Min första kyss



Idag när jag tittade på lite foton på den sida med fria bilder jag brukar besöka, så hittade jag en siluette-bild på ett par,
och kom och tänka på min första riktiga förälskelse när jag var ca.16-17 år gammal på 60-talet.

Som jag redan har berättat om här i min blogg, så är jag uppvuxen i en strikt och extrem frikyrka .
Så det hela började med att denna kille och jag ofta satt och tittade på varandra på mötena i kyrkan.
Sedan började han följa mig hem efter dessa möten, då det var det enda sätt vi kunde umgås på.
Så småningom brukade vi ta lite extra omvägar hem så vi kunde tillbringa mera tid tillsamman.

Och en kväll på en av våra promenader så växte känslorna och spänningen alltmer mellan oss, och våra händer sökte trevande efter varandra tills de till slutligen fann varandra.
Vi vågade inte titta på varandra först, och hjärtat bultade och det kändes så helt fantastiskt.
Och vi gick så länge bara tysta och höll varandras i händer.

Så fortsatte fler av våra promenader och så småningom vågade vi hålla armarna om varandra, och ibland kramade varandra.

En kväll efter promenaden hem från kyrkan så stannade vi i ett valv som fanns i det hus jag bodde i,
och vi började kramas och så blev vår första kyss.

Det var inga avancerad kyssar, utan mera pussar, för åtminstone jag hade ju ingen aning om hur man gjorde,
men känslan var helt otroligt, speciellt som det var min första kyss
och vi kramades och njöt av närheten till varandra.
Och jag var så lycklig och kär.

Sedan började vi vara tillsammans mer och mer, och vi brukade ta cykelturer tillsammans.
Och ofta sökte vi upp små ställen där vi kunde få sitta i fred och kramas och kyssas.

Flera gånger höll det på att gå längre än så, men frikyrkans predikan om synd och avhållsamhet före äktenskapet skrämde oss.
Och dessutom kunde jag ju bli gravid, vilket dessutom var mycket skamligt på den tiden.

Naturligtvis det var ju bra att jag inte gick och blev gravid, men lite trist ändå att så mycket kändes så syndigt och skamligt.
Vi kände mitt i vår förälske att vi gjorde vissa syndiga saker, när vi gick lite för långt, som vi sedan bad till Gud om förlåtelse för.
Så vår lycka och förälskelse grumlades en hel del av detta och gjorde det hela så komplicerat.

Sedan när jag var 18 år gammal började jag på en folkhögskola här utanför Stockholm, och efter en tid så slutade vi träffas av olika orsaker.
Men det var också p.g.a påtryckningar hemifrån att de inte ville att vi skulle vara tillsammans.

Men jag minns denna förälskelse som var så blyg och skör och den första kyssen.

Och visst är det så att vi minns vår första förälskelse på ett speciellt sätt.

Och som vanligt gjorde jag en liten bild med den bild jag hittade och mixtrade ihop med ett annat foto, tuber, effekter osv.  

Kommentarer
Postat av: sr. Carina

Ja, kära nå'n, den första kyssen... vi var också taffliga, och "grälade" i åratal efteråt om vem det var som hade "kyssts först"... ingen ville medge att den varit den drivande! skrattar



Tycker att det är sorgligt när kyrkor (och föräldrar, påverkade av kyrkorna) skuld- och skambelägger något som hör ungdomen till, nämligen att vara förälskad. Visst skall man vara försiktig, så att man inte gör något man ångrar resten av livet... men att få vara lycklig över att någon tycker om en, få hålla handen, få kyssas, kramas och kelas, är urviktigt i tonåren! Tycker att vuxna borde tänka lite mer på sina egna behov av bekräftelse, ömhet och kärlek och inte vara så oförstående till att deras ungdomar längtar lika mycket efter samma saker...

2008-09-15 @ 17:45:05
URL: http://www.skuggan.se/srcarina
Postat av: Margaretha

Spar minnet av den första kärleken i ditt hjärta!!!

