likaså"

Kram på oss, alla "stenåldersmänniskor"!!!

//Jenny

2008-05-29 @ 12:36:50
URL: http://efterskalv.blogspot.com
Postat av: Mimmi

Vet att en klasskamrat jobba på pg på somrarna...



Jo det har verkligen gått framåt För 25 år sedan fanns inte PC:n! ......Att ha en dator hemma var overkligt och vad de kostade sen! Samma sak med mobiltelefon för 20 år sedan.....tegelstenar som kostade multum!



2008-05-29 @ 14:13:21
URL: http://mymim.blogg.se/
Postat av: marie

när jag gick på gymnasiet, så hade de en dator på biblioteket.....ungdommarna satt och spelade "ormen" eller vad den nu heter.

man fick skriva in kommandon, för att komma dit.

för ett antal år sedan, skulle jag få en dator från mitt jobb, en victor, var märket.....den klarade inte av resan hem till mej, den dog :)

det är bara de äldre, som har svårt att hinna med.

min mormor skickar gratulationskort, på posten, andra skickar via mail.....



trevlig dag

2008-05-29 @ 15:05:59
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Fia

Det har verkligen hänt otroligt mycket när det gäller den tekniska och elektroniska utvecklingen de senaste 30 åren. Det känns som om utvecklingen går snabbare och snabbare hela tiden.

2008-05-29 @ 16:04:25
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Corina

Jo utvecklingen går framåt med stormsteg.Men jag håller med dig...datorn är rolig!Fast just nu ett tag har det varit roligare att vara ute å fota tycker jag i alla fall:)Kramis!

2008-05-29 @ 17:38:25
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: cattha

toppenkul läsning,ja utvecklingen går fort,vi får se om några år hur all utvecklas

önskar dig en trevlig helg

cattha

2008-05-29 @ 18:45:30
Postat av: Margaretha

Jag hör också till dom som blivit "frälsta".....

Så mycket lättare livet blivit på jobbet....

Brytpunkten kom när jag slutade tro att det skulle komma en rökpelare ur datorn om man tryckte på fel knapp.... :D

Kram

Margaretha

2008-05-29 @ 18:47:07
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: vivan

Jaha nu har den gamla stofilen blivit ett kryss???



sisternurse.blogg.se är adressen till bloggen..men tektiskt idiot som jag är fixar jag inte att länka!!!!! lär mig...snälla...för jag kan lära mig ...kramiz...kolla nu kom den gamla stofilen tillbaka...kramiz

2008-05-29 @ 18:55:33
URL: http://vwellermo.blogg .se
Postat av: Mia

Inger, om 20 år kommer vi att le lite överseende åt dom datorer vi har idag, tror jag!! L

2008-05-29 @ 20:34:04
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: jayne

Ja du,.... Jag minns vår första dator på fritidset som jag jobbade på i början av 90 talet... bara den var ju "rolig". Vi deltog i ngt projekt och mailade på ngt sätt... till andra fritids i Sverige.

När vi köpte vår egna första datr, tror dte kan ha varit 1995... så ville vi först inte ha internet, vad skulel vi med det till??? Idag... kan man inte vara utan... och här i huste finns inte bara en dator...

Ska bli kul att följa utvecklingen.

2008-05-29 @ 21:33:10
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Tack vännen.. =) Hoppas att det är bra med dig och att du får en fin helg med värme och sol kram

2008-05-30 @ 06:55:52
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Pialotta

God Morgon Inger.. hoppas solen skiner på ditt fönsterbord.. Nu bjuder jag på fika.. ett par riktigt gräddiga bakelser:-)

Kramar

2008-05-30 @ 09:21:26
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så mysigt det är att sätta på datorn och läsa alla kommentarer jag fått. Jag blir alltid lika glad.



Ja, utvecklingen går verkligen snabbt framåt,nu mer än någonsin, och säkert det kommer att hittas nya sätt att kommunicera.

Och precis som flera av er, så inte hade jag förut trott att jag en dag skulle ha en egen dator,

och att jag dessutom även skulle kunna göra så trevliga saker som att ha en egen blogg och en hemsida.



Nu ska jag ta min lilla bloggpromenad i solen,

för det känns soligt och fint här i cyberrymden också ;-)

speciellt på mina blogpromenader för de är så mysiga och intressanta

Ha en fin fortsatt dag och kramar tillbaks.



2008-05-30 @ 12:11:46
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

Kära Inger Maryissa!

den där datorn ja!I min avdelning hade vi ett fanskap som man kunde trycka ja eller nej på.Gick ju ut till kassan!Hi hi!

2011-10-08 @ 13:13:30
URL: http://chintohs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0