Om en resa m.m.

Jag hör och läser om det som händer i Syrien och det är så tragiskt hur många människor som drabbas
som alltid händer i krig och även när folk protesterar mot diktaturer och behöver förändring i landet och vill ha en demokrati

Detta får mig att minnas en resa jag gjorde till Damaskus i Syrien för många år sedan när jag besökte en familj jag kände där.

Jag hade en mycket trevlig tid och familjen var underbar och jag fick uppleva och se så mycket intressant.
En helt annan värld, sätt att leva osv....och kul att själv få uppleva hur det är att leva och bo där.

Och nu tänker jag ofta på denna familj, och hur de har det nu, och speciellt som striderna nu pågår inne i Damaskus där de bodde

Då när jag var där så blossade ett krig / konflikt upp på allvar med bl.a.Libanon... kommer inte ihåg riktigt hur det var och vilka andra länder som var inblandade
( Det visste jag inte innan jag åkte dit )

Och en dag när jag åkte med den familjen till en stor trädgård med restaurang en bit utanför Damaskus så flög stora bombplan över våra huvuden mot bergen och till Libanon

det kändes ganska olustigt, men eftersom familjen tog det lugnt så gjorde jag det också, men det var obehagligt att veta vad som hände dit planen flög.

En sak jag reagerade på att överallt i staden var stora bilder på ledaren i Syrien...det kändes på något sätt väldigt påträngande av hans "närvaro" överallt...

Och jag märkte att människor var mycket försiktiga med att prata om honom, och absolut inte kritisera öppet

Kommer ihåg att en gång en av tjejerna sa något om ledaren för landet, när vi satt i ett lite rum,
och den äldre systern sa åt henne att sluta prata för grannarna kunde höra vad hon sa via fönstret som var lite öppet.

Många gånger jag tänker på att vi har det verkligen bra här i Sverige, som kan uttrycka våra åsikter öppet och även kritisera, och att vi har en demokrati.
Detta blev mina små funderingar och om minnen av denna resa.



Annars är det ok här, och där tanden dragits ut det har läkt fort och det känns bra.

Men vet inte om jag klarar av nästa tandutdragning som jag är säker på att den blir lika komplicerad...om inte värre...
Då själva tanden är sprucken och en krona ha lossnat så tanden ligger ganska lång ner i tandköttet...eller hur jag ska förklara...

Den förra komplicerade tandutdragningen gjorde inte att min tandvårdsrädsla blev bättre utan värre..
Jag får se hur det blir...skulle vara skönt om jag åtminstone fick prova med lustgas...

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare, och nu ska jag börja en ganska försenad bloggpromenad


Kommentarer
Postat av: Bettan

Vad skönt att det gick så bra för dig hos tandläkaren...härligt..
ja du visst har vi det bra hos oss...vissa av oss som inte varit ute i världen och sett sig omkring förstår det kanske inte fullt ut...
Hur gick det med din ögonoperation tänker jag...var till ögonsjuksötersnkan i går och det var både en jättepositiv överaskning som jag anat, samtidgit som det är sorgligt men det positaiva överväger.
Trevlig helg till dig och de dina.
// Bettan

Svar: Det gick inte så bra hos tandläkarn sist, eftersom det blev en ganska komplicerad tandutdragning eftersom en rot blev kvar och den skulle bort också.Klarar inte av en likadan sak igen....
Min ögonoperation blev uppskjuten eftersom jag måste vara infektionsfri då, och det är därför jag går till tandläkarn, eftersom jag fick en tand / tandköttsinfektion.
Skönt att du fick en positiv överraskning hos ögonsjuksköterskan, eftersom det måste vara så jobbigt att ha dessa problem med ögonen
ha en trevlig helg du också
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 16:42:46
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: Ingrid

Vilka spännande upplevelser du haft i Syrien. Jag förstår att dina tankar går dit nu när det är inbördeskrig och elände..

Kram, Ingrid

Svar: Jo, min vistelse i Syrien var verkligen intressant.och undrar så hur den familjen har det nu.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 17:16:47
URL: http://stenstugu.com/wp
Postat av: Gunnel

Vi har det verkligen bra i Sverige som får uttrycka våra åsikter fritt. Svårt att sätta sig in i hur det känns att inte få göra det. Hoppas de erbjuder dig lustgas hos tandläkaren. Du kommer kanske tycka det är så kul, så du vill gå dit igen. Kram

Svar: Ja, det är skönt att vi här kan uttrycka våra åsikter fritt.Det måste vara så svårt för människor i andra länder som inte kan det, och som måste kämpa och t.om förlora livet om de gör det.
Ja, jag ska fråga nästa gång om jag kan få lustgas vid tandutragningen, för en till jobbig sådan klarar jag inte av.
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 17:37:30
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Mia

Ja Inger, vi har mycket att vara tacksamma över här i landet..fast det börjar gå galet med vissa saker, kan jag tycka. Men vi slipper åtminstone krig och elände!
Det ska nog gå bra hos tandläkaren nästa gång, ska du se...sen är det klart och du kan ta itu med ögonen! Det går framåt! Kram på dig!

