Telefonautomater 70-talet


Idag kom jag av någon anledning att tänka på de gamla telefonautomaterna som bl.a. fanns i början av 70-talet.

På den tiden brukade jag ofta åka in till stan och träffa mina kompisar bl.a. i Kulturhuset,
så jag brukade använda telefonerna där eller de som fanns bredvid matavdelningen på Åhléns för att ringa.

Speciellt om jag inte hade en egen telefon, eftersom jag flyttade runt ganska mycket den första tiden här i Stockholm innan jag fick en egen lägenhet.
Och då fanns ju inga mobiltelefoner som idag ;-)

Dessa telefon-automater hade inga knappar för att slå in numren, utan en knapp-skiva ( eller hur jag ska kalla det ) och man stoppade in enkronor för att ringa.

Men ofta hände det att de var trasiga.

Men en gång var en telefon trasig på ett positivt sätt :-D

Det var när jag en gång ringde ett samtal till mina föräldrar i Linköping, och  när jag stoppade i en krona så kom en krona ut igen,
så jag kunde stoppa dit den igen och kunde prata så länge jag ville på en krona.
Som jag naturligtvis uttnyttjade ;-)

För på den tiden var riks-samtal ganska dyra så jag sparade en hel del pengar på detta samtal ;-)
Och av någon konstig anledning var det många som använde just den telefonen den dagen, tills det upptäcktes ;-)

Ibland "poppar det upp" roliga minnen, och det är så kul att dela med mig av dem här i min blogg.
Och visst är det lustigt hur minnen bara poppar upp så där, och man vet inte varför....  


Kommentarer
Postat av: synne

Visst var det tider det där. När man stoppade på en 10-öring och kunde ringa.....

Så till dina böcker.

Jag har en hel hög sådana i garderoben tror jag.

Ha nu en fin lördag vännen.

Synne.

2008-08-23 @ 14:05:14
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Ewacarin Holmqvist

Tittar in en stund till dig för att önska dig en trevlig helg trots regnet. Du har skrivit ett trevligt inlägg och visst minns jag automaterna som fanns på 70-tallet, tiden långt före mobilernas intåg. Det är svårt att förstå att jag är så gammal...L

Kram och Sköt Om Dig!/Ewacarin

2008-08-23 @ 14:48:40
URL: http://echolmqvist.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej på dig! Sicken härlig bild du hittat!

Som barn var man ofta in i telefonkioskerna o letade småmynt som folk tappat....

På Pressbyrån i min hemstad kunde man gå in i en kur o ringa och sen fick man betala till tanten i kiosken...Det var tider det!

2008-08-23 @ 17:00:43
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Hej igen! Glömde ju...jo visst är det roligt att plocka, både svamp o bär, men inte lika roligt att rensa dom! Jag kan inte minnas att mina föräldrar nån gång plockade svamp, inte att dom åt heller. Bär däremot, det fick man plocka från barnsben...sämre med det idag p.g.a. ryggproblem.

2008-08-23 @ 17:03:30
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo , det kommer jag också ihåg att man kunde stoppa i lägre valörer av pengar, 50 öringar osv.

Och tänk vad mycket har förändrats på bara 20-30 år,

och nu har nästan varje människa mobiltelefon,

och jag tror att nu är det ganska svårt att hitta utomhus telefonautomater.

Men förut så fanns de lite överallt.

Och det fanns också telefonkort som man kunde köpa i olika valörer.

Och jag kommer också ihåg att i Pressbyrån kunde man gå in i en kur och ringat och sedan betalade man i kiosken.

Tack för alla kommentarer och ha det så gott mina vänner.

Kram

2008-08-23 @ 17:45:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rut

Visst kommer jag ihåg, jag minns nnnu längre bort när när man fick dra i en liten vev innan man lyfte luren samma producedur när man skulle avsluta samtalet ringde man av.

Islutet av trettiotalet satt jag på en telefonväxel och kopplade ihop folk som hade telefon Ganska intressant för man kunde tjuvlyssna utan det märktes

Ha en fin söndag, vi har haft en strålande dag i dag.

