Sexualundervisning 50-60 talet


Jag kommer ihåg första sexualundervisningen i skolan i början av 60-talet vilket är mycket roligt att tänka tillbaka på nu.

Kommer ihåg hur läraren generad försökte förklara för oss hur det gick till.

Jag minns inte exakt vad han sa men att han bl.a. visade oss ett par fåglar som satt på varandra.
Och jag kommer ihåg att jag tittade och fattade ingenting.
Hur kunde små fågelungar komma till bara för att fåglarna satt på varandra.

Och på vägen hem så funderade jag väldigt mycket på det hela och på hur det gick till hos människor.

Min kompis däremot hade andra funderingar och frågade mig oroligt om man kunde bli med barn för att man kysst en kille.
Men så mycket hade jag fattat i alla fall att så går det inte till, och jag lugnade henne.

Under promenaden hem från skolan fortsatte jag att fundera, och till slut kom jag på det.
Och nu i efterhand så ser jag att det var riktigt det som jag kom på ;-) 

En tid efteråt såg jag två katter som "höll på"  i Eklunden utanför vårt hus, och jag och min bror satt och tittade och tyckte det var så kul.
Men då kom mamma och drog bort oss från fönstret då hon inte tycket vi skulle se detta.
Kissarna uppförde sig tydligen alltför opassande :-D

Ja, så var det på denna tiden, att man pratade inte öppet om dessa saker, och oftast fick man veta hur saker funkade av kompisar som fått reda på det ena och det andra.

Kul minnen som jag inte kan låta bli att dela med mig av i min lilla blogg ;-)


Kommentarer
Postat av: annette

Hallå!

Firade Du ordentligt igår på ett-årsdagen, märkte Du att jag skålade med Dej vid 19-tiden;)

Har inget minne av sådan undervisning, kanske jag glömt eller också var det för sent vi kanske själva förstått och kanske även praktiserat våra kunskaper, vilket vi gjorde tidigt i min omgivning;)

Underbar bild Du gjort som alltid.



Stora Kramen //annette

2008-10-26 @ 15:53:09
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: marie

ja, det kommer jag ihåg när vi hade det i skolan, vi flickor och pojkar fnissade igenom lektionerna.

på biologilektionerna fick vi se en film en gång, Gfilmen tror jag att den hette.

killarna gillade den filmen på grund av en tjej, och vi tyckte att det var fjantigt =)

2008-10-26 @ 16:30:10
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Alina

Godagens! Kikar in:)

2008-10-26 @ 16:35:29
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilken tur att det håller på att bli bättre, men fortfarande tror jag att det kanske är lite tabubelagt....

Jag tror sidensvansarna äter de jästa bären för att livet kanske ska bli lite roligare :-) Det blir som en liten bar där uppe i trädet, sen sitter dom och pratar med varandra om allt möjligt...surrar och håller på! ;-)) Äsch, jag har nog bara livlig fantasi!

2008-10-26 @ 19:15:51
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Hehehehe...ja man får många gamla goda minnen som vaknar när man läser ditt inlägg...fniss. kul...

Kram

Margaretha

2008-10-26 @ 20:29:24
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Reneth

Oh, massor har hänt sedan vi var små. Jag minns vår första undervisning i den lilla skolan i Påskallavik. Vi hade en ung nyexad lärare, som gjorde så gott hon kunde. En av mina skolkamrater Dan, räckte upp handen och sa:- Jo, fröken vilken himla tur att man kunde simma så fort att man kom först. Haha, jag vann. När vi kom till gymnasiet hade vi en äldre manlig lärare och vi var 21 tjejer i klassen, noll gossar. Stackars Bror Holma. Han blev röd i ansiktet när han berättade för oss att vi helst skulle se till att föda våra barn på våren, varför fick vi aldrig riktigt klart för oss. Sedan fyllde han en kondom med vatten, så att vi skulle se hur bra den var och hur länge den höll innan den sprack. Nu hade jag unga föräldrar så jag de var inte så blyga. Men när min egen femåring var med oss på sjön och vi såg ett svanpar dansa så vackert runt varandra. Min man filmade och man hör hans röst kommentera hela tiden på bandet. Svanhanen trycker ner honans huvud under vattnet och parar sig med henne. Sonen vrålar pappa, pappa han dödar henne, nej, nej nu vet jag vad de gör de paaarrrarrr sig.

