Meningen med livet m.m. - tankar


Jag har funderat över det om att tänka på livets mening.... om det är en lyx ?

Jag menar att t.ex. människor som inte har mat för dagen...de tänker knappast på meningen med livet
för dem det handlar bara om en kamp att överleva.....
hoppas ni förstår vad jag menar...


När jag växte upp inom en frikyrka under 50 - 60 talet, så gick meningen med livet mycket ut på att leva livet på så sätt så att man fick komma till himlen idag.

det var ett stort rannsakande av sig själv varje dag och kamp för att leva efter de regler och tro som fanns där.
och aldrig kände man att man dög helt och hållet...så det var att kämpa och be till Gud varje dag om förlåtelser för sina synder, tvivel osv.


Då kan man ju undra vad meningen med detta livet är i dessa sammanhang, om det mest går ut på att förbereda sig för nästa liv efter detta.

Och ofta det sas inom denna kyrka att det var då som att komma hem...och att detta liv inte var det viktigaste.
Nu tycker jag att detta är ett mycket konstigt tänkande


Och jag tror att det som händer efter detta livet är lika för alla, oavsett religion eller tro.

Och att bara hålla på att förbereda sig för nästa liv, och grubbla alltför mycket på livets mening är ett slöseri med tiden / livet vi har nu.
Det är som jag tänker..


Nu kanske många tror att jag är Ateist...

men det tror jag inte att jag är....eftersom jag tror på ett liv efter detta och på en annan existens,

och tror att vi ingår i en helhet i universum och allt liv som finns.
Och att en utveckling pågår hela tiden...svårt att förklara vad jag menar ;-)

Men ingen vet med säkerthet hur det förhåller sig med dessa saker....det tillhör ett av livets mysterier...


Kanske meningen med livet är Kärleken och medmänsklighet och att försöka att tillsammans få en bättre värld.

och meningen med sitt eget liv skapar man själv...genom att leva det liv man önskar och har möjlighet till
Och att få må bra och känna sig nöjd med det man har, och gemenskapen med andra människor.


Och skulle det nu vara så att det finns en Gud som det predikas om i kyrkorna, och en del annat...
Så får jag ta det men Honom den dagen i så fall  ;-)

Jag är ärlig i mina tankar och skulle inte kunna hyckla för att få vara med i t.ex. en kristen gemenskap
Inte kommer jag i så fall att straffas för det ;-)

Och dessa är mina tankar som utvecklats hos mig efter att ha lämnta denna frikyrka och flyttat hemifrån och som hjälpte mig att bli fri

Om min uppväxt inom frlkyrkan kan du läsa här i min blogg :

http://ingermaryissa1.blogg.se/category/uppvaxt-frikyrkan.html

Hur tror och tänker ni om dessa saker ?


Kommentarer
Postat av: Lotta

Man hoppas ju naturligtvis att det inte bara är slut,jag har funderat mycket över detta och det enda jag kommit fram till är att jag ska försöka leva det liv jag har nu och i den mån det går göra så det blir så bra som möjligt. Inte alltid jag lyckas men det ska i alla fall inte bli sämre det jag har framför mig. Skulle det senare visa sig att man får en chans till i ett annat liv så kan man ju alltid hoppas på att man tar med sig lite av de erfarenheter som man lärt sig och inte behöver gör om de en gång till.

Hoppas du haft en bra dag!

Kram

2011-08-09 @ 16:56:35
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Inger Rozén.Chintoh

En sak är säker,ingen vet något om "livet efter detta"och ingen kan mygla sig till en bättre plats däruppe.Jag vill gärna tro att det finns ett liv efter detta.Typ reinkarnation.Uppe i himlen vill jag inte,fy så tråkigt!Det skulle isåfall kunna tänkas om jag finge träffa Elvis Presley!Som sjunger däruppe!Vänligen Inger

2011-08-09 @ 17:04:52
URL: http://chintohs.blogspot.com
Postat av: Veiken

Oj, vilken fråga, det kan ju bli en hel bok MEN:

Jag tror att alla har samma chans oavsett religion, ras, etniskt tillhörighet, sexuell läggning. Det allra viktigaste är att ta ansvar för sitt liv och göra det bästa av det. Den dagen det är dags räknas hur du levt ditt liv och inget annat! Kramar

2011-08-09 @ 18:23:28
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Ingmarie

därför tillhör jag inte någon kyrka längre....efter noga övervägande.

Just nu sitter jag o lyssnar på Evert Taube o alla hans godbitar o känner att jag duger gott som jag är!