Konstigt nog hade jag samma tankegångar i helgen då jag minndes min första kyss....inte så magisk som din men ändå....

Kram på dig

Margaretha

2008-09-15 @ 18:10:11
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Erika

Så fint du berättar om din första kyss-förälskelser. Att ni skulle behöva känna skuld mitt i allt det fina ni genomlevde med varandra. Det är så sorgligt att barn skall behöva växa upp på det viset. Det skulle vara straffbart att tvinga på sina barn sådant. Dom som predika om synd osv. är värst själva bakom väggarna.



Bilden du gjort är onekligen vacker.



Kram vännen

2008-09-15 @ 18:27:53
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Erika

Glömde tala om för dig, att jag kommer att vara borta från bloggen till slutet av nästa vecka.! :)

2008-09-15 @ 18:39:04
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Mia

Åh Inger, så romantiskt du beskriver det...nästan så jag ryser lite... L

Vet du, jag har ingen aning om varför Siri biter mig i näsan! Ibland blir det hakan också..kanske för att den sticker ut???? ;-))

2008-09-15 @ 19:13:17
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, visst är det något speciellt med den första kyssen och förälskelsen,

och ja, jag spar denna min första förälske i mitt hjärta.

Den var så mysig, trots föräldrarnas och frikyrkans förhållningssätt till det hela.

Men vi lyckades i alla smyga oss till stunder tillsammans.



Men visst är det trist som ni också skriver, att det är sorgligt när kyrkor och föräldrar skuld- och skambelägger något som är så viktigt för ungdomen, att få vara förälskad.



Tack gulliga ni för så fina kommentarer.

Och det är så roligt och mysigt att kunna dela med mig av olika saker i livet här i min lilla blogg.

Önskar er en fin fortsatt kväll.

Kram

2008-09-15 @ 19:17:55
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig, du underbara bloggerska!

Jo, nog minns även jag den första "riktiga" kyssen, blott 13 år tror jag att jag var...hemligt var det!

2008-09-15 @ 19:56:30
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Stina

Blev lite sentimental när jag läste om första kyssen. Mins den också så väl. Grannpojken. Vi va nog bara 8 10 år kan ja minnas. Mamma såg oss. Fick lite bannor, för hon undra om vi viste va vi gjorde. Ja de va då de. Mycket vatten runnit under alla broar som de heter sedan dess. Mår rätt så bra trotts infektion. Äter PC så de ska nog ordna sig till tisdag då 4e beh. ska bli av. Kramis

2008-09-15 @ 20:32:36
URL: http://kfasse.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Trots att kyrkans inflytande förstås inte var så roligt alla gånger är det ju en väldigt vacker berättelse om den första kärleken som du delger oss här!



Jag vet inte om det skulle vara så mycket bättre i den situationen att känna att man inte har några gränser alls utan att i princip vad som helst är okej...? Vi lever i ett så sexistiskt och utseendefixerat samhälle idag att det sannerligen inte kan vara lätt att vara ung och stå öga mot öga med sin första förälskelse - oavsett om man är kille eller tjej!?! Och det känns tråkigt... Vart är vi på väg???



Tänk om det nån gång bara kunde vara LAGOM med allting!? Lagom med krav, lagom med moral, osv!? Lite lättare att bara vara, så att säga - vara sej själv och känna att man faktiskt duger!? :-)



2008-09-15 @ 20:37:07
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: vivan

min första kyss??? ja jag var 14 och var på semester hos min faster i Kopparberg...En syster dotter till dem var 15 och kände några grabbar som vi träffade...och på kvällen testades pussandet till franska kyssar..fy vad jag tyckte det var äckligt...ha ha ...men fick lära mig senare av en annan herre...mycket senare att det är gott att kyssas...och nu pussas jag gärna och mycket....kramiz:)

2008-09-15 @ 21:43:26
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Soffie

å va fint du beskriver din allra första kyss,va vackert!!

hoppas du får en gonatt

2008-09-15 @ 21:51:48
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, de flesta av oss har nog minnen från vår första förälskelse och kyss.