2008-10-26 @ 20:36:15
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: cattha

hihi rolig berättelse o fin bild

önskar en trevlig vecka

cattha

2008-10-26 @ 21:34:29
URL: http://catthas.bloggagratis.se
Postat av: Birgitta

Kommer ihåg att det fnissades en hel del på lektionerna ;)

Kul berättelse :)

Kram

2008-10-26 @ 22:29:32
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Plogflickan

Ja inte fick man någon utbildning... mest bara fniss.

2008-10-27 @ 06:10:12
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Och idag vet alla barn hur det går till. Idag pratar man om det så öppet. Kanske lite väl öppet idag. Kunde vara ett mellanting tycker jag. kram

2008-10-27 @ 07:58:05
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Kerstin

Hej du! Grattis till 1 årsdagen! Du menar 1 år här eller sammanlagt, jag vet ju att du startade i Blogtown-:) Undrar hur länge jag hållit på, det får jag kolla -:) Ja, visst är det fantastiskt vilka trevliga folk man möter så här, fråga mig som om några veckor ska träffa 2 stycken i verkliga livet, ja en av dom träffade jag i STHO central över en kopp kaffe förra året. KUL!

Vad gäller ditt första inlägg så minns jag med men vår lärare var usel på att förklara, han varnade oss utan att vi fattade för vad för han berättade om sin syster som blev med barn, gjorde abort och dog... Gamle farbrorns tårar rann i ansiktet så ok. Det var ett bestående minne, aldrig abort. Fast jag är inte motståndare- det är individens egna beslut:

Minns även en dråplig händelse, jag var ca 13 år vi var i en djurpark tillsammans med syrran + hennes 2 små barn..där 2 elefanter plötsligt statte igång.

Mamma sade förfärat men vad gör dom? En stund senare- nu går vi.....

Vi skrattade och trodde mor inte fattade vad dom gjorde, jag minns komentaren senare av syrran att det var så.

I dag fattar jag ju att mamma skämdes över elefanternas beteende och att barn och små barnbarn stog och tittade på, dessutom fotograferade. Så var nog de flesta av den generationen som föddes i början på 1900 talet

2008-10-27 @ 09:08:38
URL: http://pellispricken.bloggagratis.se
Postat av: Pialotta

Ja du Inger.. seualundervisningen förr var då ingen höjdare.. mig veterligen har jag inte fått någon sådan från föräldrarna i alla fall. Skolan, biologilektionerna tog upp något, men verkligen inget lärorikt. Det jag har lärt mig, har jag lärt mig alldeles själv:-)

Kul du tog upp det här med fåglarna och kattorna.. visst var det så genant att tala klarspråk på vår tid, då det begav sig;-)

Kram från ett hörn i Skåne:-)

2008-10-27 @ 09:28:54
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Erika

Vem kommer inte ihåg det. Kan ännu se den manliga läraren framför mig som snabbt såg till så den undervisningen var över. Tänk så tiden ändå har förändrats sedan vi gick i skolan, då det mesta var tabu och inte skulle pratas om. Hur jag fick vetskap om hur det hela gick till har jag inget minne av. Förmodligen genom kompisar. Föräldrar på den tiden var inte så pratsamma dom heller om sådana saker.Skönt att sådant går att prata om idag.



Kramkram

2008-10-27 @ 10:41:46
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att ni gillade min lilla bild och min lilla historia om hur sexualundervisningen, eller bristen på den då.

När jag tänker tillbaka på detta så får jag en del goda skratt.

Tänker på den rodnande lärararen, kissarna som "höll på" ,mina funderingar osv.



Och ja, som flera av er skrivit så var det mycket fniss på dessa lektioner, speciellt senare när det i Naturkunskapsböckerna visades hur vi människor ser ut och olikheterna.

Jag kommer ihåg att jag ofta bläddrad i dessa sidor, för jag var så nyfiken ;-)

Ja, lärarna på denna tid var ofta dåliga på att förklara det hela för oss barn, och tyckte nog oftast själva att det var genant och jobbig.

