Alkohol - utlandsresor

 
Det här är ännu en berättelse från en resa i Spanien som jag och min syster gjorde på 70-talet.

På flyget dit  fanns det en man som drack mycket.
Han började på flygplanet och sedan fortsatte han dricka hejdlöst under vistelsen i Spanien.

Varje morgon såg vi honom komma gående med en kasse med diverse flaskor.
Där kunde man köpa alla sorters sprit i vanlig mataffärer.

Vi fick sedan höra att han stängde in sig och drack hela dagarna.

Min syster och jag tyckte det var lite lustigt och sa till varandra att om det bara var för att dricka han åkte till Spanien,
så kunde han ju kunnat ha stannat hemma och spenderat alla dessa pengar han betalat för resan och köpa sprit för här i Sverige istället.
För han kan ju inte haft någon nytta av själva vistelsen i Spanien i det tillståndet.

Men tydligen slutade det hela inte så bra, då vi sedan i slutet av veckan såg en ambulans komma och hämta honom.
Vi vet inte vad som sedan hände med honom.

Så även om vi såg det lite komiska i det, så insåg vi naturligtvis också tragiken i det hela.
Visst är det trist sådana saker.

Naturligtvis jag och min syster festade lite, men med måtta med t.ex god Sangria.
Men med måtta,
för det är ju inte roligt att gå omkring i en "dimma" under en utlandssemester.
För man vill ju uppleva saker under resan också.

Det är så trist när människor dricker för mycket på dessa resor, både för dem själva och andra.


Kommentarer
Postat av: Diana

Tittar in till dig och ser hur du har det.

Läste din förra berättelse om resan, och tänk va många det är som är precis som de kvinnorna som åker på semester utomlands och klagar på allt.

Där undrar man varför de inte stannade hemma.

Och den här berättelsen visar ju att sprit till vissa gränser är nice, men steget är inte så långt för vissa att det ska rinna över.

Och de personerna lär sig oftast aldrig detta.

Konstigt!

Tack för titten!

God Natt!

Kram Di

2009-01-03 @ 23:22:45
URL: http://dianahagel.wordpress.com
Postat av: Gunilla

Hej inger!

Ja detta med att folk ska behöva dricka sig fulla på sina resor förstår då inte jag. Jag dricker ju inte överhuvud taget, inte alkohol iaf. Jag minns för många, många år sedan, när mamma och jag var på ngn resa inom landet, minns nu inte vart det var, Kanske Värmland eller ngn stans, men iaf, så var där en Tjej som började dricka hejdlöst, så hon blev ganska full. Hon trodde väl att hon skulle få oss andra med sig, men det gick inte för sig. Minns inte hur det hela slutade sedan, men det var många som trodde att hon kanske var sjuk på ngt sätt eller så. De var jobbigt för den tjejen som drack själv, eftersom hon blev ledsen, OM jag minns rätt. Tycker INTE man ska behöva göra så bland sina medresenärer, OM det inte är ngn s.k "fylleresa" dom är ute på isf.

Kram/Gunilla

2009-01-04 @ 00:05:58
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: eva-marie

Oj det låter som Sällskapsresan och Sven Melander med procenten! Ha en skön söndag. KRAm

2009-01-04 @ 00:50:08
URL: http://www.metrobloggen.se/evam
Postat av: Synne

Hej i natten.

Läste ditt inlägg under om "utlänningarna".

Skrattar än. Hörde en sak om en kille som var nynazist.

Han var så less alla utlänningar i Sverige.

Han sa han skulle flytta till ett land där det inte fanns några utlänningar....

Inte mycket i skallen han nej...



Visst är det så att många uppför sig illa på resor. Det tror jag alltid kommer att finnas.

Tyvärr.



Så blev jag fundersam över han du berättade om nu.

Han som bara drack...

Undrar vad som hände honom. Håller med dig. Varför betala för resan först, så bara supa?

Men han hade säkerligen stora problem og det hade nog gått lika illa hemma till slut.



Önskar dig en fin söndag nu ialla fall.

Ha det gott min vän.

Kram Synne.

2009-01-04 @ 04:59:31
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Mia

Jag tror att de som dricker på det sätt du beskriver har stora alkoholproblem. Kanske kan de hålla fasaden hemma, men när de väl kommer utanför landets gränser känns det som att de kan festa loss. Trist, javisst.

