Nunneliv + om dörr-påringning igen

Idag var det på TV ett program om en ung kvinna som vigt sitt liv för att vara nunna i ett kloster för resten av sitt liv.

Jag har ganska svårt att förstå detta.

Att helt vilja ställa sig utanför samhället, lämna sin familj och leva i en egen liten värld i tystnad tillsmmans med andra nunnor,
och som hon beskrev det även med lydnad osv. 

Ja tänker att ibland kanske människor väljer ett sådant liv för att de inte klarar av det vanliga livet...kanske en flykt från något..
Säkert inte alltid...men...

Eller också att man är så rädd för tvivel i sin tro så man ännu hårdare knyter an till den,
och vill leva på en plats där det liksom blir lite enklare att tro...
med mindre utrymme för jobbiga tvivel och s.k. frestelser....


Som nog de flesta av er redan vet så är jag uppvuxen inom en Pingstkyrka på 50 och 60 talet,
så det blir en det funderingar när jag ser och läser om sådana här saker.

Själv är jag glad över att ha frigjort mig från denna kyrka och tro, och slippa inre kamp med tro och tvivel, som kan vara så jobbigt.

Tycker att livet är till för att levas fullt ut och för mycket grubbel om sin existens och tro kan verkligen göra livet svårare.


Sedan till det jag skrev i mitt föregående inlägg om kvinnor som ringt på min dörr och sagt att de kom från hemtjänsten
och antagligen skulle till en annan kvinna i huset med samma efternamn.

Tidigt i morse hände det igen,
och yrvaken var jag tvungen att öppna dörren för annars hade hon kunnat förstöra mitt lås när hon provade nycklar i det.
( Naturligtvis kollade jag i titthålet först. )

Denna gång bad jag att få se legitimation från hemtjänsten, men det hade hon inte, eller också förstod hon inte vad jag sa.

Hon hade tjockare klädsel och huvudduk på huvet som en del muslimska kvinnor brukar ha, och det hade de andra kvinnorna också som kom de andra dagarna

Imorgon ska jag ringa till hemtjänsten här och tala om för dem vad som hänt.
för nu är jag så trött på detta.

Jag har problem med sömnen och dessutom bli väckt tidigt på morgnarna på detta sätt, gör mig "en aning" irriterad ;-) :-D

Hoppas ni alla har haft en bra helg och önskar er alla en bra vecka som kommer.
 
 

Kommentarer
Postat av: fia

Va otäckt att nån bara ringer på så där och visst är det lite svårt att förstå att man vill viga sitt liv till nunnerna , Hoppas bara att hon inte ångrar sig längre fram i livet.

kram .

2010-08-01 @ 21:43:28
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: inger

Ja att gå i kloster kanske är bekymmersfritt, men i längden lite trist, kanske., vill nog inte det.



Men hemska tanke, såg även ditt förra inlägg, att det kommer folk från hemtjänsten. Ja nog bör du ringa och höra om det är från hemtjänsten. det är ju förfärligt att de inte har leg. Det verkar väldigt mystiskt.

Jobbigt för dig, eftersom du bruka sova dåligt på natten, Lova att du ringer ner till hemtjänsten imorgon, Du ska ha en ursäkt från chefen för detta.

Hoppas de inte kommer imorgon igen, du har väl bra lås på dörren, bra iaf med kiköga...

Stor kram till dig min vän...

2010-08-01 @ 21:49:57
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: soffie

min mamma sa efteråt att hon sett det programmet,jag skulle vilja sett det undrar om det går i repris,

usch så obehagligt att det kom nån igen ring hemtjänsten imorrn å berätta ,

hoppas du får sova gott inatt,

kram

2010-08-01 @ 21:57:39
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Hade hon inte legitimation från hemtjänsten så är det verkligen inte troligt hon var från hemtjänsten:(

Det finns fler av utlänskt påbrå än svenskar nu inom hemtjänsten tror jag.. ser det där mamma är oxså inom Eget boende, men inget ont om dessa.. riktigt rara och så omtänksamma de jag stött på:)

Ring till hemtjänsten Inger vad du än gör.. det där borde de få veta och så fråga om det där med leg.