Och hemma pratades det ju absolut inte om dessa saker,

utan bara varningen om skammen att bli med barn utan att vara gift.

Kan tänka mig Kerstin att det sätt som din lärare förklarade och det han berättade gav ett bestående minne.

Och kul det med elefanterna i djurparken...och skillnaderna hur den äldre generationen ofta har svårt med detta.

Kul det du Reneth berättade om hur undervisningen gick till i din skola och de roliga kommentarerna av barnen.



Och ja, som några skrivit, så vet idag de flesta barn hur det går till, och det är nog bra tycker jag och även att ta bort känslan om skam kring det hela.

Även om jag själv nog kan tycka att det blivit lite för öppet nu,

d.v.s. att barn och ungdomar får veta vissa saker som de ännu inte är mogna för, och kanske för tidigt ibland.

Kanske detta är ett generationstänkande igen ;-)

Men jag kan ändå inte låta bli att tänka så eftersom det händer att unga människor t.ex. får tag i och se vissa filmer som inte är lämpliga för dem att se,

som gör att de kan få en snedvriden bild av det hela.

Det skrivs en massa råd hit och dit och visas även i TV,

saker som barn, som jag tänker, är för unga och inte är mogna för att behöva veta.



Ja, det blev några fler tankar från mig om det hela.

Kanske är det någon som läser dem också ;-)

Och tusen tack för alla kommentarer.

Det är så roligt att kunna skriva om olika saker och alla de intressanta och toppen kommentarer jag får.

Önskar er alla en fin fortsatt dag, och hoppas solen lyser hos er som den gör här just nu.



Stora Kramar



PS: Och tack grattiserna på min blogg´s ettårs-dag, och javisst var det trevligt Annette, när vi skålade med varandra den kvällen. :-)

Och ja Kerstin, jag menade att jag firade 1 år av att jag haft bloggen här.

Jag kommer tyvärr inte ihåg när jag startade på Bloggtown, då jag nu tagit bort mina inlägg där.

2008-10-27 @ 12:46:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Granntanta

Tänk sån skillnad det är. Idag vet min 8 åring hur det går till. Hon frågar och jag svarar :) Inget konstigt med det. Men visst tycker hon det är lite spännande så där är det ingen skillnad. kramis leila

2008-10-27 @ 12:49:06
URL: http://ladyley.se
Postat av: AnnaKK

Goddagens! Måste bara få berätta en grej som kanske kan ha li-i-i-ite med detta att göra!? :-) Dottern bad mej gå in på biblioteket och låna en bok till henne - enda kravet var att den skulle handla om kärlek. (Till en uppgift i svenskundervisningen, tydligen). Det trodde jag inte att jag skulle lyckas med, men jag kikade lite i hyllorna för ungdomsböcker i allafall. Och kom ju ihåg vilka böcker man skulle ha valt till denna uppgift om det hade varit 1970-tal! Hans-Erik Hellbergs serie "Puss", "Kram", "Love Love Love" osv! Döm om min förvåning när jag hittar dessa i en utgåva från 2000-talet!!! Kunde inte låta bli att låna dem - fast dottern vill säkert inte ha dem till sin uppgift! ;-D Men jag tyckte det var KUL faktiskt... :-)

2008-10-27 @ 14:36:29
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: petra

hej

tack för dina inlägg hos mig jag har inte haft så mycken ork för att besöka bloggar och än mindre skriva.

Jag mår något bättre och simon är på väg att tillfriskna han med.

sexualundevsiningen iskolan var ett spänt ämne men vi klarade av det. Vår biologiläare i höstadiet gjorde lektionen väldigt avslappnad och rolig.

Han körde en Herr Papphammar med en Sveirge kartan sm var mannens yttre könsorgan och sen så blev det bara enkelt för både honom och oss.Han gjord lektionerna roliga och avdramatiserade genom detta.

Han var en rolig och bra lärare som arbetat i många år med elever och det märktes.

Jag växte upp hos farmor och farfar så där var det inte ngt snack alls om sex eller samlevnad, men på något vis så har jag fixat detta på ett bra vis ändå.

Jag och en tjej kompis slukade allt som stod i tidningen Starlet som fanns på 70-talet och sedan blev det Mitt livs novell. Hon hade även KP, kamratposten och den hade ju alla svar som vi gick och funderade på.

