En söt liten film + är inte lätt att vara människa alla gånger


Hittade denna lilla film på Facebook och YouTube och den är så otroligt söt
Så ömsint denna kattmamma ser ut att var mot sin lille bebis-katt ...

Annars "knallar det" här...som uttrycket säger
Jag har inte mått så bra de sista dagarna...känt mig lite låg och med ångestproblem
Det är så jobbigt och det är något jag brottas med då och då.

Jag har så lätt för att oroa mig för saker och ting och blir också så lätt uppstressad inom bords.

Många har nog svårt att förstå detta, eftersom det inte syns på utsidan och jag visar oftast upp ett glatt ansikte och ett leende.
fast å andra sidan så är det ju skönt att det inte alltid syns...för det skulle också vara jobbigt.

Men jag har tänkt på en sak, att ofta så blir människor som har t.ex. dessa problem inte tagna på allvar...eller blir behandlade annorlunda...om man berättar...

även inom vården.....att krämpar man söker för oftast tas för att vara psykologiska om de vet att man har dessa besvär...
har märkt det själv.......och det oroar mig ...och jag tänker på hur kommer det att bli framöver när jag blir mera äldre...

Jag har gått hos psykolog i omgångar p.g.a det som hänt genom åren som gjort att jag till slut gick in i väggen

Bl.a. det som hänt mina syskon, problemen med föräldrar, saker som hänt i barndomen, och andra jobbiga saker som hänt genom åren

Säkert också upplevelserna i barndomen satt sina spår och saker kom upp till ytan speciellt när min syster dog....
och det är inte lätt att vara ensam kvar...med minnena och saknaden , alla obesvarade frågor m.m.

En hel del om dessa saker har jag berättat om här i min blogg

Det är inte lätt att vara människa alltid....men man får kämpa på...och försöka se och hålla i de bra saker som finns i livet,
och försöka koncentrera sig mera på det.

Det finns ju saker i livet som man inte kan ändra på och man kan ju heller inte ändra på andra människor....det är som det är...

Men jag har så lätt för att skuldbelägga mig själv....men man kan ju inte ta ansvar för andras handlingar och beteenden....bara över sitt eget liv.

Och den enda man kan ändra på är en själv och det är bara jag själv som styr över mitt liv och över dagar som kommer och framtiden.
att försöka fylla dem med så mycket positivt som möjligt...

Men visst skulle det vara skönt att ha någon som precis som kissen i denna lilla video
som kan lägga en tröstande arm omkring en, när oron kommer och när sömnen inte är den bästa

Det blev mina små rader idag....och kände för att få skriva av mig lite...

Ha det så gott mina vänner och besökare,
och hoppas ni har en fin helg, och att Valborgshelgen blir fin också....och hoppas att det fina vädret som är här i dag håller i sig.

och nu ska jag påbörja en ganska försenad bloggpromenad...och det är ju så roligt


Kommentarer
Postat av: Vicke

det är en fin film, ha en trevlig helg nu

2012-04-28 @ 13:31:59
URL: http://animationsskolan.bloggplatsen.se/
Postat av: Gunnel

Jättegullig film. Trots allt du varit med om verkar du ha en tro på livet och det tror jag är mycket viktigt. Kram

2012-04-28 @ 13:51:44
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Tess

Mysigt filmklipp! :-)



Det är jobbigt att inte tas på allvar och att få dåligt bemötande inom vården. Jag har en värksjukdom och fick i början höra att jag "inbillade" mig att jag hade ont. Numera så VET de flesta läkare att jag har ont, men en del är fortfarande skeptiska. Det syns inte alltid på mig att jag har ont. Jag har en del dagar som är lite bättre och då orkar jag kanske göra något ärende på stan o.s.v. Kanske unnar mig att göra en liten resa trots att jag vet att jag kommer få en sämre period efter det (för man vill gärna ha kul även om man mår dåligt...vad skulle man annars ha hopp för?). En del ser mig bara på mina bra dagar och de kanske läser min blogg och ser allt jag gör och det positiva (jag gillar inte att skriva så mycket om min sjukdom i bloggen, problem och liknande utan jag vill hålla det så positivt som möjligt). Då tror de att jag inte har problem alls utan att jag "fejkar", går hemma och "mår gott" och "överdriver". Riktigt tråkigt att det ska vara så.

2012-04-28 @ 14:45:46
URL: http://highlandertess.blogg.se/
Postat av: mimmi

Så gulligt det såg ut :)

Det är inte kul när man inte får den hjälp man behöver..utan man får ett konstigt bemötande.. man blir så ledsen

kram

2012-04-28 @ 18:16:17
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Sylvia

Hejsan Inger!

Vilken söt film du bjuder på. Visst är det så att många gånger blir man inte förstådd inom sjukvården. Ingen vill ta tag i psykologiska frågor. Det viftas ofta bort. Det är som du säger det syns inte utanpå. Du har ju ändå en fin förmåga att skriva av dig lite av det som trycker dig och det är inte alla som kan. Fortsätt med det om du känner att det hjälper och säkert kan det också vara en tröst för någon som läser dina rader här i bloggen.