Jag var också som barn lite småförjust i ett par grannkillar och även i en kille i min klass men några kyssar blev det aldrig.

Jag kommer bl.a. ihåg en kille vi brukade leka med, och att jag ville leka med honom hela tiden,

och han blev till slut trött på att jag följde efter honom jämt ;-)



Jo, Anna KK, jag håller med dig om att det är nog inte så mycket bättre att känna att det inte finns några gränser alls...

speciellt i det sexistiska och utseendefixerade samhälle vi tyvärr har idag.

Den press många unga utsätts för,

och val och information eller saker de ser och läser, som de inte alls är mogna för.

Precis som du skriver, att om det kunde vara lite lagomt med krav och moral, att få vara sig själv osv.



Åter igen tack för alla mysiga och intressanta kommentarer, och det är toppen hur vi här kan dela tankar och erfarenheter.

Ha det så gott mina vänner.

Kram

2008-09-15 @ 22:27:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Witchen

Halloj där, fint nostalgiskt minne där!!

Och vilken vacker bild...Lila är min favoritfärg, så allt med lila är väldigt vackert!!



Ha det så gott

Dalakram

W

2008-09-15 @ 22:42:45
URL: http://witchen.blogg.se/
Postat av: Witchen

Glömde en sak!!

Jag är tillbaka till min första kärlek efter att vi två inte haft kontakt på 30 år....

Jag var 15 han var 20!!

Men nu är cirkeln sluten....Första och troligen (ganska övertygad) sista kärleken...Coool eller hur!



Sophie

2008-09-15 @ 22:45:14
URL: http://witchen.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Visst minns jag min första förälskelse och kyssen oxså.. Det var i Lilla boet på en lekpark här i staden.. eller var det kanske på Landön, där jag tillbringade mina barndoms somrar.. vi var ett stort gäng där och ibland lekte vi Byta namn i mörke.. du vet den där:-) Minns i alla fall vem det var.

Måste vara hur tragiskt som helst för dig med de frikyrkliga föräldrarna och så församlingen.. tänk vad religion kan ställa till det:-(

ha de fint nu o minnen kan inget ta ifrån oss:-)

Kram till dig

2008-09-16 @ 01:15:27
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Tina

Åhh..jag får gåshud på armarna...så romantiskt

visst minns man den första romantiken...o känslan

o minnena..tur det.

kram på dig!

2008-09-16 @ 06:51:50
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Bettan

Det var ett tag sedan jag var in till dig. Det har varit så mycket annat som hänt.



Åh, vad jag känner igen det, den första romansen, så skör och så öm. Ja, man visste inte så mycket om livet då.



Bilden är underbar. Det var så som som du gjort bilden. Man cyklade och smygträffades ;-)



Ha det gott!

Kram Bettan

2008-09-16 @ 07:45:13
URL: http://bettan.lojdstrom.se
Postat av: synne

En härlig kik i din dagbok.

Visst var det en mysig tid när man var så kär och galen.

Synd bara att eran kärlek grumlades av det kyrkliga pratet om synd och skam.

För kärleken är det vackraste som finns. När ska dessa religiösa börja förstå det....

Kram på dig vännen.

Synne.

2008-09-16 @ 08:02:09
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Första kärleken är någon man inte glömmer lätt och jag kan tänka mig i erat fall att ni kände mycket skam, det är tragiskt. Hade ni inte känt det så hade ni kanske varit det förälskade paret än. Kul och veta, har du träffat honom eller stött på honom nu många år efteråt ? Tack för gratulationen igår =) glad Kram

2008-09-16 @ 08:33:08
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: britten

ja du min kära medsyster som vanligt så känner jag alltför väl igen mig idet du berättar ,,jag var med om nåt liknande..men den pojken var inte med i kyrkan och det innebar att vi fick smyga ännu mera tills man kom på osss och då tog det väldigt abrupt slut...du berättar så fint om hur det verkliogen var och jag förstår och verkligen känner med och för dig

2008-09-16 @ 09:22:02
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Tant Animalia

Ja, den glömmer man inte....Kram, Jenny

2008-09-16 @ 10:30:52
URL: http://tantanimalia.blogspot.com/
Postat av: Corina

Fint berättat,jo nog kommer man ihåg sin första förälskelse.....min var olyckligtvis obesvarad:) Kramen!

