Soligt + om en dröm m.m.

Hejsan igen från ett soligt Stockholm idag.
Så skönt det är när solen är framme, och så mycket piggare man känner sig då.

Jag har känt mig ganska trött den sista tiden och även haft extra problem med sömnen.
Men förra och förförra natten har jag sovit bättre.

Och förförra natten sov jag 10 timmar i sträck, och det är mycket ovanligt att det händer.
Antar att jag var väldigt trött.


Förra natten hade jag en konstig dröm och det var om att jag var tillbaka i min barndoms stad och den frikyrka min familj tillhörde.

I drömmen jag kände en längtan till gemenskapen där och gick dit och kände mig förväntansfull och lycklig.

Men samtidigt inom mig fanns oron för att vad ska jag skulle göra om jag inte kunde tro som de.

Jag försökte i drömmen att skjuta undan dessa tankar och var så glad över att vara med i gemenskapen och att tillhöra någonstans......
och sedan vaknade jag.


Som nog många av er redan vet så är jag uppvuxen i en Pingstkyrka som jag bl.a. berättar om 
här.
Och jag har ganska dåliga erfarenheter av detta.
( det var på 50 och 60-talet )

Hur människor kunde bli utfrusna och uteslutna p.g.a att de inte trodde som denna kyrka, eller gjorde något som var förbjudet eller som de kallade för syndigt.

Många for illa p.g.a detta och speciellt unga människor.

Visst var det härligt med gemenskapen...men det hade ett pris....

Och priset var bl.a. att undertrycka sina egna tankar, känslor, funderingar och tvivel 
och så denna rädsla för himmel och helvete
och skuldkänslor för att aldrig känna sig tillräcklig
och kamp för att känna frid, som bara enligt dem kunde uppnås genom denna tro.

Tänk hur i drömmar minnen och händelser vaknar till liv..


Detta blev mina små rader idag, och hoppas ni alla har det bra och att solen lyser på er också.

Och snart så är nog våren på väg....för den brukar ju komma efter varje vinter,
men jag tror att många längtar efter den speciellt denna gång.
En underbar tid som väntar...

Kramar

Kommentarer
Postat av: Ingrid

I år längtar man alldeles speciellt mycket och ändå vet man ju att mars månad brukar vara en ganska säker vintermånad, åtminstone här på Gotland. Förra året fick vi ordentligt med snö i mitten/slutet av månaden. Men visst kan det förhoppningsvis bli några soliga fina dagar, så att man kan sitta ute och njuta.



Hoppas att dina sömnproblem löser sig, det måste vara jobbigt att inte få sova bra. Jag har normalt inga som helst problem utan sover mina åtta timmar varje natt.



Kram Ingrid

2010-03-03 @ 16:35:20
URL: http://blog.stenstugu.com
Postat av: Eva

Man bearbetar känslor i sina drömmar, jag tror att det hjälper oss att hantera mycket. Den gemenskap du berättar om känns otroligt dyrköpt. Jag skulle hellre vara helt ensam på en öde ö än att ha det som du haft det. Jag hoppas innerligt att du har ett gott liv nu.



Varm kram!

2010-03-03 @ 20:41:58
URL: http://kominochtaentitt.blogspot.com
Postat av: Mia

Vacker bild och visst längtar vi efter våren litet till mans... eller mycket!

2010-03-03 @ 21:07:49
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Mija

Tack för din värme!

2010-03-03 @ 21:09:24
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Våren är verkligen på G nu.. varit ett par dagar som jag känt Vårens friska doft. Jag tog ut min mamma igår i rullstolen och gick en vacker promenad i City.. affärer blev så klart oxså besökta..



Den där sömnen är fram och tillbaka tycker jag, ibland blir det 6 timmar och ibland 8.. Lite sömn kan ju oxså bero på att man har varit alldeles för lite ute i friska luften.. denna Vintern har det blivit så för mig, men nu kan jag cykla igen.. så skönt:-)



Visst kom dina tre inlägg med;-)

Kram o ha de gott/Pialotta

Postat av: Gunilla

Så fin bild du har gjort.

Visst längtar man till våren,

efter denna låååånga vinter!

Man är så trött på denna vinter nu :(



Kram på dig

/Gunilla



2010-03-03 @ 22:57:29
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: britten sa....

Hej vännen....ja dett amed drömmar ja---när det är fullmåne ( och jag sover ) drömmer jag ofta om en pastor i våran pingstkyrka....en pastor som till skillnad från dom föesta andra var väldigt väldigt snäll klok och förstående....fick höra sen av min pappa att just denna pastor hade också stora problem med sömnen när det var fullmåne ...KOnstigt va ....drömmar och sömn är ett mysterium...hoppas du får fortsätta ha en god natts sömn

2010-03-03 @ 23:21:22
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: IKA

Hej goa, rara du!



