Gamla Ekar - minnen


Läste idag i DN om en 800 årig ek som brunnit ner

http://www.dn.se/nyheter/sverige/aldrig-ek-i-lagor

Det är helt otroligt att ett träd kan bli så gammalt...hade ingen aning om det

Tänk om ett träd kunde tala...så mycket det skulle kunna berätta om den platsen, och om tider som gått..


När jag var barn på 50 och 60-talet så fanns det en liten skogsdunge bredvid hyreshuset och där var många gamla ekar.

De var stora redan då och många står fortfarande kvar, så de är nog också ganska gamla.

En gång så fälldes en av de gamla ekarna som stod alltför nära huset och skymde.
Och sedan tog de bort kvistar och bark på den och lät den ligga på marken för oss barn att leka på.

Vi hade mycket kul där och fotot ovanför är från den tiden och det är jag i mitten av de tre barnen till höger om stubben

På hösten gjorde vi stora högar av  eklöven och det var så kul att hoppa i dem från de stora stubbarna.

Vi samlade också på ekollon och lekte med...kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde med dem...
Men så mycket roligt vi hade i denna lilla skogsbacke.


Detta blev mina små rader ikväll och hoppas ni har sovit gott förra natten trots Supermånen.
Själv sov jag förvånansvärt bra...så där ser man...inte alltid månen stör en...inte ens en Supermåne ;-)

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare.


Kommentarer
Postat av: Agneta

God kväll ( natt) Inger!

Ja du, som barn behövde vi inte mycket att leka med. Inga dyra prylar som i dag inte. Fantasin var ett bra redskap och den frodades av kvistar, stenar löv och annat.Inget serverades på fat som i dag med barntv dagarna i ända, internet m.m.

Visst var det härliga tider och det gick ju bra utan alla tekniska leksaker som är ett "måste" i dagens läge, tyvärr. Tror att det hämmar fantasin och kreativiteten.



Nattiskram, Agneta

2011-03-21 @ 01:34:11
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Åke Carlsson

"If only these trees could speak" – but they do speak, if we listen

Oliver Rackham

2011-03-21 @ 09:32:31
Postat av: annemon

Ja det var rejäla ekar ni hade att leka på, och visst fick man ha fantasi med det som naturen ger precis som Agneta ovan här säger.

2011-03-21 @ 09:49:53
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: rovie

Ekar kan bli tusen år och ibland mer. Det var en historia om en ek som tar tusen år att bli så bred som mannens 10 år om midjan.

Men ekar blir faktiskt så gamla, De och RedWood i Amerika.

Vi lekte med kottar och tändstickor och gjorde djur av, inget svavel på tändstickorna.

Men jag,vi/bror också, hade andra leksaker också. Dockor och bilar, klossar. Inte som idag inte.



I går sken solen över Stockholm, var ner till badet men där var tjock is.



Nu ska jag ut och handla.



Kram

2011-03-21 @ 12:35:06
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: ella

vilken mysig bild=)ja härligt nu när d går mot vår å värme igen=)

2011-03-21 @ 12:46:34
URL: http://farytaleinblue.blogg.se/
Postat av: Sylvia

Det var ett jättefint gammal kort du har och himmelens kul verkar du och lekkamraterna ha. Ekar är så vackra och de kan också bli riktigt stora. På ön där vi bor på sommaren har ekarna börjat dö ut. De står där helt kala. Jag vet inte vad det beror på. Visst känns det som om våren kommit till Stockholm.

Ha det gott i solen.

Kram Sylvia

2011-03-21 @ 13:54:25
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Mia

Ja, tänk vad lite som kunde roa oss barn på den tiden, jag tror inte det skulle funka nu...fast det vet man ju inte. Barn av idag kanske skulle tycka det vore jätteskoj! Vi tar ju bara för givet att dom inte vill... L

Märkligt det där med månen, jag har svårt med sömnen annars, precis som du...Kanske det krävs en supermåne för att sömnen inte ska drabbas :-))

2011-03-21 @ 17:20:23
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

jisses va gammal,

som du skriver tänk om träden kunde tala och berätta sin historia för oss,

ha en mysig tisdag imorrn

2011-03-21 @ 19:18:22
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: annette

Jo, men det visste jag allt att Ekar kan bli så gamla;)

Inte behövde vi så mycket leksaker på vår tid, själv var jag ute jämt i en liten skog vi hade i närheten, fick tvingas att att komma hem för att äta;)



Det var tider det!

Så fin bild Du har från Din barndomstid!!



Ha det så gott!



Kramar!



annette

2011-03-21 @ 20:55:54
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, på den tiden när jag och flera av oss var barn, hade vi inte så många prylar som idag.

Utan vi använde ofta fantasin och lekte med saker vi hittade i naturen osv.

Och ja, tänk om träd kunde tala, det skulle då vara mycket spännande saker att lyssna på.

och oj Rovie att ekar t.om kan bli 1000 år gamla...helt otroligt.

Ha det så gott mina vänner och kramar



2011-03-21 @ 20:58:17
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Astrid

Ja träd sitter nog inne med mycket kunskap

Vissa träd känner jag mer för än andra när jag är ute på promenad

Ja nu låter jagknäpp men så är det

2011-03-22 @ 07:31:58
URL: http://astridlarsson.wordpress.com
Postat av: Rovie

Tittar in och skickar en hälsning.