Önskar dig allt gott och en skön Valborg som ska bli riktigt vacker enligt vädergubbarna.

Varma kramar Sylvia

2012-04-28 @ 18:49:17
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Lisbeth

Det är skönt att skriva av sig. jag vet inte om jag berättat för dig men jag har också ångestproblem. jag har en stängd blogg med lösenord där jag skriver av mig om hur jag mår. jag försöker prata öppet om detta för att hjälpa andra att ta tag i problem men också öka förståelsen. Bra att du skrev här vi behöver var många om det ska nå ut.

Ha nu en bra morgondag

Kram

2012-04-28 @ 18:52:58
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Hej vännen!

visst är det en fin kattvideo, har oxå haft den på min blogg för ett bra tag sedan.

Jag har oxå varit med om att inte bli betrodd på sjukvården, så visst blir man besviken då.

Vad ska dom finnas till för, om inte att hjälpa folk som behöver hjälp.



Mycket man blir besviken på här i livet.



Ha en fin fortsatt helg



kram på dig

2012-04-28 @ 21:23:58
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Anonym

så gullig film:)du har haft ett kämpigt liv men du verkar vara eb ´n otroligt stark människa, jag beundrar din styrka:) kramen

2012-04-28 @ 21:32:31
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: mynis

Det var en gullig film. Vilken fin mamma.

Du har tyvärr rätt om vården. Har hört en läkare säga, det är väl inget fel på dig du ser så pigg ut. Inte till mig men jag hörde det då dörren stod öppen.

Så dålig stil.

Hoppas innerligt att du blir behandlad som man ska bli. För när man blir äldre är man inte så mycket värd. Tyvärr.

2012-04-28 @ 22:11:25
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

jo, denna lilla video är så söt....man blir riktigt varm i hjärtat när man tittar på den

Och tack för alla kommentarer, och det känns så bra att då och då få dela med mig även av dessa saker.

och ja, kanske det kan hjälpa någon att jag vågar berätta....att man inte är ensam,

Och ja, det är trist när man inte blir bemött på allvar inom sjukvården om man t.ex. har ångestproblematik.

utan att de tror att man kanske inbillar sig just därför...

det gör ju att man känner sig extra utsatt och orolig...

Min mamma hade t.ex. problem med hjärtat, och om jag skulle få det så kanske de bara tror att det är psykiskt...

Får hoppas att jag får vara någorlunda frisk så länge som möjligt....för bemötanden inom vården skrämmer mig en hel del

Åter igen tack mina goa vänner för alla kommentarer....ni är toppen

stora kramar tillbaks

2012-04-28 @ 22:20:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Usch ja, livet är som en jojo..upp o ner och när man är sjuk är det svårt att hävda sin rätt både på sjukhus och VC. Sorgligt att det ska vara så och hoppas att det blir en ändring för de blivande läkarna. Psyket ger fysiska sjukdomar...icke att förglömma.

Önskar dig en fin helg med sol o värme!

Kram, Agneta

2012-04-29 @ 01:05:17
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Inga Magnusson

Visst är det så att psykiska bekymmer bemöts på annat sätt än fysiska och nog inte tas på allvar varken inom vården eller utom. Anledningen är säkert den Du tar upp, att de inte syns så väl bakom en fasad.



Det kräver en hel del styrka att kunna leva med ångest och det behövs också stöttning kontinuerligt tänker jag mig, inte bara en insats en gång för alla. När jag läser Din blogg så inser jag att detta är något Du får leva med som en objuden gäst som kommer då och då. Hoppas Du får en bra helg i alla fall! Nu verkar det vända i vädret och det piggar alltid upp. Och inbjuder till att vara utomhus på sköna promenader kanske.

2012-04-29 @ 08:26:53
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Bling

Kattungar är för härliga, så fin film :)

Visst önskar man att någon kunde finnas där själv när man inte mår bra, det är svårt att leva med ångest.

Känner igen problemet med vården, och hur man blir bemött. Har hänt att dom inte riktigt tagit mej på allvar, pga. mina tidigare missbruksproblem och ångest som jag har. Svårt när det blir så, man vill bli lyssnad på och tagen på allvar.

Du får ha en fin Valborg

Kram ♥

2012-04-29 @ 17:02:08
URL: http://savebling.blogspot.se
Postat av: annemon

En så mysig video, önskar dig en fin valborgshelg.

Hoppas du mår bättre nu.Kram



2012-04-29 @ 18:08:32
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Lotta

Vilken söt film med katterna. Tycker om att läsa dina rader även om det känns som tråkigheter för dig och jag förstå så väl vad du menar. Hoppas du känner dig bättre snart och kan njuta av det fina :-)



Styrkekramar

2012-04-29 @ 18:20:29
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: annette

Sööt kattfilm, och visst önskar jag att Du hade någon som höll om DEj när Du har det så tufft.