Det gör du också!



KrAMEN FRÅN FRUA I vÄSTANBÄCK

2011-08-09 @ 19:22:11
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: maria

mycket kloka och viktiga tankar...jag tror oxå på att det finns nåt efter livet..en kraft eller energi...



må så gott fina du :)



kramar

2011-08-09 @ 20:35:22
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, man hoppas ju verkligen att det inte är slut efter detta livet.

Och jag kan inte tro att det är så...

utan jag tror fast på att det finns något annat efter detta livet

Och skönt att inte längre behöva tro som i den frikyrka jag växte upp i

Känner mig bra mycket tryggare i hur jag tänker och tror nu

och skönt att slippa grubblerier om meningen med livet...

det tar så mycket energi, som man istället kan använda till att göra sitt liv så bra som möjligt istället

det som kommer...kommer..och är samma för alla människor, oavsett religion osv.

kramar

2011-08-09 @ 22:42:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: leila

Dina ord får mig att fundera på mig själv. Jag tror inte på Gud, jag tror att Jesus var en vanlig man som historien bara har förvrängts och vandrat från mun till mun, jag tror inte det finns ett helvete men......jag tror det finns nåt och jag känner mig ganska lugn då jag vet att vi alla , oavsett ålder, kön, vad vi gjort i vårat liv mm hamnar på samma ställe. Min tro är min tro och jag tycker att kyrkan är en harmonisk plats, som alla ska kunna ta del av och jag kan beundra de som är kristna för deras tro plus att de ofta är så godhjärtade människor. Ja du Marissa..ingen ska bestämma vad man ska tro på eller vad man ska göra med sitt liv..det viktiga är att vi gör så gott vi kan och inte skadar någon annan. stor varm kram till dig

2011-08-09 @ 22:42:50
URL: http://ladyley.se
Postat av: Rovie

Intressanta tankar. Jag tror nog som du at vi alla är lika.



Tack för din kommentar. Jo visst kan man skriva om hur man mår, men jag gillar inte att skriva som man ser exempel på ibland "sida upp och sida ner om allt eländes eländes. Har inte sett någon här men på andra ställen är det samma dag ut och dag in.

In i minsta detLJ. lÄSER INTE MYCKET DÄR HELLER.

Så jag talar bara om kort hur det är. Är positiv och glad och ser bara framåt.



Otroligt vacker bild du gjort, den kan man utläsa mycket av.



Ha det gott



Kram

2011-08-10 @ 00:02:07
URL: http://rovie.blogg.seblogg.se
Postat av: Agneta

Svåra frågor det där med livet och dess mening. EN mening finns och det är att avla barn så att människosläktet lever vidare. Tänk om alla just NU slutade att föda barn?? Hur skulle det då bli?

Människan skulle snabbt dö ut!



När kroppen slutar fungera så är livet slut. Punkt.

En människa som kremeras t.ex. kan inte leva vidare i en annan dimension. Själen som det heter eller känslorna sitter i Hypotalamus i hjärnan och just den delen lever inte vidare heller när vi dör. Kalla fakta!

Vi lver vidare i minnet hos våra nära o kära möjligtvis samt genom något foto...men det är alllt.

Våra gener ärvs av våra barn, barnbarn o.s.v. Vill man kalla det för att leva för alltid så ok.



Sedan talas det här om början..Gud o Jesus men det är en annan sak.

Möjligt att Jesus levat en gång men då lär han ha varit den förste revolutionären som vi känner till och som det fortfarande talas om. Fanns/finns väl många människor som predikar som han gjorde! Men inte katten kallas någon av dom för Guds son.



Bibeln är en uppdiktat och tillrättalagd historia som kommit till efterhand med tanke på hur det var på den tiden. Många som skrivit om just Jesus i bibeln gjorde det långt efter att han var död och begraven och hade aldrig träffat honom och bodde inte ens i samma land....och DÅ kan man ju undra hur tillförlitlig bibeln är !



Livet är här o nu, det som varit kan inte göras ogjort så det gäller att "tuffa på" och hitta det som gör att man själv mår bra och har det så trevligt som det går.Ge andra glädje, ställa upp för de som har det tufft.

Förvånansvärt att så många gamla på älderboende aldrig får besök. Där kan man göra en frivillig insats :-)



Livet är en kamp för oss alla, oavsett förutsättningar. Människan är aldrig nöjd...!Rik eller fattig.



