Till minne av mamma

image93


Idag skulle ha varit min mammas födelsedag om hon hade levat, men hon lämnade mig för ca. fem år sedan, 83 år gammal.

Tyvärr fick jag aldrig någon bra kontakt med min pappa, p.g.a som jag förstår nu, han hade olika problem som påverkade honom i sin roll som pappa.
När han gick bort fyra år tidigare än mamma, så fann min mamma och jag varandra på ett sätt vi inte gjort tidigare.

Och jag minns den första sommaren jag hade med mamma när vi äntligen fann varandra.
Den sommaren var väldigt speciell.
Just den sommaren blommade allt som jag aldrig förut sett den göra, och mamma och jag sa till varandra att kanske sommaren blommade extra för oss.

Där hon bodde fanns en liten skog, med en massa olika träd, växter och blommor. ( där hade förut funnits en stor trädgård )
Och just den sommaren dignade gullregns-träden med sina vackra blomhängen.
Och även kastanjen var full av dess vackra blommor, plus paradisträden.

Detta foto tog jag på våra promenader från ett kastanjelöv som höll på att slå ut.
Min mamma och jag kallade den för:  fladdermus-blad ;-)

image94

Vi hade så underbara promenader och jag tog en hel del foton och det bild-collage jag gjort här ovanför mitt inlägg är från dessa foton.

Även om det var många saker jag inte vågade eller kunde ta upp med min mamma, så fick jag i alla fall under några år njuta av ett förhållande mellan mor och dotter som jag alltid önskat.

Märkte sista tiden att mamma var tröttare än vanlig, och tappade aptiten osv.
Till sist förstod jag att det var något allvarlig, och vi åkte till sjukhuset, och hon blev inlagd direkt.
Dagen efter fick jag veta av läkaren att hon hade bröstcancer i väldigt sent skede och att den spritt sig i hela kroppen.

Jag kommer ihåg chocken, och fattar fortfarande inte hur mamma kunnat dölja det för mig, då hon visste om det.
Och knappt fyra veckor senare gick min mamma bort.
Och jag var inte alls förberedd....

Den kvällen när de ringde från sjukhuset och talade om att mamma gått bort, glömmer jag inte, och dagen efter sa jag mitt sista farväl och satte ett par rosor i hennes händer medan tårarna rann.

Och samma dag som jag tog mitt sista farväl så skrev jag den här dikten som finns här på min hemsida.

http://www.ingermaryissa.se/Dikter/diktsida6.htm


Men jag är så tacksam över att jag fick dessa fyra år tillsammans med min mamma, för annars hade det kännts ännu tyngre när hon lämnade mig.

Och jag tror att det finns ett annat liv efter detta där vi åter ses igen.


Kommentarer
Postat av: Inger

Men vad härligt Inger att ni fick den tiden. Och kom varandra lite närmare.ofta är det nog så, att när pappan går bort, så blir det lite annan relation till mamman. Det känner jag igen.. Den generationen var nog lite mera strikta än vi är idag..tråkigt att det skulle gå så fort för din mamma.. Mamma drabbades ju nästan lika, men det blev lite mera långdraget. jag vårdade ju henne i flera månader.. Och jag vet inte vilket som är bäst..

Och Inger din sista hälsning till din mamma, den har jag läst flera gånger, och blir lika berörd varje gång.. Hon sitter uppe hos änglarna och ler ned mot dig nu.. Det är sååå fint det du skriver..

Man minns deras dagar, och tänker extra på dem..
Jag har kvar mammas telefonnummer i mobilen och i almanackan står det att hon blir 82 år den 2 maj..
Det är ett sätt att hålla henne lite mera levande..
Ha en fin dag!!
Stor kram till dig.