2009-01-04 @ 07:44:15
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Det Du berättar låter som en tragisk parodi på Sällskapsresan. Jag har inte varit söderut sedan dess, en resa till Kanarieöarna 1972 och då fanns ett par såna här typer med som bara drack. De var fulla när de gick på planet och de var fulla när de gick av en vecka senare och i stort sett hela vistelsen. Jag undrar om det är likadant nu? Eller det kanske har blivit bättre med krav på passagerares nykterhet också. Bakom sånt här finns förstås en tragedi med alkoholproblem annars väljer man väl inte att förstöra en resa så.

2009-01-04 @ 07:57:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ulla

Godmorgon! Jag är oxå helt fascinerad över människor som åker utomlands och hela tiden håller ett jämnt alkoholintag. Jag är som du, jag vill minnas min semester pga av alla upplevelser.

2009-01-04 @ 08:27:24
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Bia

Precis som flera andra såg jag likheten med Sällskapsresan...men det ligger ju tragik bakom, det har man lärt sig med åren. Jag försökte ta en drink på stranden, mitt på dagen. Men i kombination med värmen mådde jag bara dåligt och så var den dagen förstörd.



Kram/Bia

2009-01-04 @ 09:05:38
URL: http://biaweb.se
Postat av: Marie

När det gäller alkohol så är jag mkt måttlig även här i Sverige. Jag tar ett glas vin då och då, men det är inte speciellt sällan. Jag tycker bara att jag blir trött av alkohol och jag värdesätter högre att vara pigg!

2009-01-04 @ 10:04:29
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: annette

Ja,Du just det beteendet hörde jag talas om mycket just på 70-talet, vet några manliga kompisar som jag hade då som åkte till Mallis två veckor varje år och gjorde precis som Du beskiver, slutade inte heller så bra, två av dessa blev alkolister varav en gått bort idag pga av alkoholskador.

Lite svårt har man ju att förstå nöjet i detta när det finns så mycket att uppleva på en resa.

Ha nu en skön söndag!



Stora Kramen //annette

2009-01-04 @ 10:06:08
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Thalina

Ja det är trist att en del lever så här,man kan undra varför de överhuvudtaget reser till solen när de lika gärna kunde vara hemma.Men de kanske lever med förhoppningen att det ska gå bra den här gången.Man vet så lite om bakgrunden till människors beteende. Kram THALINA

2009-01-04 @ 10:22:59
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Erika

Min första tanken var också det du skrev. Varför åka till ett annat land och dricka kopiösa mängder alkohol. Kanske han ville har miljöombyte i sitt drickande. Tror nog det slutade illa med honom kanske, med tanke på hur han drack. Tragiskt när sådant händer.



Visst drack vi yngre också men med måtta. Minns resan till Italien min syster och jag gjorde 1970. Vi drack något som var så gott som heter Sambuca. Den vistelsen där glömmer jag aldrig. Att sedan komma hem var mindre roligt. Kommer ihåg en dagsutflykt vi gjorde till Rom. Bussen blev det fel på under hemresan. Satt en dam/herre bakom oss...och hon satt och drog i sätet framför sig, då mitt. Antingen var hon nervös eller allmänt hispig. Fick till slut säga till henne att lägga av med det hon höll på med. Fattar inte vad det gick ut på. Lustiga människor det fanns och finns.







Solen skiner här idag och det ser riktigt kallt ut.



Kramkram och har det allra bästa denna Söndag!



2009-01-04 @ 10:27:21
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Barnens Hjältar

Ja det är verkligen sorgligt. Han kanske behövde komma bort från något tragiskt/tråkigt men klarade inte av att hantera det.



hoppas du får en bra dag!

2009-01-04 @ 11:02:57
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Tyvärr måste jag säga att det låter "typiskt Svenskt"....Så har ju svenskarna uppfört sig från det att charterresorna startade på femtiotalet....

Tråkigt för vi har ju fått ett dåligt rykte utomlands.

Nej tacka vet jag måttfullhet.....

Kram

Margaretha

2009-01-04 @ 12:13:43
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: IKA

Det ligger mycket sanning i vad du skriver, inte alla men många åker utomlands för att njuta lite extra med billigare alkohol.