Visst är det skönt när årstiden vänder, här har det varit allt annat än vårkänslor på gång, stundtals har det känts som om vintern var på väg tillbaka, å andra sidan är detta inget nytt häruppe, snön ligger ju kvar länge här, borde inte förvånas men tydligen så glömmer man bort det från år till år "fniss"



Drömamr är ju bearbetning, även av det som varit under dagen, förra dagen, förra veckan eller till och med för några år sedan. Vi människor är ju sökare och vi minns de stunder som varit lyckliga och mindre lyckliga naturligtvis och dessa återkommer i drömmar och ger oss förberedelse för det som kommer (min tanke)



När det gäller kyrkligt så har jag min egen åsikt där, jag är kristen men det var oerhört längesedan jag var i kyrkan i den rätta bemärkelsen att lyssna på gudstjänst, kyrkan har blivit så konstig, istället för att ge trygghet till folket utanför kyrkan(icke troende, sökare)så har kyrkan anammat världen utanför. Kyrkan ska leva i världen och verkar FÖR människan, inte leva "av" världen, kyrkan är en "bakvänd fontän" för att använda min mors ord.



Min tro bär jag med mig i hjärtat tillika finns kyrkan där.



Önskar dig en trevlig dag på alla sätt

Kramar

2010-03-04 @ 09:28:18
URL: http://mellantidochrum.wordpress.com
Postat av: Lambergsfrua

Vad tråkigt när sömnen uteblir. Då känner man sig vissen hela dagen. Jag tillhör dem som sover gott min åtta-nio timmar varje natt och det är jag myclet tacksam för.

Tänk att behöva uppleva så starka känslor igen men nu i drömmen. Minns från min barndom, hur någon sa i samband med eventuell söndagsskola för mig: "Lite religion kan inte skada". Men tänk - det tror faktiskt jag. Det finns nog många, som liksom du har ärr i själen på grund av just "lite religion".

Skickar mina soligaste kramar till dig!

2010-03-04 @ 11:35:19
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: Erika

Har varit ute en lång runda denna soliga rätt varma Torsdag. Vinden drar lite, men inte så mycket. Solen hjälper till och värmer upp dagen. Riktigt skönt ute, någonstans kan man skönja våren om än i liten skala.



Alltid trevligt när jag kommer utomhus, då jag ofta träffar på människor jag känner och pratar bort en stund, kort eller lång spelar ingen roll, huvudsaken vi ger oss tid att prata med vår nästa.



Många rusar förbi med orden..hinner inte är stressad...det där är ett farligt tillstånd att fara omkring och aldrig har tid.



I drömmarna kan vad som helst komma upp till ytan, och med tanke på din bardom är det inte så konstigt att det t.o.f blir så i dina drömmar.



Söt liten bild till ditt inlägg.



Kram och vinkelevink från ett soligt Kallekronis och mig. :)

2010-03-04 @ 11:39:43
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina vänner för alla kommentarer och goa rader.



Jo Eva, jag tror också att i våra drömmar vi bearbetar många saker

och att de hjälper oss att hantera mycket.

Och ja, det var ganska jobbigt att uppleva dessa saker när jag växte upp,

och jag är så glad över att jag sedan lyckades frigöra mig från denna kyrka och tro.

Men jag vet de som inte lyckades och som inte alls mådde bra psykiskt,

och det t.om. hände tråkiga saker, då de inte orkade med dessa grubblerier och tryck som skapade stor ångest.



Och på grund av dessa erfarenheter så håller jag mig borta från allt vad kyrkor heter,

för de väcker så jobbiga minnen och känslor till liv och jag får ångest



Och ja Lambersfrua...religion kan verkligen skada och ge ärr i själen,

speciellt när den missbrukas för att kontrollera människor på olika sätt och även skrämmer folk för att de ska tro som de.

Speciellt för barn det kan vara mycket skadligt.



Jo, iår är det nog så att de flesta av oss längtar extra mycket efter våren och vi får hoppas den kommer snart.

Och min sömn har varit lite bättre några dagar nu, och det är så skönt.



Åter igen tack för alla kommentarer och stora Kramar

2010-03-04 @ 20:13:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Å vilken vårlig bild du gjort. Tänk när man kan njuta av dessa blommor ute! Det är nog långt kvar än. Skönt att sömnen är bättre nu, drömmar kommer visst ofta när man sover djupt och det gör man kanske när man är extra trött efter vaknätter. Att du drömmer om barndommen är nog inte konstigt, allt det där måste varit förvirrande och har säkert satt sina spår av tvivel i ditt undermedvetna och i dina drömmar och skriverier så bearbetar du allt för att må bra. Tror jag

2010-03-04 @ 22:43:03
URL: http://farna.bloggplatsen.se
Postat av: Inger

Åhh vilken jobbig dröm..skönt när du vakande och det bara var en dröm. Vilken skräck för barn detta med himmel och helvete..Lite hörde man ju oxå som barn. Men inte så jobbigt som du upplevde det.