2008-02-12 @ 10:38:36
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Har missat ett tidigare inlägg, ser jag här..
Du är piercad i näsan.. Vad häftigt.. Gör det inte ont.. Kul att det inte bara är tonåringar som gör det.. Men i Afrika har de ju gjort det i alla år..
Men jag skulle nog inte kunna det.. För jag har allergi, och håller på och kliar och river mig på näsan jämt,, Hur gör man när man snyter sig.hihihi

Men är man förkyld, får man väl ta bort den..?
Häftigt av dig Inger, behåll den, ...
Tatuering, skulle kunna tänka mig en liten fjäril nere vid vristen, kanske.. Men klarat mig utan, så jag tittar på dotterns, hon har två en bak i ryggen, som min man ritat, som hon tog med till tatueraren, Bara hon som har den, sedan har hon en liten sol, i nacken. Hon har ofta håret uppsatt, då ser man den.. Så det är fint, tycker jag.. Lagom är bäst..
Ha en bra dag..
Kramen

2008-02-12 @ 11:14:58
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Erika

Är glad för din skull, att ni trots allt fick fyra år av mamma-dotter relation. Fina bilder på träd buskar när allt står i full blom.I mitten av ditt collage, sitter en blomma så fin. Den fick er båda att blomstra-leva upp under dom fyra år ni fick tillsammans. Förstår också chocken du fick av beskedet om hennes sjukdom. När ni fick en sådan fin relation, togs hon ifrån dig.

Kram vännen!

2008-02-12 @ 11:43:58
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Pialotta

Du beskriver så fint..
Jag vet det där med att inte ha så där himla god kontakt.. mamma och dotter. Vi hade väl inte det heller min lilla mamma och jag..innan pappsen for till sitt Lyckoland, men senare så har vi den bästa kontakten vi kan få. Som du vet så finns jag ju där vid hennes sida mycket nu. Klart att hon efterhand som tiden efter operationen klarar mer och mer själv, men hon fyller ju 80 till sommaren.
Fint man får lite kontakt på djupare nivå i alla fall någon gång i livet.
Ha de fint i dina blommande trädgårdar och alla minnen från förut.
Kramar

2008-02-12 @ 12:00:03
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Think Twice

Jag tror vissa saker i livet har en viss mening, som du skrev att dom
sista åren fick du rå om din mamma på ett nytt sätt, du aldrig gjort tidigare!
Minnen är så fina....en bild på något vackert får våra tankar att vakna till liv så att vi åter kan minnas tillbaka i tiden på det som var!
Musik ger mig samma känsla....om gamla minnen!
Bladen var väldigt ovanliga och fina!
Må så gott!
/Kram

2008-02-12 @ 12:21:06
URL: http://blueblueeyes.webblogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, jag är så glad över att jag i alla fall fick de åren tillsammans med min mamma, även om jag tycker tiden blev alltför kort.
Men utan den tiden skulle det ha känts alltför tungt.

Och även om det var svårt att mamma gick bort så hastigt,
så kan jag föreställa mig att det också måste vara så jobbigt när det blir långdraget innan det händer,
som du Inger berättade.
Också så glad att du tycker om min dikt till mamma, som jag den kvällen skrev från hela mitt hjärta med tårarna rinnande.
Men på något sätt det kändes befriande att kunna skriva vad jag kände.

Och ja, Erika, dessa bilder som jag satte ihop i detta collage, känns så speciella.
Denna sommar och tiden vi sedan fick, finns för alltid i mitt hjärta, och underbara foton jag har kvar.

Som du Pialotta också skrev så förstår jag och fått höra av andra att det inte är så ovanligt att man får en annan kontakt med sin mamma när pappan gått bort.
Det var nog mycket som var annorlunda i den generationen.
Och ja som du så ömt berättat om din fina kontakt med din mamma,
och är glad att hon känner sig starkare nu, även om hon behöver en hel del hjälp.
Förstår hur glad du är över den djupare kontakt du nu fått med din mamma.

Ja, Think Twice, det är nog så att en del saker i livet har en speciell mening.
Att jag äntligen fick denna fina kontakt med mamma, det var nog så.
Och det är så skönt att ha dessa dyrbara minnen.
Glad du tyckte om fotot med bladen. Även den bilden har ett speciellt minne.

Önskar er alla en fin fortsatt dag
Och stora krama tillbaks.

PS: vad kul Inger, att du tyckte mitt inlägg var intressant som jag skrev för ett par dagar sedan här om piercing och att du gillar min lilla ring i näsan ;-)

2008-02-12 @ 12:29:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: rut

Mina kinder är våta av tårar efter att läst din avskedsdikt till din mamma och sett dina rosor utan törnen.
Säkert sitter din mor på ett moln däruppe någonstans och blickar ner på dej och minns de härliga åren ni hade tillsammans.