2008-09-16 @ 11:44:45
URL: http://wanilla.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, detta är ett mycket nostalgiskt minne, just denna första sköra och trevande förälskelse.

Och så härligt som du Withchen berättar att du och din första kärlek är tillbaka till varandra nu efter 30 år.

Helt fantastiskt !

Jag blev riktigt varm i hjärtat när jag läste det.



Jo, frikyrkan med dess predikan om synd skam ....lade en del sordi på vår förälskelse.

Tyvärr Jeanette, så har jag inte träffat honom sedan, då jag stannade här i Stockholm efter folkhögskolan, och jag dessutom lämnade denna frikyrka.

Men lite nyfiken är jag på hur hans liv blev.



Ja Britten, vi båda vet hur det var på den tiden och med frikyrkan

och jag kan tänka mig att det blev ännu mera jobbigt och smygande för er, och att det nog blev hjärtesorg när ni inte fick träffas mera.



Det är så trist hur många gånger förr, speciellt inom vissa kyrkor,

hur de vuxna många gånger obarmhärtigt klampade in i de ungas känlsoliv, med konstiga regler, och predikan om synd och skam,

utan en tanke på den smärta det orsakade.



Tack för alla kommentarer, jag blir så glad och det är så roligt att berätta om olika saker i min lilla blogg.

Kram



2008-09-16 @ 12:58:03
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marie

den första gången är allt fin den, man glömmer det aldrig, fast det var många år sedan nu =)



ha dä bra

2008-09-16 @ 18:10:12
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag blir bestört när du skriver att ni kände skuld för att ni var förälskade. Ni var ju bara ett par ungdomar som var kära. Min första puss skedde på balkongen med en kille som hette Roger. Vi var 5 år gamla L

2008-09-16 @ 19:05:20
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, även om det var länge sedan så glömmer man nog inte sin första förälskelse eller kyss.

Och ja, det var ganska trist att behöva känna skuld och skam vilket komplicerade det hela.

Kram

2008-09-16 @ 21:24:15
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag träffade min första förälskelse på en skolträff i höstas. Då hade det gått mer är fyrtio år. Vi blev sexton år igen, tiden hade stått stilla trots att det gått så många år och han tyckte att jag var söt. Det kändes lite pirrigt och vi blev retade av våra skolkompisar;) En häftig känsla.

2008-09-17 @ 11:22:33
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så kul det måste ha varit att träffa honom igen efter så lång tid.

Så mysigt det du berättar, och ja det måste ha varit en häftig känsla.



2008-09-17 @ 13:31:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Tack för din berättelse ur verkliga livet.

Vilken underbar förälskelse ni hade, men

det är tragiskt när religionen blir fanatisk...!

Kram

2008-09-17 @ 15:16:05
URL: http://birgittasfoto.blogg.se/
Postat av: Cina

Ohh vilken underbar berättelse ur verkliga livet!

Även jag hade en romas på 70-talet och det var ju mannen i mitt liv, vi fick en son 1972. Men vi gick skilda vägar efter något år. Men efter 30 år så vart vi ett par igen 2002 och vi är lyckligt gifta idag. Oxå en solskenshistoria!



Kramen

2008-09-17 @ 19:03:36
URL: http://heavenladyn.bloggagratis.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo Birgitta det var en mysig förälskelse, men det är trist när en religion blir fanatisk och får unga att känna skuld och skam mitt i det som borde vara så underbart.

Och vad mysigt som du Cina berättar, och att ni sedan träffades igen och blev åter igen ett par.

Helt underbart.

Kramar tillbaks

2008-09-17 @ 19:46:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0