Ha de så gott o hoppas det inte händer igen nu då..

Kram

2010-08-01 @ 23:03:37
URL: http://caffepaus.blogg.se/
Postat av: Suss

Det där med dörrpåringning är irriterande och nog är det dåligt att hon inte kunde visa legitimation. Dessutom om det är tidigt på morgonen så man blir väckt känns det ännu värre. Hoppas det ordnar upp sig. Kram!

2010-08-01 @ 23:20:28
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Tycker aboslut att du ska ringa hemtjänsten och fråga vad som händer hos dig och fråga hur dom brukar göra när dom ringer på hos folk och om dom inte brukar visa legitimation.



Tass

/Gunilla

2010-08-02 @ 00:27:56
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Klokt av Dig att höra av Dig till hemtjänsten om detta!

Man hör och läser om hur folk försöker ta sig in till främmande i akt och mening att stjäla!

Jag skulle nog inte ens öppna dörren för dessa!

Bra att Du har kunnat frigöra Dig från Din "barndomstro"!

Kram*

2010-08-02 @ 09:23:22
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det verkar ändå lite skumt med någon som säger sig vara från hemtjänsten men inte har deras leg. Det är väl det minsta man kan begära nu när det varit så många rån av gamla som trott att det var hemtjänst som ringde på.



Det där med att vara nunna är nog inte fel helt. Jag skulle inte kunna tänka mig det för evigt men någon veckas tystnad och retreat vore inte helt fel.

2010-08-02 @ 10:58:32
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anki N

Hej. Jag håller med dig, jag förstår inte heller de här med nunnor o munkar o för den delen finns de många andra levesätt o relioner jag inte heller förstår. Lite skumt de här med hemtjänstfolk, nog borde de kunna visa vad de kommer i från med tanke på hur mycket de varnar i massmedia om olika skojare så borde väl kommunen o landsting förse sina anställda med leg.

Ha en trevlig dag.

Kramiz Anki N

2010-08-02 @ 15:37:24
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: annette

Har oxå lite svårt att föstå detta med nunnor och munkar, tror orsaken till att man väljer ett sådant är någon av de orsaker som Du själv skriver. Kan oxå var en person som är en "sökare" vilket en dotter till en vännina var hel sitt liv fram till att hon bslutade sig för att bli nunna. Hon har funnit sig väl till pass och är mkt mer harmonisk nu än tidigare.

Återigen, har dessa kvinnor som ringer på Din dörr inte legitimation så kommer dom inte från hemtjänsten, skall sitta på kläderna fullt synlig, annars är det något lurt just i Dina trakter.



Hoppas Du får rätsida på det här!



Kram



annette

2010-08-02 @ 17:56:53
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Britten sa

ja absolut ring hemtjänsten...genast i morgon....nä att leva som en nunna i längden ..känns hemskt men däremot skulle jag kunna tänka mig att prova några dagar i kloster bara för att testa...kram

2010-08-02 @ 22:11:52
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: eva

Jag tycker du ska ringa polisen om detta med att de utger sig från att vara från hemtjänsten! väldigt skumt!

Kram!

2010-08-03 @ 10:49:55
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: Thessan

fin blogg du har!

2010-08-03 @ 18:41:23
URL: http://thessansamigurumis.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Nu har jag sluppit dörrpårigningen ett par dagar och har fått sova ut...skönt.

Men när jag ringde kontoret idag fick jag besked att ringa i morgon...

antingen kl. 8.00 eller 13.00 då alla var inne.

Det tycker jag är konstigt för kvinnan som var där måste ju ha tillgång till något schema eller dyligt för att åtminstone kolla om hemtjänsten går till någon i detta hus.

