Funderingar om att bära slöja

Vilket sommarväder det har blivit....

Våren var sen och sedan allt exploderade i naturen på träd, buskar och på marken så det nästan knakade om det.

Jag tycker detta är den underbaraste tiden på året.


Idag var jag en sväng till ett köp-center
och när jag skulle hem igen så formligen himlen öppnade sig och öste ner det regn som naturen antagligen behövde.

Trots att det var nära till tunnelbanan så var det omöjligt att gå dit p.g.a regnet.

Så jag satte mig på en bänk inne i köp-centret och vilade mig lite.

Där fanns också en arabisk invandrar familj, och en äldre kvinna som hade svarta kläder och huvudbonad så bara ansiktet syntes,
och vi satt och pratate lite och skojade om vädret.

Det fick mig att tänka på diskussionerna som pågår både här i Sverige och i andra länder om det ska vara fritt att bära dessa kläder och slöjor 
eller i vilka sammanhang det är ok eller inte ok.

Jag tycker definitivt inte att de ska förbjudas att bäras på allmän plats, men när det gäller jobb i olika yrken så tycker jag nog inte dessa kläder alltid passar.

Jag tänker bl.a. på det jag läst om kvinnan som strider för att få bära denna svarta dräkt där bara hennes ögon syns,
och det är på ett dagis tror jag.

Jag tycker nog att det inte är lämpligt t.ex. på dagis här i Sverige,
då jag tror att många barn som inte är vana vid detta kan ju t.om. tycka det är skrämmande
med en person klädd helt i svart och man ser bara ögonen.

Och sedan det finns t.ex. yrken inom sjukvården osv. där det nog inte heller passar.

Men en fin huvudduk tycker jag är ok och jag tycker inte det behöver vara störande.
Det tycker jag att de muslimska kvinnorna ska kunna ha om de vill det.

Här på apoteket finns ett par kvinnor som har det och jag tycker det stör inte alls.

Men t.ex. klädseln i helt svarta kläder så bara ögonen syns, går nog inte bra i de flesta yrken.
Detta är mina personliga funderingar om det hela.

Men på fritiden och i övrigt på offentliga platser så tycker jag att människor ska få gå klädda som de vill.
och mig stör det inte alls.

Vad tycker ni ?

Kommentarer
Postat av: fia

Jag måste säga att jag tycker som du , Lite svårt kan det ju va på arbeten som kräver annan mundering.

Hoppas du får en skön helg .

kram .

2010-05-21 @ 23:10:43
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej vännen!

Jag skulle INTE vilja bli expedierad (stavas de så)

av ngn som bar ngt framför ögonen, så man inte ser personen i fråga. På arbetsplater tycker INTE jag det ska vara tillåtet att ha ansiktet skymt.

Jag läste för ett par dagar sedan att ngt land kommer att förbjuda detta (minns inte vilket nu) och jag håller nog med om det, min åsikt!

Varför ska folk här i norden vara skymda bakom ett svart skynke?

Jag tror att dom skulle bli mer accepterade OM dom inte bar skynke framför sina ansikten med mera, oxå min åskit.

Kram på dig

/Gunilla



2010-05-21 @ 23:16:53
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Astrid

Jag har nog inte tänkt på det så mycket

Men det har du rätt i att det är otäckt om man bara ser ögonen

Det sätter man ju i samband med brott

Jag jobbade på en mack ensam och hade det kommit in någon med ansiktet täckt skulle jag tycket att det varit väldigt obehagligt

Svårt för jag tycker ju att dom ska få ha det ändå

Men kanske inte överallt

2010-05-21 @ 23:25:58
URL: http://astrid-hortlax.blogspot.com/
Postat av: soffie

nej ingen slöja på de offentliga platserna tycker jag för vi har ju inte alls den synen här,utan här ska man ju se folk,

om vi kommer till ett land så följer vi ju deras seder och bruk då måste detta göras även här,

kram till dej

2010-05-21 @ 23:51:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Håller nog med dig. I de flesta yrken passar det faktiskt inte att bära slöja. Det är säkert skrämmande för många, både barn och andra att bara se ett par ögon på den de ska förhålla sig till.

Jag hade nog haft svårt att tala till en sådan person.

Ansiktet säger så mycket när man pratar med någon.



Hoppas du kom hem torrskodd nu i alla fall.

Att du får sova och inte sitter vaken nu.



Här ser jag dagen vakna. Fåglarna sjunger, dimman lättar och dagen är på väg med ljuset över bergskammen. Visst är det härligt att leva.

Kramen.

2010-05-22 @ 03:56:34
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Junitjej

En huvudduk skulle passa mycket bättre. Jag tycker egentligen inte att man ska få bära slöja på allmänna platser heller. Skulle ett brott inträffa så går det ju inte att identifiera personen. Jag vill kunna se ansiktet på den person jag pratar med. Har t.om. svårt att prata med någon som har stora solglasögon på sig.