Svar: Jo, det är skönt att vi slipper krig och elände i vårt landfår se hur det går hos tandläkarn nästa gång..jag bävar.
Men jag kommer att vara så lättad när allt är över och kan ta itu med ögonen, för de blir tyvärr inte bättre med tiden.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 17:50:52
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: gila

Jag var i Syrien på 60-talet och det var mycket obehagligt.
Fick som väl var lift därifrån med FN-folk till Jordanien som var betydligt trevligare och sedan via No mans land in i Israel där det var ännu trevligare - frånsett diverse intermezzon på kibbutzen som låg lite för nära arabländerna...

Svar: Så du har också varit i Syrienmen det verkar som du var med om en del straptser där
Det verkar tyvärr som om det aldrig blir lugnt i denna del av världen...verkligen trist
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 23:14:38
URL: http://www.gilas.se
Postat av: envingad

Ja usch och fy för allt krig, fattigdom, svält och elände som finns. Vet inte vart världen är på väg idag..hemskt är det :( Tandis ska du se går bra. Håller tummar och tår för det. Vet dom om din rädsla? Om inte kanske du måste tala om det så dom hjälper dig. Ha en underbar helg ♥

Svar: ja, man blir så ledsen över allt elände som finns i världen, och så många människor som får lida på olika sätt.Jo, tandis vet om att jag har tandvårdsrädsla, så jag hoppas de fortsätter att tänka på det för annars backar jag...
För något som den senaste tandutdragningen orkar jag inte med
Kruxet är nog att jag ser ut och verkar så lugn, vilket jag inte alltid är...
ha en fin helg du också
Inger Maryissa

2012-07-20 @ 23:24:49
URL: http://envingad.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Intressant att läsa ditt inlägg om "vardagslivet" i Syrien. Just nu lutar det väl åt att det tyvärr blir ett stort blodbad innan det är över. Stackars människor.

Svar: jo, det var mycket intressant att få dela vardagslivet med denna familj i Syrien , och de var helt underbara.och ja, det är så hemskt det som händer där nu, så mycket lidande bara för att diktatorn där vill hålla sig kvar vid makten.
Inger Maryissa

2012-07-21 @ 07:48:39
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Annika

Det känns helt overkligt att detta hemska händer just nu då jag sitter här och ororar mig för att det kanske blir dåligt väder på min semester. Nyttigt att få resa även till dessa länder och förstå hur de verkligen har det. Har några vänner som upplevt krig, men då de berättar så är det trots allt svvårt att leva sig in i hur det verkligen är.ha en fin helg.

Svar: jo, det var ganska nyttigt och lärorikt och intressant att spendera dessa veckor med familjen där i SyrienHa en fin helg själv. Kram
Inger Maryissa

2012-07-21 @ 09:55:04
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: ella

man kan även få bli nersövd om du är rädd d har jag blivit engång=)annars finns d lugnande man får ta =)kram

Svar: Ja, tänk så skönt det skulle vara att bli nedsövd, men då blir det nog på Huddinge sjukhus, för hos tandläkarn har de inga såna möjligheterlugnande har jag tagit, men det hjälper inte mycket mot min rädsla...man kan ju inte ta hur mycket som helst :-)
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-21 @ 13:31:14
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: soffie

usch det känns så himla onödigt med krig jkag fattar inte att folk fortsätter att bråka när vi vet hur hemskt det är efter alla år med krig på vår jord... du skriver verkligen bra... kramen till dej

Svar: Jo, det är så tråkigt med allt hemskt som händer på vår jordKul att du tycker jag skriver bra...tackar
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-21 @ 22:55:47
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Ailas

Tack för intressanta tankar.

Hoppas att du har en trevlig söndag.
Kram

Svar: Glad du tycker det.Ha en trevlig söndag du också. ktam tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-22 @ 11:59:58
URL: http://ailasblogg.blogspot.se
Postat av: annemon

Hoppas det ordnar sig med tänderna.
Våra tankar går till dessa människor som drabbbas i detta land.
Ha en bra dag.

Svar: Ja, hoppas det ordnar sig med tänderna till slutOch ja, tankarna går till dessa människor som drabbas i detta land....det är så otroligt hemskt det som händer där nu, och man undrar hur det kommer att sluta..
kram
Inger Maryissa

2012-07-22 @ 14:11:13
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Veiken

Hela tiden är det något borta i mellanöstern. Det verkar stört omöjligt att få fred därborta. Det är bara att hoppas att det kommer något gott ur det som händer nu... Kramar

Svar: Ja, det verkar tydligen aldrig bli fred på denna plats på vår jord.så många oskyldiga människor som får lida p.g.a. detta
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-07-22 @ 18:20:55
URL: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0