Får jag inget bra svar imorgon, så får jag väl ringa chefen...

Och ja, legitimation måste de ju ha...



Jo, det där med nunneliv är ganska knepigt....

Och ja visst att kanske det kunde vara intressant för att prova några dagar

men att viga hela sitt liv till det, är mer än vad jag kan fatta....

att leva så isolerat osv.

Dessutom som jag tänker så är det ju ingen medmänniska som har nytta av det utan bara i så fall den personen själv.

Alltså ger man ingenting till sina medmänniskor...



Tack mina vänner för alla kommentarer.

Det är så roligt att dela olika saker med varandra och olika synpunkter och tankar, råd osv.



Nu ska jag gå på en ganska försenad bloggpromenad då jag var ganska trött igår efter en sömnlös natt igen

Kramar tillbaks

2010-08-03 @ 21:16:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: eva

sv: haha men du, jag är såå virrig, jag talade om det i den gamla sen hade jag en paus det var bara det att jag släckte den innan folk hann se att jag skrivit att jag skulle släcka ner den . Det är jag i ett nötskal förstår du ;)

2010-08-03 @ 21:50:47
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: cornelia

jahh livet är sannerligen värt att leva, alla dagar räknas och borde levas som den sista.

ha det underbart

/kaya

2010-08-03 @ 22:19:56
URL: http://kayaroots.blogg.se/
Postat av: Mia

Låt oss få ta del av fortsättningen. Om det visar sig att det inte är någon från hemtjänsten, ska polisen förstås kontaktas som någon annan redan tipsat om.

2010-08-03 @ 22:33:03
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: rovie

Det där låter inte bra. De ska ha legitimation OCH De ska förstå vad det är för något.

Leget ska också sitta synligt på deras kläder så att man ser det direkt.

Jag kan nästan gå i god för att de här inte hör till hemtjänsten. De talar om i förväg vem som kommer, och vilken tid, för det är schemalagt.

Jag har hemtjänst som håller till i samma hus som jag bor. Så jag träffar dem dagligen.

Det är där vi pensionärer får fika om dagarna.



Så det är bra att du säger till. Det verkar som de kollar upp vilka som är hemma. Och en dag kanske de kommer fler som tränger sig in. Det har faktiskt hänt. Nu ska jag inte skrämma upp dig. Men öppna inte nästa gång, utan ring direkt. Antingen Hemtjänsten eller polisen. Eller båda, allra bäst.



Här har det varit en som blev lurad, ja inte i det här huset, men i området. Så de har gått ut med meddelanden från hemtjänsten.

Därav att jag vet att de vidtalar den som ska få besök och av vem.

Den här falska var också en med huvudduk och pratade dålig svenska. Men inget illa om dem allmänt för det finns svenskar också som gör likadant.

Men så många av dem jobbar inte inom samma hemtjänst så det kommer olika varje gång. Det har jag svårt att tänkta mig.



Men jag tror vi bor ganska nära varann. Det kan vara samma.



Legitimation är ett måste. Ursäkta nu att texten kom lite i oordning, de gör ofta det när jag ska radera ett ord.



Lycka till nu och ÖPPNA INTE DÖRREN:



Tack för din kommentar. Jag är snart tillbaka.

Kram

2010-08-04 @ 01:20:59
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Erika

Dom där påringningarna du får, verka en aning mysko. Med tanke på vad som numera försiggår i samhället gällande dom äldre som bor hemma, så kan man börja och fundera på i vilket ärende den personen eller dem som ringer på din dör är ute i. Tycker det är riktigt obehagligt sådant. Säger som en del här...öppna i dörren mer, det hade inte jag gjort. Däremot hade jag ringt till hemtjänst.



Hur man kan ställa sig utanför allt i samhället för att leva som nunna - munk förstår inte jag. Men alla är vi så olika och söker olika saker i livet. Kanske kan många känna att livet är alltför påfrestande med alla måsten och alla plikter, tider, uppoffringar och annat som varje individ måste rätta sig efter.