2008-02-12 @ 13:25:50
URL: http://www.rut.blogg.se
Postat av: ejmis

Så fint du skriver,jag blir rörd!
Kram!

2008-02-12 @ 13:32:09
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Jeanette

De 4 åren behövde nog du och din mamma. Jag tror nog att hon var väldigt glad över de åren som du. Jättefin dikt har du skrivit till hennes minne, på så sätt finns hon kvar hos dig *kram*

2008-02-12 @ 13:47:34
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: bara Witchen

Halloj där tjejen =)

Vilken vacker bild på din mor....härligt med alla blommorna runt omkring...Vackert skrivet och vacker dikt...Ha en fortsatt bra dag!
Dalakram
W

2008-02-12 @ 13:58:06
URL: http://witchen.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack snälla ni för de varma ord om det jag skrivit, och om min bild,
och om den dikt jag skrivit för min mamma.
Och ja, jag vill tro att min mamma, där hon är nu, blickar ner på mig, och minns de fina år vi hade tillsammans.
Och ja, både jag och min mamma behövde nog de åren tillsammans, och jag är så glad över att vi fick dem.
Ha det så gott mina vänner
och stora kramar tillbaks.

2008-02-12 @ 16:35:33
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Tack vännen för alla dina besök på bloggen. Och alla fina kommentarer, jag blir varm om hjärtat *kramar*

2008-02-12 @ 17:32:36
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Mia

Så fin dikt du har skrivit till din mamma, och visst kommer ni att mötas igen, det tror jag på...
Alla nära och kära kommer att vänta på andra sidan när det är dags för oss att gå vidare.
Jag älskar verkligen när kastanjerna blommar, det ser ut som ljus i hela trädet, det är så vackert!

2008-02-12 @ 19:07:00
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: britten

tack för ditt jättefina inlägg som berör mig mycket när det är väldigt nära mig nu allt det som du berättar..min pappa dog för 2 år sedan till sommaren och mamma har kämpat på och jag har försökt finnas vid hennes sida, och hon kämpar fortfarande..vin har en go kontakt pratar dagligen med varandra, och jag är så glad för det och att jag kan hjälpa henne trots avstånd...tack för dina fina rader. jag är såå glad att jag gick in till dig ni innan jag släcker ner...det var en fingervisning från högre ort...godnatt sov gott

2008-02-12 @ 23:51:18
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Jag kan ju inte låta bli att kolla nya kommentarer innan jag stänger min dator för natten.
Och som alltid blir jag så glad.
Blir så glad att du Mia tycker om min dikt till min mamma,
och jag tror också att en dag vi möter våra kära som lämnat oss, och att vi en dag möts i en annan värld.
Och jag blev så berörd av dina rader Britten,
och kan tänka mig att den kontakt du har med din mamma betyder mycket för både dig och henne.
Även om jag tror annorlunda om saker och ting nu från det jag var barn,
så tror jag ändå att det finns något som styr och med en fingervisning från högre ort som du skrev.
Säger nu natti-natti och med stora kramar

2008-02-13 @ 00:33:44
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: cattha

jättefin dikt
cattha

2008-02-13 @ 07:06:18
URL: http://catthas.bloggagratis.se/#350784
Postat av: LottaM

Har inga ord för din fina dikt ... helt mållös blir jag så vacker ... och va skönt när man kommer varndra närmare ... Var ovän med min mor i 10års tid och det var hennes sambo som gjorde så det blev så ... idag då han är borta har vi åter knutit god kontakt tack och lov men det är långt till henne 30mil. ha en fin dag och tack för kommentaren på min ordlös-onsdag. Kram...

2008-02-13 @ 14:31:55
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Jag blir så glad att ni tycker om dikten jag skrev till min mamma.
Så glad att höra att du Lotta har fått en fin kontakt med din mamma.
En dotter och mor relation är så speciell och betyder så mycket,
och jag vet av erfarenhet att det gör ont i själen, när man av olika orsaker inte har denna kontakt man önskar.
Ha det så gott mina vänner, och önskar en fin dag tillbaka.
Och stora kramar

2008-02-13 @ 14:44:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gun

Känner med dej.
Vet hur du har det.
Tröstekram Gunsan

2008-02-13 @ 15:33:27
URL: http://www.Kattviktigt.blogg.se
Postat av: marre67a

Blev oerhört rörd av din berättelse.
Fantastiskt vacker dikt du skrev till din mamma.
Tack för att du delar med dig av dina minnen.
Kram

2008-02-13 @ 16:05:05
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack snälla Gun.
Och så glad att du Marre, tycker om min berättelse om min lilla mamma och dikten till henne.
Stora kramar tillbaka.

