Stress och utslag

Som jag har berättat förut i min blogg så har jag problem med att jag så lätt blir uppstressad och även för småsaker som händer.

Jag har tyvärr fått en mycket låg stresströskel och det är jätte-jobbigt och det har blivit som ett handikapp.
det yttrar sig i att jag bl.a. får panikångest och blir då handlingsförlamad.

Att jag blivit så är nog p.g.a av åratal av stress, så mycket jobbigt som har hänt osv....och detta är sviter efter det.

Men jag var nog mer eller mindres stressad även som barn och när jag växte upp också...

inre stress p.g.a den jobbiga uppväxten och med den frikyrka vår familj tillhörde.
( vilket jag har berättat om i min blogg i kategorin: Uppväxt frikyrkan
jag var alltid på spänn för saker som kunde hända, orolig för att göra fel, vara till lags m.m.

För ett par dagar sedan när jag kände mig extra uppstressad och med ångest så fick jag helt plötsligt utslag på ett ben.

De började som små upphöjningar och som kliade en del men det la sig efter några timmar.
och nu är bara lite torr hud.
( jag har haft detta förut också )

Jag läste lite om det på webben och tror nog att det är en sorts nässelutslag och att stress kan orsaka sådant eller åtminstone utlösa det.

Här finns lite information om nässelutslag som är lite intressant

http://huden.nu/om-huden/nasselutslag-urtikaria/

Finns det fler av er som har erfarenhet av, eller har eller haft denna typ av nässelutslag ?


Hur har ni det annars ?

Hoppas ni inte har det alltför besvärligt i det snöoväder som dragit fram över vårt avlånga land.

Det blev mina små rader denna kväll

Kommentarer
Postat av: Gunilla

oj stackare, som har råkat ut för utslag. Inte roligt alls.

Jag har aldrig råkat ut för sådant tidigare.

Jag kan iofs känna lite stress ibland,

men inte får jag några utslag för det.



Hoppas det går över.



Kram på dig

/Gunilla

2010-11-25 @ 21:42:31
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: soffie

men usch va jobbigt för dej hoppas det går över snabbt,

hos mej är dte kallt brrr -10 just nu å stressigt men imorrn är det fredag gött:)

ha en goo adventshelg

2010-11-25 @ 22:18:39
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: eva

Jag har som ett symtom på stress, eksem. Det kommer väldigt snabbt och börjar just som små blåsor som kliar infernaliskt, Det var det första symtom jag fick innan jag sen blev riktigt sjuk.

Var rädd om dig, försök att unna dig vila och lugn!

Varm kram!

2010-11-25 @ 23:41:03
URL: http://evastantvarning.blogspot.com/
Postat av: Agneta

Stress kan ge väldigt underliga symptom men ett vanligt brukar vara någon form av utslag. Jag tar numera allergipiller som lindrar bra och sover som en "stock" gör man dessutom :-) Bättre än sömnpiller, tror jag.

Hoppas du blir bättre, annars kan personalen på apoteket ge dig något.

Dom är duktiga på diagnoser.

Lycka till!

Kramen, Agneta

2010-11-26 @ 02:30:10
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Erik "Semlan"

Tack för din kommentar. Har klarat mig från dylika utslag av sorten "nässelutslag". Men nu i kylan och snön får jag torr hud, vilket i sig kan vara rätt jobbigt. Tur det finns krämer att smörja in sig med. Att ha låg stresstålighet måste vara ett besvär. Just detta med stress påverkar oss människor mycket mer än vi tror. Symptomerna kan säkert se väldigt olika ut. Själv har jag nog en hög stresströskel, ibland kan jag tycka att stressen skärper mitt fokus och mycket blir gjort under stress. Men stressen måste följas av pauser med lugn och ro. Det är viktigt. Man får kolla blodtrycket då och då.

Framför allt ta det lugnt. Det hoppas jag du kan göra. Ha det bra under första advent. Det är så fint nu med all snö. :-)

Postat av: Renee

Tänk att kroppen kan reagera på stress genom att lämna utslag på kroppen.