Jag har nu två killar som är i den nyfikna åldren och jag tar deras frågor allt eftesom de dyker upp och det är ju mer upplyst nu på både gott och ont.

Men det måste var knepigt att som lärare stå inför en klass med nyfikna och generade barn och ungdomar och börja undervisa om sex och allt som har med det att göra.

Tiderna förändas vi och vi den.

Kram

Petra

2008-10-27 @ 16:38:03
URL: http://karlbergsblogg.blogg.se/
Postat av: Corina

Ja du sexualundervisningen i skolan är en del för sig. När det var dags för den biten på högstadiet blev vår vanliga lärare sjuk så vi fick en vikarie,en ung snygg kille :) Men tydligen gick denna undervisning in eftersom hela klassen hade alla rätt på skrivningen :)Kram !

2008-10-27 @ 17:59:34
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Hej igen :)

Ja, visst är det roligt att upptäcka nya bloggar att följa :) Ja, det är jag som gjort animeringen på katten. Det är en av mina katter.Jag har 2 st katter och de betyder så mkt för mig. De flesta bilder och animationer på min blogg är mina, men några är lånade fria animationer.

Måste bara säga att du har en spännande och intressant blogg (som jag kommer att besöka ofta)

Minns själv min sexualupplysning. Var lite smussel med den med trots att jag är 70-talist.

Lite fick vi liksom gissa själva fniss

Kikar in snart till dig igen.

kramizar

2008-10-27 @ 19:41:51
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Anki Enbom

Hej igen inger

det förra inlgget var mitt. Glömde att fylla i mitt namn bara sorry

kram

2008-10-27 @ 19:42:41
URL: http://ankiskatter.blogg.se/
Postat av: Inger

Hihi, ja nog minns jag det. det var i Ånestadsskolan, du vet..Det var två klasser, tjejerna i båda klasserna gick ihop och killarna för sig.. Den kvinnliga läraren tog tjejerna och den manliga tog killarna- de lärarna var förresten gifta med varandra.. Det var nog inte så vanligt med sexualundervisning på min tid.. Men nog tyckte de att det var svårt och jobbigt, så och vi tror jag..Men som du sa,.manlärde nog en del av varandra. Sedan tror jag nog att mamma berättade lite när man fick mens oxå..Det är skillnad idag.. det går inte att jämföra..

Ha det bra..kramen till dig..

2008-10-27 @ 20:59:08
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger

oj, missade din ettårsdag... men skrev lite där,,,

Stort grattis här oxå...kramkram

2008-10-27 @ 21:04:25
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kan tänka mig AnnaKK att du blev överraskad att hitta dessa böcker i en utgåva från 2000-talet.

Vissa böcker står sig tydligen även idag. Kul !

Vilken toppen-lärare du Petra hade på biologi lektionerna,

som på ett så bra sätt avdramatiserade sexualundervisningen, så den blev avslappnad och rolig.



Ja, precis som flera skriver så har det nog alltid varit lite fniss och osäkerhet när det stått sexaulundervisning på schemat i skolan.

Och det är nog ganska naturligt.



Kommer ihåg när min dotter gick på dagis på 70-talet att det fanns information även då,

och de hade böcker som visade bilder på hur barn blev till.

Många föräldrar reagerade över detta och även jag då vi tyckte det var lite för tidigt.

Jag vet fortfarande inte om det var bra eller inte eftersom barnen fortfarande var ganska små.

Fast det är klart, barn blir ju nyfikna ganska tidigt,

så det är viktigt med information, och som passar för åldern barnen är i, och kunna svara på frågor som kommer.



Ja Inger, jag gick också i Ånestadsskolan då. Kul att vi gått i samma skola.

Och min mamma berättade också som tur var om mensen för mig så jag var inte helt oförberedd.

Men om sex pratades det aldrig hemma, så detta fick man lära sig i skolan, men mest från kompisar.

Och ja, det är stor skillnad idag.



Tack för alla intressanta kommentarer i detta ämne, och önskar er alla en bra fortsatt kväll.

Kramar

2008-10-27 @ 21:32:48
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: IKA

Tänk vad detta ämen kan locka till skratt. Alla i min klass hade det såå roligt när våran lärare skulle berätta detta allvar.