2010-05-22 @ 06:57:18
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Kerstin

Delar Din syn på slöja/burka!

Eftersom ansiktet sägs vara själens spegel så är det ju viktigt att se varandra i ansiktet!

GLAD PINGST!

2010-05-22 @ 09:07:54
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Renee

Jag tycker inte heller det är ok att dölja hela kroppen och bara visa ansiktet. Barn på dagis avläser och lär sig mycket av vuxnas ansiktsuttryck, och jag vill också se mer än ögon om jag ligger på sjukhus eller går till en affär. Huvudduk är ok för mig.

2010-05-22 @ 09:21:06
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Inga M

Håller i stort med Dig! Det är helt ok med slöja i vissa yrken, åtminstone om man kan se ögonen. Men om man jobbar på dagis så behöver barnen kunna läsa av ansiktet och hela kroppsspråket, vi talar ju mycket med kroppen också, inte bara munnen. Så där borde det inte få förekomma och inom sjukvården verkar det också fel med slöja.

2010-05-22 @ 09:58:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också det känns knepigt om man bara ser ögonen på folk då ansiktet och även kroppspråket säger lika mycket som ord.

Och det är ju väldigt svårt att veta vem den personen är om hon är helt dold och man inte ens ser ansiktet.



Och på något sätt så kan jag förstå som du Soffie skrev om det att följa seder och bruk i det land vi är i.

men om detta med slöja och huvudduk ingår i en religion så blir det lite knepigare och tycker nog att man ska kunna klä sig som man vill så lång det går.

Vi är ett snällt land som tillåter många olikheter, och det tycker jag är bra.

Men saker får ju inte gå för långt

för det är viktigt att de som kommer hit respekterar hur det är här,

och måste vara villiga att ändra vissa saker.

För åkte vi till andra länder så blir vi ju tvugna att följa deras seder och bruk,

vare sig vi har samma tro eller inte.



Men huvudduk tycker jag också som flera av er att det är ok.

Det tror jag kan bäras inom de flesta yrken...och jag tycker det inte behöver vara problematiskt.

Och på det sättet så har alla gått liksom halva vägen i denna fråga :-)



Tack mina vänner för alla kommentarer och åsikter i detta ämne, som även kan vara lite knepigt.

Men det är så kul att kunna utbyta tankar om olika saker.

kramar

2010-05-22 @ 14:13:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lambergsfrua

Jag tycker inte att man ska få bära slöja eller heltäckande burka i yrkeslivet, allra helst om man har med andra människor att göra. Inom skola, barnomsorg anser jag det vara helt olämpligt med burka.

Sen har jag för mig, att det inte står någonstans i Koranen, att kvinnorna måste bära sjal eller burka. Det är senare tiders påfund av gubbarna. Har jag för mig.

Fast de dagar då jag känner mig som hundra år, tjock och ful och klunsig - då skulle jag gärna klä mig i en heltäckande burka ;)

Skämt åsido - i yrkeslivet, nej. F.ö. får vart och en göra som den vill, tycker jag.

Varma kramar!

2010-05-22 @ 16:46:50
URL: http://lambergsfrua.bloggplatsen.se
Postat av: maria

Jag håller med dig helt och hållet. Tycker inte man ska tillåta dessa burka klädslar på förskolor, skolor eller inom vård och omsorg...



Ha en underbar kväll !

Kram

2010-05-22 @ 17:51:36
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Birgitta

Håller med dig helt och hållet!



Tack för grattis :-D

Kram

2010-05-22 @ 18:08:35
URL: http://birgittas.bloggplatsen.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Jag håller också med dig! Inga slöjor o dylikt på arbetsplatser med människor! Helst inte alls...jag misstänker att det är männen som under lång lång tid har sett till att kvinnan ska dölja sig...

Kramen!

Ragnvi

2010-05-22 @ 18:38:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: eva

Jag håller absolut med dig!

Jag skulle tex aldrig acceptera att bli undersökt av en läkare som inte visar sitt ansikte!

Att arbeta med barn och ens komma på tanken att vira in sig i tyg till oigenkännlighet tycker jag är, ja, du ser nog på mina rader att det upprör..;)

2010-05-22 @ 21:00:40
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com
Postat av: Suss

Jag håller med dig om den där klädseln som gör att kvinnorna ser ut som de står inne i en brevlåda och kikar ut genom springan. Vem vet var som döljer sig i en sån klädsel? Jag undrar också om den kvinnan känner sig fri? Hon har ju inte ens ett ordentligt vidvinkelseende. Kram och hoppas på en skön avslutning på pingsten.