Att människan alltid druckit alkohol är ingen hemlighet alls. Det är väl inget fel att fira, så länge man vet sin egen gräns.



Vad jag däremot inte kan förstå är de som måste dricka för att tordas göra saker, det blir ett tillgjort mod som inte alltid slutar gott, en självhävdelse utan spärrar.



Ska vi verkligen inte tordas stå för vad vi tycker och känner utan att blanda in alkohol?

Måttliga intag som du säger är något man önskar att fler människor kände till.



Att dricka sig fullkomligt redlös där man ingenting minns är i men mening totalt förkastligt för den personen samt omgivningen.



Ha det så bra vännen

Kram

2009-01-04 @ 12:31:17
URL: http://mellantidochrum.wordpress.com
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Hoppas allt är bra!

Nu har ju jag ingen erfarenhet av utlandsresor...men förstår ändå inte vitsen med att dricka sig så berusad att man måste ha hjälp! Tragiskt!



Vi är lite oroliga här idag, hunder är nog sjuk....kissar blod.

Kramen!

2009-01-04 @ 12:33:21
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Rut

Det är sorgligt men sant, det är sant.

Och jag ser inte någon skillnad mellan nu och då heller, sanningen är ju att missbruket går längre och längre i åldrarna både här hemma och borta.

Jag tycker det är tragiskt med alla dessa ungdomar som får omhändertas varenda veckoslut för fylla.

Förstår inte nöjet med berusningen för förr eller senare kommer det ett uppvaknande.



Varma kramar i kylan!

2009-01-04 @ 13:19:03
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Erik

Hade vi ett mer otvunget förhållande till alkohol här i Sverige, så skulle inte omställningen bli lika "brutal". Men nu lever vi med våra Systembolag och all extra spritskatt, vilket får utlandet att verka som himmelriket. Denna frihet, att det finns sprit i alla vanliga mataffärer, kan nog få en del att göra som just den där mannen från din Spanienresa. Sedan brukar ju spriten vara mycket billigare utomlands, det får nog också många att dricka mer. Dessutom är man ju på semester, så då kan man ju ta sig ett glas extra, man ska ju inte jobba dagen efter...

För även bland svenskar som turistar i Sverige ökar alkoholintaget under semestern. Inte alla klarar detta, alkoholrelaterade våldsbrott är ju vanligt...

Fast snacka vi skulle få problem med fylla, om vi ändrade vårt system och gjorde det möjligt köpa alkohol i mataffärerna. Det skulle bli en dyr baksmälla för samhället!

Skål ta mig f-n, som Jakob Dahlin sa i sin "Jakobs stege".

Att ta ett glas ibland kan vara gott, men inte alla klarar av att hantera det så. Många dricker tills flaskan är tömd. Ungdomsfylla, ja det är ett helt annat svårlöst problem...

Ja, det var lite av mina åsikter i ämnet. Ha en skön dag, med eller utan alkohol :-)

2009-01-04 @ 13:48:24
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Nettan

Vi ( jag o min sambo) dricker med måtta.

Vi har också varit iväg på resor, och sett mycket.

Många dricker alldeles för mycket, tråkigt tycker jag.



Var och en gör väl som dom vill, det är ju deras liv.

Men för min del vill jag komma ihåg min resa.

Kramar från Nettan

2009-01-04 @ 17:58:29
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/
Postat av: britten

på 70 talet när det var relativt nytt att åka utomlands så söps det ju rätt rejält...många tragedier och många som tiull och med inte hade någon aning om vart man varit på sin semester....numera tycker jag det är sällan man ser så mycket fulla turister...

2009-01-04 @ 18:17:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack för alla kommentarer, och det är så trevligt att kunna skriva om olika saker här i min lilla blogg.



Ja, som flera skriver det är trist när människor uppför sig illa på resor och dricker för mycket.

Och antagligen det är många gånger så att de som dricker mycket på resorna oftast är de som redan har alkoholproblem,

och när de väl kommer till ett annat land där tillgången till alkohol är lättare och billigare, så blir de ännu mera drickande.



Men att spendera pengar på en resa bara för att dricka har jag lite svårt att förstå.

Istället för att njuta av resan och uppleva saker i ett annat land.

Fast det finns säkert olika orsaker bakom dessa beteenden, och tragiska sådana.



Och ja, det är väldigt trist när svenskar får dåligt rykte p.g.a mycket drickande, uppförande osv.