Idag var det +15 men lite blåsigt. Men det kändes som vår. Åtminstone för en dag.



Kramen

2011-03-23 @ 01:14:11
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Jisses...nog för jag visste att ekar kan bli gamla men inte sååå gamla!

Härligt underbart foto hos dig! Du har en liten skatt med gamla minnen!

Kramen!

Ragnvi

2011-03-23 @ 05:48:30
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Britten sa

vilken skattkammare med foton du har..och roligt att du delar med dig...

2011-03-23 @ 13:06:11
URL: http://gliteroga.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Det är bra att ha ekar i närheten, i tomtgränsen eller i skogens närhet där man bor. Inte nog att den skänker visdom och styrka i hemmet, den fångar upp blixten så att den inte slår ner i ditt hus. Inte så dumt... Om du har en ek i närheten av dig, så gå gärna och krama och tala med eken då och då, å tacka för den hjälp den skänker dig. Den kommer att vibrera av lycka. Plocka några fallna ekollon under dagtid och smycka ditt altare om du har något, eller smycka ditt hem för att visa gudomarna din tillgivenhet. Ekollon i fönstren är även bra mot åska och blixtnedslag.



Och om du lyckas att fånga ett fallande eklöv kommer du att klara dig från förkylningar under hela vintern. En brasa med ved från en ek drar bort sjukdomar i huset. Bär gärna ekollon mot sjukdomar, smärta, för odödlighet, lång levnad och för att bevara din ungdomlighet. Och jag som har haft så många ekollon i mina fickor...haha.



Om du dessutom är född under tiden 10 juni - 7 juli så är eken ditt speciella träd.



Ekens magiska egenskaper: Den skänker fruktbarhet, lycka, trohet, långt liv och beskydd. Eken tillhör de gamla heliga träden, och där verkar Moder Jords krafter. Vid eken befinner sig småfolket, trollen och älvornas glömda rike. Och om du sätter dig under en ek så kommer din själ att fyllas av ro och stillhet. Och många magiska riter har ägt rum i ekskogar. Ett ekollon i fickan är bra för potensen...häpp! Och om du vill möta Gudinnan så är eken ett bra ställe att ses vid.



Hämtat från min egen blogg...men jag tyckte det passade bra in här och nu.



Kram söta du

Lilitha

2011-03-23 @ 14:10:03
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: Erika.

En ek har jag hört kan bli riktigt gammal. Om man kör ett helt annat håll hem till mitt föräldrahem så står där längs vägen en hel rad med riktigt gamla ekar. Har också ofta tänkt att om de kunde prata och berättar om allt de sett under många hundra år, jag vore den förste att lyssna.

Vi samlade också på ekollon, kottar och kastanjer, det hade vi väldigt roligt med. Vi som var barn då behövde inga dyra leksaker för att roar oss själva.



Vi hade fantasi och vi var ute hela dagarna och lekte, det har vi mått väldigt bra av. Idag sitter de flesta barn klistrade framför datorn eller tv-spel. Min äldste son har sagt att han är glad att inte datorerna invaderade hemmen när han växte upp, då som han sa, hade vi inte haft så roligt med att bygga kojor och fiska plus allt annat vi gjorde, för då hade vi säkert suttit där precis som de gör idag framför datorskärmen och blivit avtrubbade från allt det man gjorde ute. Jag är benägen att hålla med honom.



Kram och har det så bra.

2011-03-23 @ 14:24:27
URL: http://mintidmittliv.bloggplatsen.se/
Postat av: Kerstin

Jag bor i en ekdunge, planterade ett Ginko biloba träd för några år sedan.

Finns massor av dem i Kina, där är det inte ovanligt att de blir 1000 år!

Hoppas att mitt träd får stå och bli riktigt gammalt!

Vad söta ni är där Ni leker i ekdungen!

Kram.

2011-03-23 @ 15:36:41
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Kul ni gillar fotot jag har i mitt inlägg, och ja, vi hade mycket kul i dena skogsdunge.

Som även kallades: Eklunden

Jo, jag undrar också om barn numera har möjlighet att använda fantasin och leka som vi gjorde på den tiden när vi var barn.

Och som jag minns så var vi ute varje dag och lekte där,

och vi hade så roligt.

Det fanns också ett mycket rikt djurliv med olika sorters fåglar, ekorrar, fjärilar och olika spännande kryp som var så intressanta att utforska.

och massor av olika blommor.

tack mina vänner för alla kommentarer och Kramar tillbaks



2011-03-23 @ 22:14:48
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: elisabet

Det jag har hört om eken är att det tar lika många år för den att dö som att växa, sant eller inte, vet ej.

Svar: Kanske det är så...spännande med träd som kan bli så gamla
Inger Maryissa

2012-09-06 @ 10:35:20
Postat av: elisabet

Hejsan Inger jag måste korrigera dig för namnet jag pratade med min gamla mamma igår om namnet, hon har aldrig hört talas om eklunden, hon har bara hört eklundsängen och jag med, men å andra sidan har kärt barn många namn.

Svar: Hemma hos mig så kallade vi vår lilla skogsbacke för Lunden eller Eklunden..men som sagt....ja, kärt barn har många namn.
Inger Maryissa

2012-09-06 @ 10:37:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0