Skulle vara intressant att veta hur det ser ut på vår jord om 200 år...om klotet finns kvar :-( Förr eller senare måste det bli en ny "big bang" men denna gången är det vår jord som exploderar och förintas och de som tror på ett liv efter detta?? Ekvationen går inte ihop alls.



Nu är det läggdags för mig i alla fall för nu är det mitt i natten igen,...01.30..redan och i morgon bitti är det hemtjänsten som gör veckoinköp...gäller att inte glömma något viktigt.

Får man vänta en hel vecka till...:-(

Kramen, Agneta

2011-08-10 @ 01:40:30
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Inga Magnusson

Det finns mycket att fundera över där och det är intressant att läsa det Du skriver. Jag har ju nyss läst två böcker som varit intressanta; Om Gud och Om Jesus av Jonas Gardell. Han har ju så som Du växt upp i ett frireligiöst hem. Han har sin tro kvar, starkare än någonsin, men i en helt annan form. Jag tror att Du skulle gilla hans böcker.

2011-08-10 @ 07:31:06
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lilitha

Ett citat jag läste och som jag kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg...



"När Du ser tillbaka på Ditt liv,

kommer Du att förstå,

att de ögonblick då Du verkligen levt är

då Du har uträttat något av Kärlek"

♥ ♥ ♥



Kram sötaste Inger Maryissa

Lilitha

2011-08-10 @ 11:59:45
URL: http://lilitha.blogg.se/
Postat av: annemon

Jag vill gärna tro att det finns något mer och hoppas kan man ju alltid, skulle kanske vara för sorgligt om det bara tog slut, men vem vet.Ett vet jag i alla fall och det är att ta vaar på sin tid här och nu och göra det bästa av det. Djupa fundringar de där. Ha de gott.

2011-08-10 @ 19:16:55
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, jag tror också att vad som kommer efter detta livet är lika för alla

och vill också tro på att det finns en tillvaro efter detta.

det skrämmer mig en hel del att tänka att allt är slut då...



och ja, Leila..ingen ska bestämma vad man ska tro på eller vad man ska göra med sitt liv

det är så skönt att jag lyckades frigöra mig från den frikyrka jag växte upp i

och ja, det viktiga är att vi gör så gott vi kan och inte skadar någon annan



Intressant det kommentarerna om bibeln, och ja, den skrevs den långt efter det att Jesus dog

och är färgad av den tidens tänkande, samhälle, kunskap osv.

Många gånger har jag undrat över varför bibeln fått sådan spridning ...

för dessutom vet man ju inte om översättningarna är helt korrekta...



Men människan har alltid haft ett behov att ha något att tro på och behov av att kunna förklara saker och ting.

Det är nog ett slags trygghetsbehov...



får se hur det blir i nästa liv ( som jag hoppas och tror att det finns )

...kanske det väntar överaskningar då ;-)



tack mina vänner för alla kommentarer

det är så roligt att få ventilera olika saker med er

kramar

2011-08-10 @ 23:19:30
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Men jäklar!!!! Ditt förra inlägg! Fyyy så fult gjort! Förstår din besvikelse! Är det nåt jag avskyr så är det falskhet!

Beundrar dig att du fortfarande kan tro...fast det kanske jag gör också...vet bara inte på vad!

Kramen!

Ragnvi

2011-08-11 @ 07:05:45
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Veiken

Sitter här och skickar några torsdagskarmar till dig. Mulet men varmt har det varit idag! :)

2011-08-11 @ 18:15:19
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Bling

Tittat på Utvandrarna som gått på Lördagarna, och som du skriver..de hade annat att tänka på förr. Jag håller med om att det är nu vi lever och att man får försöka göra det så bra som möjligt. Den Gud eller kraft jag tror på..utesluter ingen. Det känns fel för mej..lyssnar till hjärtat där ;) Har varit inne förut och såg bilden wow..den är verkligen makalöst fin.

Ha en bra Fredag

Kram

2011-08-12 @ 12:13:43
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, Bling, jag brukar också titta på Utvandrarna, och ja, de hade nog annat att tänka på än över meningen med livet.

precis som många ute i världen som har en enda kamp varje dag för att överleva

och ja, jag tror också att den Gud eller kraft eller vad det är, utesluter ingen.

Glad att du gilla min lilla bild



Jo, Ragnvi, jag har förmågan kvar att tro, men den är ganska annorlunda motför när jag växte upp i denna frikyrka

den tro jag har nu, gör mig mycket tryggare.



Tack för alla kommentarer och stora kramar

2011-08-12 @ 15:05:04
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0