2010-05-22 @ 21:08:11
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tycker också att t.ex när kvinnor jobbar med människor så ska inte heltäckande burka, slöja osv användas.

( kan inte namnet på de olika kläderna )

Och speciellt inte sådan klädsel där man bara ser ögonen på kvinnan.



Sedan känner jag också att det inte är speciellt kul att bara se ögonen på en kvinna jag pratar med, och hur ska jag kunna känna igen en person som jag bara sett ögonen på.

Men en huvudduk tycker jag är ok,

och som jag skrev i mitt förra svar här så har man ju då mötts halva vägen.



Och ja, Lambergsfrua, jag har också hört att det inte står i Koranen att kvinnorna måste bära dessa kläder.

Men precis som med Bibeln så tolkas Koranen olika p.g.a olika trosinriktningar.



och ja som några skriver här så förekommer det också p.g.a att mannen vill att kvinnan ska bära dessa kläder

men då är det nog mera kulturellt betingat och har inget med religionen att göra.



Har även hört att en del unga kvinnor börjat bära slöjor och burkor som en protest mot exploatering av kvinnor, och de extrema skönhetsideal som finns osv.

Men också det finns tyvärr extrema inriktningar inom Islam

som vill påtvinga kvinnor in i gamla tider, där de helt förlorar sin frihet och där kommer också klädseln in.



Tydigen det finns en massa olika orsaker till att kvinnor bär dessa plagg.



Tycker själv detta är ett intressant ämne,

och kul att få diskutera det och mycket annat med er mina kära vänner.

Kramar

2010-05-22 @ 21:57:01
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: soffie

ha en toppensöndag min goa bloggvän!

2010-05-23 @ 10:10:07
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mimmi

Jag kan nog inte hålla med dig här .. jag tycker det skulle förbjudas att bära dom .. för om vissa får .. så skall även andra få och då menar jag de som går och förstör en massa saker och är så fega att de gömmer sitt ansikte bakom luva och annat.Vi är i Sverige och de ville komma hit .. då får de också ändra lite på sig .. för inte ändra de något i deras land om vi skulle komma dit.Det är deras tro och sånt .. jag vet ..men om de skall få rätt att bära sånt .. så måste ju även de infödde svenskor få rätt till sånt .. och då har vi just detta med att de kan gömma sig när de gör ett brott

2010-05-23 @ 11:52:24
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Renee

Sv: vi hade en toppendag igår, Roy älskade att bada.

2010-05-23 @ 14:50:55
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Mimmi jag kan förstå dina tankegångar om detta.

Även om jag tycker att man ska kunna ha friheten att vara klädd som man vill i privatlivet och på offentliga platser,

men håller med om att det kan vara tillfällen och omständigheter

då det inte är så bra att man bara kan se ögonen på människor.

Så jag förstår resonemanget...



och jag är själv egentligen inte så förtjust i att dessa kläder bärs..där bara ögonen syns.

Som jag skrivit i mitt inlägg och i mina svar här.

Och tycker nog att det kan räcka med att de muslimska kvinnorna bara bär en huvudduk med ansiktet synligt.



Och ja, om man själv reser till ett annat land så blir man tvungen att ta seder dit man kommer.

Men önskar att kvinnor från andra länder inte skulle i vissa länder bli tvugna att bära heltäckande kläder eller huvudduk osv.

Men naturligtvis inte klä sig alltför utmanande..för respekt för det landets seder.



Allt detta handlar nog mycket om förståelse men även restpekt för olika människor och länders seder och bruk,

men även att kunna jämka,

och inte vara så stelbent att man inte kan ändra på saker så de passar i det land man är i.



Jag kommer ihåg när jag var i Syrien för många år sedan,

och där fanns människor som var klädda på många olika sätt beroende på trosinriktningar inom Islam.

Men det fanns även kristna och andra som var klädda väldigt modernt.

med t.ex. korta kjolar och högklackat.



I den familj jag bodde hos så hade ett par systrar huvudduk medan de andra inte hade det.

Men annars var alla modernt klädda med kjolar som räckte till mitten på smalbenet.

Fast långärmat hade de flesta, och de var inte så förtjusta i att jag hade kortärmat.

Men det fixade sig...och det var inte så betungande :-)



Men jag tror att det har förändrat sig även i Syrien nu,

att kvinnor inte längre kan ha vilka kläder de vill när de är ute.

Men innan var de relativt fria och det var kul att se mångfalden som var där då när jag var i det landet.



Intressant att kunna diskutera olika saker med er mina kära bloggvänner.

Ursäckta att jag ibland skriver lite långa svar, men det är ju så kul att diskutera olika saker.

Och kanske det är några som kommer tillbaka och läser och även skriver mera.



Ha det så gott mina vänner

Kramar

2010-05-23 @ 14:58:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0