2010-11-26 @ 13:18:55
URL: http://reneemari.blogg.se/
Postat av: mimmi

Ush så jobbigt det måste vara att ha dessa utslag också.

Vi här i Karlstad har klarat oss ganska bra undan det oväder .. vi har inte fått så mycket snö utan det har bara varit grått och väldigt blåsigt

2010-11-26 @ 18:43:39
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: elwe

Stress och ångest kan vara mycket jobbigt ju! Jag hoppas att det är lite bättre idag. Att man kan få utslag är "intressant", om jag får uttrycka mig så. Jag har inte fått det vad jag kan minnas. Däremot när jag var liten/tonåring och blev ledsen + arg (på någon av mina föräldrar) så blev jag alltid helt rödprickig runt ögonen. Flammig liksom. Det är väl lite liknande. Det kom direkt i samband med att jag grät, men försvann nog rätt så fort sen också (inom en timme kanske).



Hoppas du kan ta det lugnt om du behöver i helgen! Utan stress!



Ha en fin adventshelg!

2010-11-26 @ 21:10:58
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack mina vänner för omtänksamma och goa kommentarer

och för det ni delar med er av era erfarenheter.

Och ja, stress kan tydligen orska eller ulösa utslag av den här typen,

och tack Agneta för ditt tips.

Ska kolla det med Apoteket.

Det kan ju vara bra att ta till när jag får dessa besvär.

Visst är det underligt hur kroppen kan reagera på olika sätt på stress...

eller kanske egentligen inte så underligt.

Själ och kropp hör ju faktiskt ihop.

Mår inte kroppen bra så påverkar det ju psyket,

och mår själen / psyket inte bra det påverkar kroppen.

Åter igen tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2010-11-26 @ 21:32:43
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

vad jobbigt att du fått utslag..jag har hört att man kan få utslag av stress. Men inte nässelutslag, för det trodde jag var någon form av allergi,,'



Men det är ju mycket som vi har inom oss, och det måste nog ut på något vis,,Förstår att det var jobbigt i din barndom. Skönt att du kan skriva så mycket och få ur dig lite genom alla dina fina dikter och allt du skriver samt alla bilder du gör.



Det tror jag är en jättebra terapi.

Hoppas utslagen försvinner och att du får en skön helg utan klåda och att du får sova min vän..

Stor kram

2010-11-26 @ 22:07:40
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Usch då, det lät inte alls bra med utslag...jobbigt!

Önskar dig en fin advent, utan stress, bara lugn och ro... L

2010-11-27 @ 05:47:53
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Stackars dig...nässelutslag är jobbiga! Som ung åt jag bamyl...jisses hur jag såg ut! Och vilken klåda jag fick! Men det var då!

När jag genomgick strålbehandlingen sattes mycket ur spel, då fick jag nån allergichock...

Jag upplever mig inte som stressad men...min kropp visar med utslag o blåsor på ett finger när jag mår som sämst säger doktorn...ont gör det!

Kramen!

Ragnvi

2010-11-27 @ 07:56:56
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kliande utslag på benen är plågsamma. Jag får det när jag äter glutenhaltiga livsmedel. När jag undviker gluten så slipper jag. Om jag skulle synda och får lite så har jag numera fått en salva utskriven som funkar; Dermovat kräm 0,05 %. Den kan Du nog få utskriven om det kan hjälpa Dig.

2010-11-27 @ 09:46:19
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Erika

För många år sedan levde jag under en fruktansvärd stress. Resultatet av det blev viktnedgång och att jag blev fruktansvärt arg. Någon form av utslag eller så råkade jag inte utför. Kanske är det som så att stress visar sig på olika sätt. Jag minns i allafall att det var en tid som var svårhanterlig.