Tycker nog att sjukvården börjar att bli bättre på att se detta med psykiska besvär lite annorlunda, men ännu är det långt kvar till att jag kan säga att det är okej, finns ju en massa gamla "stofiler" kvar som läkare!!

Hoppas Du snart känner Dej bättre och kan njuta av våren och allt vackert!



Stora Kramen!

2012-04-29 @ 19:25:12
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Gunnar

Ja vi behöver nog alla nån som kan trösta när tillvaron är jobbig. Vi kanske borde vara lite mer som katterna? Dom verkar vara rätt coola tycker jag

2012-04-29 @ 19:47:45
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Annika

Jag instämmer att filmen är fin. Ja det är nog mycket lättare om det syns vad man har för problem. Så jag förstår att du har det jobbigt. Men heja på, jag tycker du har kommit rätt långt ändå. Har ditt bloggande hjälpt dig tycker du? Ha en fin kväll.

2012-04-29 @ 20:02:44
URL: http://badtant.nu
Postat av: Inger

Söt film.

Ja det är inte alltid lätt att vara människa som du skriver..Jobbigt att känna så som du gör...

Många har nog det problemet med jämna mellanrum.

Jag kan känna mig deppig med jämna mellanrum oxå. Men förstår att du haft det mycket jobbigare. Sedan att läkarna har svårt att bemöta detta oxå, de vill nog helst bara sätta in något ångestdämpande.

Jag tycker att det är starkt av dig att skriva av dig av detta,, det lättar kanske en aning iaf.

Sedan att ha någon att prata av sig med tycker jag hjälper mig, men det måste ju vara någon man känner stor tillit till.

Men du är ju verkligen en stjärna på detta med att skriva...och alltid intressant det du skriver..

Jag önskar att du snart ska känna dig lite bättre nu när det blir varmare och skönare...tänker ofta på dig min Majeldsvän. Sköt om dig..

Varmaste kramen till dig..

2012-04-29 @ 20:07:45
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej



Hoppas att Du får en fin valborgsmässoafton och en skön första maj!

2012-04-30 @ 07:43:31
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Erika

Åhh vilken söt youtube, man smälter verkligen över den lilla kattungen och mamman som lägger tassen runtom.



I dagens samhälle skall man vara fullt frisk absolut inte har någonting, då slipper man blir bemött på ett nedlåtande sätt. Råkade för några månader sedan själv utför en läkare i ett annat län. Den skulle jag rekommendera att söka ett annat yrke, kanske sopa gatorna, rent från skräp. För i mina ögon blev han en riktigt sopa.



Du har så rätt, man kan inte tar ansvar för andras handlingar och sedan skuldbelägga sig själv. Om man kan skall man verkligen slå bort sådant men det är kanske inte alltid så lätt om man under sitt liv upplevt olika händelser som etsats sig fast.



Har sagt det förut säger det igen, jag beundrar dig verkligen som orkat - klarat att tar dig igenom allt det du varit med om. Det är en bedrift om någon.



Kram och har en fin Valborg!

2012-04-30 @ 13:04:25
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Ailas

Söt film, gjorde mig ömsint.



Ja, inte lätt alltid att vara människa, så det gäller att försöka hitta glädjeämnen av olika slag, vilka eventuellt kan åtminstone tillfälligt skapa ljusare färger i tillvaron. Det är lätt att säga att man inte ska tänka och vara si eller så... men för den som har dessa problem är det på fullaste allvar. Jag hoppas att vårgrönskan kommer att ta upp dig till ljuset och bort från skuldkänslor och sådant, som du egentligen inte rår för...

Hos mig blommar krikonträdet idag! Solen skiner och huvudet är fullt av Londonintryck.

Vill passa på att önska dig TREVLIG VALBORG!

Varm kram

2012-04-30 @ 14:25:27
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är trist att även inom vården, att om man har psykiska bekymmer det antingen inte tas på allvar,

eller också tas inte fysiska bekymmer på allvar p.g.a. det

Vilket jag har upplevt p.g.a min ångestproblematik.

och ja, ångest är jobbigt att leva med och något jag haft problem med mer eller mindre under hela mitt liv.



Mina syskon mådde heller inte så bra vilket visade sig på olika sätt.

och detta med skuldkänslor blev så djupt inrotade hos oss barn från det vi var små....p.g.a frikyrkan m.m.

säkert det också har följt med mig genom livet med att jag lätt tar på mig skuld för olika saker, även om jag inte skulle göra det

men på något sätt ser jag nu, att jag klarade bättre att skjuta ifrån mig dessa saker än mina syskon gjorde,

även om dessa känslor dyker upp ibland när saker känns extra jobbigt



jo, denna lilla katt-video är så bedårande gullig och man blir riktigt varm i hjärtat när man tittar på den



Tack mina goa vänner för alla kommentarer,

och det känns skönt att få skriva av mig om olika saker här i min lilla blogg

ni är toppen ! och stora kramar till er alla

2012-04-30 @ 20:55:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0