Som t.ex.resmål där unga människor samlas och festar omåttligt vilket får många tråkiga konsekvenser.



Och ja Erik, det att spriten är mera tillgänglig och billigare i andra länder bidrar nog till att folk lätt dricker mer än vanligt.

Men kanske har det blivit bättre nu som du Britten skrev.

För på 70-talet var charerresorna ganska nya och dessutom billigare.



Jag skrattade gott åt det du Synne berättade om killen som var nynazist och ville flytta till ett land där det inte fanns några utlänningar.

Håller med om att det var inte mycket han hade i skallen :-D



Jag kom nyss hem från att varit ute och shoppat lite.

Men det var ganska kallt ca. 12 minusgrader.

Men på något sätt var det skönt.

Bättre än slaskväder och tö och kall och fuktig luft.



Nu ska jag påbörja min bloggpromenad och hälsa på hos er mina kära vänner.

Kramar

2009-01-04 @ 18:47:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marie

usch...att dricka med måtta, är mitt motto =)

jag har varit med om en baksmälla i varma utlandet, inget att stå efter.

inte här hemma heller.

men det var innan barnen och medicinerna.



ha dä

2009-01-04 @ 20:00:49
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Reneth

Min man berättade om en sådan kille, som han till och med reste tillsammans med. De var jobbarkompisar och han hade aldrig sett honom sådan förr. Usch han tyckte att det var hemskt och han var inte ute från rummet under hela resan. Maken fick bära upp maten till honom. Två dagar innan de reste hem igen fick maken tag på två snälla damer som hjälpte honom slänga spriten. Släng in jobbarkompisen i duschen och få på honom rent och snyggt. Sedan passade de honom så han inte fick i sig en droppe. Inget roligt och sedan har min man aldrig åkt med någon som han inte riktigt kände. Man kan undra varför man vill betala dyra pengar för att ligga i en säng i ett främmande land. Stackars människor det kan inte vara roligt att leva om man utsätter sig för en sådan semester.

Önskar dig en skön kväll

Kram

Reneth

2009-01-04 @ 20:12:47
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Birgitta

Förstår inte heller varför folk far bort utomlands bara för att dricka...? Det kan ju inte få ut någonting av sin vistelse. Usch och fy för alkohol när det missbrukas!



Kramen

2009-01-04 @ 20:15:22
URL: http://birgittas.bloggagratis.se/
Postat av: Eva

Ja tyvärr är det många som får spritproblem på semestrarna (utomlands). Har sett det själv allt för många gånger. Finns nog många anledningar till detta, men det är ändock väldigt sorgligt...



Kram,

Eva

2009-01-04 @ 20:44:10
URL: http://soscary.blogg.se/
Postat av: soffie

usch vad tragiskt,

tyvärr tar alkoholen alltför många liv fortfarande trots all kunskap,

jag fattar ej att man kan bli alkoholist fast så säger väl alla,för om jag varit på en riktigt "blöt" fest så är ju inte det första jag tänker på att ta mej en återställare det skulle verkligen inte va gott då,

ha en bra kväll

2009-01-04 @ 21:03:11
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: ejmis

Alkoholberoende är ett elände oavsett vart i världen man befinner sig... =/

2009-01-04 @ 21:49:44
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Visst är det underligt med folk som åker utomlands och bara super. Vad får de ut av sin resa egentligen?



Min dotter Eva berättade att de häromåret hade 4 killar från Kina som hyrde en lägenhet av dem i 14 dgr och de lämnade den bara för att gå och handla mat och sprit. Claudio fick ha släpvagn för att ta vara på allt tomglas efter dem och hela lägenheten behövde saneras. Tänk att åka från Kina till Sicilien och stänga in sig där i en lägenhet och bara dricka!!



Kallt har vi i kväll också, just nu är det -12,5 gr.

Kram Ingrid

2009-01-04 @ 22:02:13
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: vivan

När jag är utomlands så vill jag se så mycket som möjligt av landet och deras kultur.Fattar inte de som super hela nätterna och sover bort dagarna....

Nej äta god mat och vist gott vin och annan dryck slinker ned, men int 17 så att klockorna stannar.



Den mannen hade allvarliga problem,och om han fortsatte när han kom hem( om han kom hem)så finns han inte i livet nu! kramen!