Önskar dig en fin 1:a Advent

2010-11-27 @ 13:18:29
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Lilitha

Å stackars dig. du måste lyssna på din kropps signaler. Lider ju själv av panikångest och vet hur hemskt det är. Sköt om dig å stressa ner. Ha en trevlig advent. Kram Lilitha

2010-11-27 @ 17:56:13
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Mia

Tråkigt med din oro och ångest som blir som ett handikapp. Det begränsar ju ditt liv. Trots allt, tycker jag mig förstå att du är ganska nöjd med ditt liv. Du har kunnat acceptera "ditt öde"?!



Trevlig första advent!

2010-11-27 @ 20:18:08
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är jobbigt när utslagen kommer och med stress och panikångest.

Och tack gulliga ni för goa kommentarer och omtankar...ni är så goa.



Och precis som flera av er skriver man kan få olika sorts reaktioner p.g.a stress.

Och ja IngaM, jag har läst att man kan få utslag / nässelutslag av glutenhaltiga livsmedel

och tack för tipset på kräm att använda

och man kan även få nässelutslag av Bamyl som du Ragnvi skrev om, eftersom de innehåller acetylsyra



Jo Mia, mina problem med oro och ångest har blivit ett handikapp och begränsar mitt liv en del.

Och jag förstår vad du menar med det du skrev:

- "att jag har kunnat acceptera mitt öde´"

Ibland kommer stunder när jag är både arg och ledsen över hur livet blev...

och över allt som hänt, min barndom osv...

men väljer ändå att försöka göra det bästa av min situation

och inrätta mitt lilla enkla tillvaro efter det och ha ett så lugnt liv som möjligt,

och försöker må så bra jag kan och ta tillvara de positiva saker som finns.

och hålla på med saker som jag tycker om att göra.

Som t.ex. att blogga...kontakten med er mina goa bloggvänner betyder så mycket.

Och även att göra bilder och dela med mig av det jag gör och även mina dikter osv

och blir glad när de blir till glädje..



Åter igen tack för alla kommentarer och önskar er alla en riktigt fin Advent

kramar

2010-11-27 @ 22:04:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Leonardo

Hej. Jag har under ett antal år haft mer eller mindre regelbundet drabbats av nässelutslag. Ibland är "anfallen" kraftiga; utslag över hela kroppen, i pannan, halsen, händer och underarmar, på båeln men också på fötterna. Stora, kraftiga utslag. Kliar som tusan och jag blir allmänpåverkad, yr och trött. Om jag kan, lägger jag mig ner och försöker vila/sova. Oftast försvinner utslagen efter några timmar; ibland sitter de i ett dygn eller mer. Har sökt för detta hos mina läkare men de hittar ingen egentlig orsak. Har ej tagit något blodprov eller gjort något allergitest. Har fått Attarax, allergi mediciner och kortison. När de stora anfallen kommer har jag oftast tagit en chockdos av kortison som varit verksamhet. Har försökt att på egen hand "lista ut" orsakerna till mina besvär; kollat mat, mediciner etc men hittar inget direkt samband. Börjar mer och mer tro att mina utslag beror på inre stress i samband med att jag ska framträda inför publik, när jag utsätts för påfrestning eller känner mig osäker inför ett projekt etc. Är det någon som känner igen sig i detta? Ibland går det flera veckor utan utslag; sen kan de komma med några dagars mellanrum. Upplever mina problem som en funktionsnedsättning....Otroligt jobbigt. Tacksam för svar.

Leonardo

2011-03-27 @ 00:05:37
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Detta som du beskiver verkar vara ungefär som händer med mig också

Men jag får dem bara på benen



De kan dyka upp helt plötsligt och kliar också.

Sedan kan de lägga sig snabbt eller det tar ett par dagar

och de och huden blir torr just där.



Jag kan heller inte hitta någon orsak som t.ex. om det beror på mat osv.

utan tror också att de beror på inre stress.



Samma för mig kan det gå längre tider mellan utslagen kommer, men ibland oftare.

Som tur är så kommer de bara på mina ben....så jag lider inte så mycket av dem..

men visst kliar de när de kommer...

så det är inte så jätte-kul precis..

2011-03-27 @ 17:26:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0