Men tänk där i klostret efter några månader, man kan inte sätta på stereon och lyssna på musik, inte klä sig i egna kläder, inte handla, inte gå på stan och promenera runt, inte ringa en kompis och prata bort en stund. Alla dom där enkla tingen som vi alla gör mer eller mindre. Aldrig få göra dessa saker, skulle då få mig att bli riktigt frustrerande. Märkte bara innan jag fick mitt bredband hur det kändes, då menar inte jag att jag på något vis är datorberoende, utan mest att allt finns på den egna datorn som har med det dagliga livet att göra.



Kram och har det så bra.



2010-08-04 @ 15:40:51
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Renee

Jag har svårt att förstå varför man väljer att gå i kloster? Om alla levde så skulle världen gå under, inga nya barn skulle födas, är det det som är meningen med livet.

2010-08-04 @ 17:56:16
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Thessan

sv. Tack så mkt, det är min terapi i kampen för att bli frisk =)

2010-08-04 @ 19:15:15
URL: http://thessansamigurumis.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Om dörr-påringningen där de sa att de var från hemtjänsten så fick jag inte tag i rätt person p.g.a semestrar

Men att den som hade huvudansvaret skulle antagligen vara tillbaka imorgon.

Jag ringde en högre chef men där var det svårt att komma fram.

Nu har det i alla fall vara lugnt och kanske de var från hemtjänsten och gick fel.

Men ändå så känns det lite olustigt...jag vill ju vara säker på saken.

Öppnar nog inte dörren nästa gång utan hotar med polisen...

om jag inte får veta hur det ligger till.



Jag har själv jobbat inom hemtjänsten,

och konstigt nog så hade vi inte heller någon legitimation att visa.

Det var många år sedan...

Och vi hade nycklar att gå in med till de vi hjälpte som inte kunde öppna själva.

Men tycker det måste kännas osäkert för de äldre när det kommer olika personer

och ibland vårdbiträden som de inte träffat förut.

Åtminstone hände det då jag jobbade inom hemtjänsten



Och ja, jag har också svårt att förstå att personer vill ställa sig utanför samhället för att leva som nunna eller munk.

Säkert det finns olika anledningar till att personer väljer det livet,

men för mig också känns det "ganska" meningslöst att leva så.

Jag har hört och läst att det finns olika riktingar inom nunnor och kloster

och det finns de som lever ute i samhället för att hjälpa andra människor.

Det tycker jag verkar bättre i alla fall, än att stänga in sig i ett kloster helt och hållet.



Tack mina vänner för alla kommentarer

och det är alltid så mysigt och intressant att få utbyta tankar om olika saker

och även få tips och råd som jag är så tacksam för

Kramar tillbaks

2010-08-04 @ 22:16:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Hej Inger!

Mycket mystiskt om nån ringer på hos dig och säger det är från hemtjänsten.Gå inte på det snälla du-De knackar verkligen inte på så där,utan du först talat och kommit överens med någon chef på hemtjänstkontoret!Öppna ALDRIG ÅT NÅN SÅ SKUM INDIVID!

Kram,Inger-Pomperipossa

2011-02-04 @ 20:10:47
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Rozen-Chintoh



Och Gud så skrämd jag blivit om det vore hos mig!Hade aldrig öppnat,Du ha väl titthål?

2011-02-04 @ 20:16:47
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar

Jo, jag har titthål i dörren.

Men sedan fick jag veta att det var från hemtjänsten som ringde på min dörr.

och som gått fel till mig istället för den person de skulle till.

Men visst är det lite läskigt i alla fall,

eftersom det finns ju skumma personer som kan uttnyttja detta och säga att de är från hemtjänsten fast det inte är det.

Men nu har det varit lugnt ett tag i alla fall då jag sagt till på "skarpen" :-D

Kram tillbaks

2011-02-05 @ 13:46:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0