Kram!

2008-08-23 @ 18:33:52
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: annette

Oh! ja dessa automater har man använt mycket, var ju ofta någon som var trasig i stan och då spred sig ryktet snabbt om var kan kunde ringa gratis, och ofta "knölade" man in sig flera stycken i hytten när man skulle ringa, ungdomsminnen bjuder Du på!



Ha nu en skön kväll!



//annette

2008-08-23 @ 18:55:03
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com
Postat av: Mia

Ja, det var tider det! Minns när jag var 10 år och fick flytta upp till norra Hälsingland, där vevade man en stund på telefonen så kom man till en växel och där fick man begära att få komma till ett annat nummer. Vi hade nummer Svedbro 72... :-))

2008-08-23 @ 21:44:17
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Fia

När jag var barn hade jag som sport att gå in i telefonautomaterna och leta mynt under golvtrallen. Man hittade nästan alltid något och kände sig genast rik!

2008-08-23 @ 21:45:34
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: soffie

Å va roliga minnen du delar med ej.Va perfekt att du kunde ringa flera gånger med samma krona.Minns kompisar som fixa ett snöre i en enkrona som de drog upp från skåran så kunde de ringa om om igen!

hoppas din kväll blir bra

2008-08-23 @ 22:17:50
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad härligt...vet du...min släkt här är värsta televerkarsläkten..alla har typ.. jobbat på televerket..så vi har en del gamla telefoner kan man säga...fast ingen som den hät förstås...men många minnen från telefonkiosker har man..

2008-08-23 @ 22:42:32
URL: http://filipendula.blogg.se/
Postat av: jayne

Ja du...de minns jag. Men de fanns väl in på 90 talet????Minns de från stan när man inte hade mobiler.. man fick springa och leta efter ngn som funkade...

Lukten är borta nu.... men vi har vädrat hela dagen så....får se imorgon. Vi hittar inget... ingen aning... usch... tur hade vi.

Ha det gott

2008-08-24 @ 00:19:44
URL: http://jayne.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du visst är det.. de kommer då man minst anar.. sitter i kväll här med mannen och min son (som bor granne med mig nu) och pratar lite här och mycket kommer in i tankarna om förr..

Minns så väl de här telefonerna som det var något visst med. Inga mobiler då inte.. men visst är det skönt att tekniken har gått så långt.. men ibland på ont o gott..

det man inte visste då visste man inte och inte kunde man tro att man skulle hålla en sådan liten mojäng i sin hand och bära med sig helt trådlöst:-)

Fint med tillbakablickar då och då.. tack för det:-)

Kramkram

2008-08-24 @ 00:44:16
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Vad kul det du Rut berättar, och detta med telefonväxeln berättade min mamma också om hur det var förr.

Hur telefonisterna satt och kopplade ihop telefonsamtalen, och att de kunde tjuvlyssnas på ;-)



Också kul det du Mia också berättar om vev-telefonen, så tydligen fanns en del sådana kvar på 50-talet.

Och när det gäller vevar....så dyker det nu upp ett svagt minne av att på 70-talet, och innan,

att när man skulle ringa efter taxi,

så fanns det små taxi-telefoner på vissa ställen där man också fick veva på något för att kunna beställa en taxi.

Kul med minnen som dyker upp.



Och så mysigt det ni också delar med er av minnen från de gamla telefonautomaternas tid,

hur man t.ex. hittade telefonautomater som var trasiga och man kunde ringa gratis,

hur man som barn letade efter slantar på golvet i hytterna,

eller hittade på diverse trix för att kunna ringa gratis.



Ja Jayne, telefonautomaterna fanns naturligtvis in på 90-talet, fast de ändrades till att man betalade med telefonkort.

Och det finns telefonautomater även idag,

även om inte överallt som förut och de ser helt annorlunda ut.



Tack för alla intressanta kommentarer och det är så kul och mysigt att kunna dela med oss till varandra om olika nostalgier.



Önskar er alla en bra dag.

Kram



2008-08-24 @ 11:17:22
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0