2009-01-04 @ 22:50:35
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Nej håller med dig fullkomligt.. det där är rena rama vansinnet att dricka så man varken vet vad man gör eller kan se allt fint runtom.

Jag vill se, jag vill ha ut något av mina resor. fyllehundar är det värsta jag kan se..

Ha de fint kram

2009-01-05 @ 01:26:06
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Agneta

Alkoholism är en sjukdom och den följer även med på resa utomlands som alla andra sjukdomar. Tragiskt men sant.



Här har vi också minusgrader med klarblå himmel och solsken hela dagen i dag.

Nu vill jag att julen snart är över så man kan sätta upp lita vårlika gardiner i köket igen då ju dagarna blir allt längre.

Kram, Agneta

2009-01-05 @ 02:32:26
URL: http://agnetas.casa.se
Postat av: Mia

Det låter nästan som nån sorts drickande för att "fly" från nåt...tragiskt...

2009-01-05 @ 07:47:59
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Godmorgon! Rätt konstigt det att åka utomlands för att dricka, men jag tror mycket beror på det att det är mer "vanligt" att kunna göra det än i hemlandet, där det är mer onaturligt att göra det. Jag sitter med kaffet, skall lägga mig och jag har beställt väckning av mannen kl 13 ;) Ha en bra dag kram

2009-01-05 @ 08:23:22
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Anna-Carin

Hej! jag har sett en heldel på mina utlandsresor,hur en del inte kan kontrollera drickandet.Spriten är billig utomlands därav mer drickande än om de drack hemma.Hjärtat stannade förmodligen på den mannen.

Ha det bra // Anna-Carin

2009-01-05 @ 14:26:29
URL: http://www.imsefotovimse.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Håller fullständigt med er alla att dricka med måtta är alltid bäst

och på resor vill man ju se och uppleva saker i det land man besöker,

och det kan man ju inte om det blir för mycket sprit.



Oj, Reneth det måste varit jobbigt för din man på resan tillsammans med jobbarkompisen som drack hela tiden.

Det måste ju ha förstört mycket av resan för din man också.

Och även de killar du Ingrid berättade om som söp under hela vistelsen.

Så där ser man att det är folk även från andra länder som beter sig på detta sätt.

Att åka så långt på en resa och sedan stänga in sig i en lägenhet och supa...

helt otroligt..och trist när folk gör så.

Ofta ställer de ju till problem för andra resenärer, hotellpersonal också.



Och ja, jag tror också att det i slutändan gick dåligt för den mannen jag berättade om.

Tragiskt.



Tack för alla kommentarer och nu ska jag gå på min bloggpromenad.

Det var stora strul med att kommentera igår, men förhoppningsvis det funkar bättre idag.



Stora kramar.



2009-01-05 @ 19:32:45
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Så gott med Sangria!Kanske måste köpa det till helgen å lyssna på Julio Iglesias!

Jag och min väninna,Laila,var ett par gånger till Spanien.vårt mål var Marbella.Min väninna träffade sin man där.En svensk gullig kille.Egentligen var det JAG som upptäckte killen först.Jag brukade inte tända på svenska grabbar.Nu gjorde jag det!Men när jag såg killens ögon,hur han såg på Laila tänkte jag,det är kört!Och vet man va.Laila tyckte,gud en sån tönt!Så det kan gå!Men grabben var urgullig och till slut blev det då bröllopp.Och nu har han lämnat jordelivet.Sjukdom.Så trist.Vänl.Inger

2011-01-26 @ 14:07:25
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Hej igen!

På den tiden så tyckte jag inte om alkohol.Men min väninna sa,nu är det så billigt så du kan väl smaka?Annars tycker jg du är trist!En rom med cocacola gick ju i!Sedan smakade jag på Sangria,som var som saft!Det fanns någon chokladdrink som hette Lumumba.

2011-01-26 @ 14:14:10
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Det är så roligt och intressant allt du berättar

Jo, Sangria är verkligen gott...lite farligt gott :-)

glömmer aldrig de jätte-stora glasen vi fick med Sangrian i

och det var så mysigt när min syster och jag satt länge och drack dem, och pratade och njöt av omgivningen

Vi hade så kul.

Känner också igen drinken Lumumba som du skriver om.

Kram

2011-01-26 @ 15:44:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0