Hon var av medellängd, bestämd och inte alls rädd av sig men ändå gick saker och ting inte riktigt fram bland alla oss elever.

Jag har så lösa minnen av detta ämne men jag minns att vi alla skulle lära oss att trä på en kondom..på en banan.



Detta skedde under ett extremt fnissande här och där, endel av de "tjejiga tjejerna" utförde detta med stort allvar medan vi andra muntert såg på.

Buspojkarna lekte mest med kondomen och använde som slangbella varpå en extra strax kom fram med en sträng förmaning.



Jaja, vilka minnen man har. Det är fortfarande som någon sagt tidigare, ett ämne med mycket hysch hysch, tyvärr, för det är inget skamligt eller fasansfullt.



Eran mamma ville ju skydda er från dessa opassande kattors beteende.

Jag ler när jag läste detta.



Stor kram

2008-10-27 @ 21:56:18
URL: http://mellantidochrum.wordpress.com
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Blir så impad av dig! Du har så många kommentarer, du svarar nog på alla tror jag, sen skriver du nya svar bland dina kommentarer! Och glädjen lyser igenom hela tiden hos dig!



Minns mest fnisset i klassen när magistern skulle göra ett försök med ämnet...killarna var ju värst...var nog inte riktigt mogen för det då! Ibland undrar jag om dom nångång blir det...?

Kramen!

2008-10-27 @ 22:40:54
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kan tänka mig IKA, att det blev en hel del fniss och även bus på denna sexualundervisnings lektion ;-)

Och visst är det kul med dessa olika minnen.

Ja, mamma ville nog skydda oss från dessa kattors opassande beteende.



Tack snälla Ragnvi för dina goa och värmande rader. Jag blir så glad.

Och det är ju så roligt att blogga, att kunna skriva om olika saker och den underbara kommunikation vi har här via våra bloggar.



Ha det så gott mina vänner

stora Kramar

2008-10-27 @ 23:21:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Det har hänt en hel del med sexualundervisningen sedan dess.

2008-10-28 @ 06:32:55
URL: http://junitjejen.se
Postat av: britten

å jag trodde att du bloggat ´mycket längre än ett år....Gratttis i efterskott...

Jadu sexualundervisningen var väl ingen höjdare precis, våran lärare var så generad så det var riktigt synd om honom minns jag...kram till dig och tack för dina gulliga ord

2008-10-28 @ 09:33:30
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det har hänr en del med sexualundervisningen sedan dess.

Och ja, det var mycket annorlunda förr.

Tack Britten för grattiset.

Kramar

2008-10-28 @ 13:36:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marre67a

Kommer inte ihåg hur den undervisningen var när jag gick i skolan. Kul att läsa hur din var.



Kommer dock ihåg vem som var min favoritlärare/ respektive vilken som inte var det.



Ha det gott idag.

2008-10-29 @ 09:31:36
URL: http://marre67a.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul att du gillade mitt inlägg.

Jo, jag kommer också ihåg vilken som var min favorit lärare och den som inte var det.

Ha det så gott själv.

2008-10-29 @ 12:45:12
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Bia

Ja inte fick man mycket upplysning i detta ämne! Tror inte det är sååå mycket bättre nu! Det ungdomarna vet har de ofta lärt sig via internet, inte undra på att våldtäkter/gruppvåldtäkter ökar! För är det porrsidorna som undervisar dem så kan det inte bli bättre.



Jag blev med barn när jag var 17 år, så då (om inte förr) förstod jag hur barn kom till...



Kram/Bia

2008-11-15 @ 13:35:14
URL: http://biaweb.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, tyvärr nu man många unga få en dålig och snedvriden uppfattning om sex, via porrsajter eller filmer.

Jag tror att detta kan påverka de första förälskelserna när de vill vara tillsammans,

och att då ha på näthinnan det de har sett, istället för att själva få uppleva det på eget sätt.

istället för att känna press på sig att man måste göra si och så.

Det tar bort det fina och oskyldiga upptäckandet av varandras kroppar och att ha det fint och mysigt tillsammans.

Tack för din kommentar.

Kram tillbaks.

2008-11-15 @ 13:54:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0