2008-02-13 @ 17:08:19
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Paula

Så fint du skriver om din kontakt med din mamma. Jag önskar så att jag funnit vägen till min mamma innan hon gick bort. Vi hann aldrig komma till stadiet när vi var två vuxna, hon behandlade mig fortfarande som ett barn vid tiden hon gick bort, då jag var dryg 20 år. Jag märker ju nu vilken stor skillnad det är när jag har en vuxenrelation med min dotter, va härligt det är! Inget ansvar för henne, jag kan bara glädjas åt att få vara en del i hennes och familjens liv
Kramen

2008-02-13 @ 18:35:26
URL: http://paulaz.se
Postat av: Ulla

Dotter-mor relationen verkar ofta vara lite ansträngd. Man kan undra varför?

2008-02-13 @ 19:15:25
URL: http://www.ulla67.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, Ulla, det har jag också undrat över många gånger.

Tack Paula, och det måste ha kännts svårt att inte du och din mamma hann finna vägen till varandra.
Detsamma hände med min pappa och mig.
Jag lyckades aldrig få den relation med honom som jag önskade innan han gick bort.
Men vad skönt att du och din dotter fått en så bra relation. Det är så fint det du skrev om detta.

Önskar er en fortsatt bra kväll.
Och kramar tillbaks.

2008-02-13 @ 20:06:05
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Soffie

Underbart att ni fick den tiden tillsammans.Förstår att du tänker på henne ofta!
Ha en jättebra alla hjärtans dag imorrn!!!

2008-02-13 @ 20:11:41
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Mia

Vilken rörande och vacker text om din mamma. Den berör mig mycket, jag förlorade min pappa i cancer för fem år sedan och saknaden finns fortfarande kvar inom mig. Någonstans läste jag någon som skrivit
"jag är mer glad och tacksam över att ha haft dig än jag är ledsen över att ha förlorat dig", eller nåt i den stilen.... Det säger ganska mycket om sorg och saknad. Kram!

2008-02-13 @ 20:45:23
URL: http://winyan.bloggagratis.se
Postat av: Salme

Oj vad vackert du skriver! Blir så rörd.Fint att ni fick sista tiden så fin. Jag misste min pappa för tre månader sedan och min svärmor i december.

Varma kramar!

2008-02-13 @ 21:21:55
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Ja, Soffie, jag är så glad över att jag fick dessa år med mamma.
Och texten som du Mia, skrev som du läst tycker jag stämmer mycket fint.
Vad glad jag blev över din kommentar Salme och tack för dina varma rader. Har tänkt på dig mycket.
Förstår du haft en jobbig tid med saknad av din pappa och svärmor.
Ha det så gott mina vänner och varma kramar tillbaks.

2008-02-13 @ 21:49:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Happy Flower

Det är ju bra att ni hittade till varandra dem sista åren och kunde ta igen lite av mor och dotter relationen. Så sorgligt. Mina föräldrar bor flera mil ifrån mig och jag vet att dem inte kommer att leva för länge. Avståndet gör att det blir svårt och träffas, men vad ska man göra? Hoppas att du tänker på dem roliga stunder tillsammans och inte så mycket på dem sorgliga. Imorgon är det ALLA HJÄRTANSDAG och jag vill ge DIG EN BAMSEKRAM! Tänker på dig. // Carola

2008-02-13 @ 23:04:48
URL: http://happyflower.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:
Tack snälla du.
Ja, jag är så glad att vi hittade varandra till slut de sista åren.
Jag får vara glad att vi åtminstone fick dem.
Måste vara jobbigt för dig att ha dina föräldrar så långt borta.
Skickar dig en stor Alla Hjärtans Kram tillbaka.

2008-02-14 @ 16:01:48
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0