Fin vårsommarbild du gjort..jo snart kommer våren..

Härligt när solen lyser på oss idag..

Ha en fin fredag..kramen till dig min Majeldsvän..

2010-03-05 @ 16:12:27
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Thalina

Ibland är det skönt att vakna och veta att det bara är en dröm, men så verkligt det kan kännas.

Härlig bild du har gjort och jag bara väntar på att snön ska försvinna och att blommorna ska blomma.

Önskar dig en fin helg kram Thalina

2010-03-05 @ 18:52:13
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: marie

jag längtar till våren och vårblommorna nu =)

2010-03-05 @ 19:37:21
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: soffie

usch drömmarna kan verkligen vara knepiga!hoppas du får drömma nån härlig å fin dröm,

mmm våren kan gärna komma nu snabbt,

kram

2010-03-05 @ 21:51:18
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul ni gillar min lilla bild, och ser så fram emot våren,

och den har nog så sakta börjat även om det inte märks så väl.

Men snart så...och tiden går ju så fort.



Jo, det är nog inte så konstigt att dessa saker jag skrev om här i mitt inlägg dyker upp i mina drömmar då och då.

Det som hänt har ju ändå satt sina spår i själen, och även om jag inte tänker på det jämt så finns ju minnena och de dyker upp ibland.



Tack mina goa vänner för alla kommentarer och Kramar

2010-03-05 @ 22:15:56
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Hoppas du fått sova även inatt...och drömt sköna drömmar! Jag vet ju hur det är att inte kunna sova...men skulle jag sova i 10 timmar fick dom ringa efter bärgaren...skulle aldrig ta mig ur sängen då!

Kramen!

Ragnvi

2010-03-06 @ 06:47:23
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Det var fullmåne förra söndagen och då vet jag att många kan få sömnproblem. Skönt att det är bättre för Dig nu.



Ibland när jag läser om Dina dåliga erfarenheter av kyrkan och församlingen så funderar jag på hur det är idag i det vi brukar kalla frikyrkor. Jag känner människor som är aktiva i Missionskyrkan och i Pingstkyrkan. Och jag tror inte att man fördömer människor på det sätt som Du beskriver, men jag kan ju ha fel förstås, jag är ju inte medlem i någon. De jag känner är i alla fall utåt sett mycket sympatiska och öppna. Du kanske skulle trivas i en kyrklig församling idag? Måhända har Du redan försökt och konstaterat att det inte passar Dig?

2010-03-06 @ 08:25:24
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger

Hej Inger! Tittar bara in för att ge dig en kram,,hoppas du mår bra..och att du fick sova inatt..ikväll ser jag melodiefestivalen...

2010-03-06 @ 17:12:53
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, tack jag har sovit bättre de sista nätterna, och det är så skönt.

Men jag har känt mig ovanligt trött, men det går nog över.

Det blir så ibland och kanske det är vädret och den långa vintern som påverkar.

Det ska bli så skönt när våren börjar på allvar.



Nej vet du Inga M, jag tror inte att kyrkor och församlingar är något för mig.

Visst skulle det vara skönt att vara med i en gemenskap

och säkert som du berättat att du känner en del människor som är med i en sådan och att de verkar mycket sympatiska och öppna.

Men det är ju svårt att vara med i en församling och inte kunna dela deras tro, då blir det ju så fel....

Nej, det är nog bäst att jag inte utsätter mig för sådant...



Tack mina vänner för alla kommentarer

Kramar

2010-03-06 @ 22:10:06
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Marlene

Sitter egentligen och grunnar på vad drömmen kunde betyda... men är för trött för att få ihop tankarna. sen tänker jag oxå på vad såna där dåliga erfarenheter gör med oss. och att det är bedrövligt att vi får sådana dåliga erfarenheter i livet... Livet borde vara en dans på rosor för oss alla. Nä, nu svamlar jag av trötthet och väntar med att kommenteera ditt senaste inlägg ,)

2010-03-08 @ 18:58:44
URL: http://blogg.marlens.nu
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är tråkigt att behöva få sådana erfarenheter.

När det gäller drömmen så tror jag att det är så att det undermedvetna fortfarande behöver bearbeta saker som har hänt.

Även om jag inte tänker på det jämt, så finns ju minnena där.

2010-03-08 @ 23:10:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Det är via drömmar som vi bearbetar våra dagar och liv. Ju mera vi tolkar våra drömmar ju större förståelse för sig själv. Jag har lärt mig mycket om mig själv via mina drömmar. Jag arbetar intensivt med det...när jag orkar. Ha en riktigt mysig höstdag. kram Lilitha

2010-09-24 @ 12:31:14
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är intressant med drömmar.

Och många drömmar har en viss betydelse, och som kan berätta mycket om vad som pågår i ens undermedvetna och man även bearbetar många saker.

Kram tillbaks

2010-09-24 @ 21:18:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0