Saknar min bror Lasse


Idag skulle min två år yngre bror blivit  56 år om han hade levat.
Men tyvärr lämnade han denna världen endast 24 år gammal.
Han hade ett svårt liv, med bl.a. problem med att känna sig accepterad från det han var barn, var mobbad  m.m. 

Han var världens snällaste och omtänksammaste person och när han också flyttade hit till Stockholm efter mig så träffades vi en hel del och gjorde saker tillsammans.
Och jag minns också hur kul vi hade när vi växte upp och åkte långskidor i naturen på vinter, och cyklade runt på somrarna till olika platser och även i Norrland där vår familj tillbringade somrarna när vi växte upp.

Men så började han tyvärr att använda droger.
På den tiden fanns det ett par ungdomsgårdar i Stockholm där bl.a. haschet flödade fritt, och jag tror att det var där han började röka det.
Jag blev så orolig för honom, och försökte på alla sätt att få honom att sluta, men han trodde inte på mig när jag sa att hasch var farligt. 
Jag märkte att han förändrades och jag sa det, men det trodde han inte på, för han märkte det nog inte själv.
Och tyvärr sedan övergick han till tyngre droger.
Och en dag hittades han död i sin lägenhet.

Mina föräldrar sa att han hittades hängd, och att polisen först sa att någon eventuellt hade orsakat det hela.
Men senare sa polisen att han hade gjort det själv.
Själv vet jag inte vad jag ska tro, eftersom min bror hade just då planerat en resa söderut, och allt var så prydligt i hans hem, ihopvikta kläder osv.
Och någon sa sedan att han hade en massa pengar och att det var orsaken.
Mer fick jag inte veta, och orkade inte och vågade inte själv gräva i saken....ifall....

Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro och kommer antagligen aldrig att få veta vad som egentligen hände.
Det gör fortfarande ont när jag tänker på det, och jag saknar honom så oerhört mycket.

Och jag gjorde idag detta bildcollage för min kära bror.
Och ett av fotona är på mig och honom när i var barn.

Men som jag skrivit i mina inlägg om mina andra syskon, så tror jag på ett liv efter detta och att vi ses igen.
Och då ska jag ge honom och mina två andra syskon de kramar jag så längtar efter.  

    

Kommentarer
Postat av: Happy Flower

Stackaren. Det kan inte vara lätt och förlora sina käraste. Jag ser hur min sambo är ledsen över att han har förlorat sin familj. Det är jätte jobbigt. Din bror fick aldrig några barn? Hoppas att du kan glädjas åt dessa fina stunder ni hade tillsammans.

2008-05-15 @ 20:59:09
URL: http://happyflower.blogg.se/
Postat av: vivan

Ja det är för sorgligt med dessa droger...men man är så liten när man försöker rädda någon...de lyssnar inte...men de är älskade lika mycket för det..han ser bra ut din bror,,,synd att han inte träffade en tös..och blev kär...för det hjälper många gånger...kramiz

2008-05-15 @ 21:14:10
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Inger

Vilket fint collage du har gjort..

Jag kan förstå att du har stor sorg i ditt hjärta..

Särskilt när man inte kan få fram sanningen, vad var det som hände.

Men jag håller med dig, det verkade ju konstigt eftersom han hade lagt kläder så fint,.

Ja dessa droger är det värsta som kan drabba en ung person..Men jag är säker på att han är stolt och glad över att ha dig som syster, och väntar på dig på andra sidan, och där kan ni återförenas alla dina syskon..Men visst kan man vara glad åt alla sina fina minnen från de bortgångna.. De kan ingen ta ifrån en..Förstår att det är jobbigt idag på hans födelsedag..

Sköt om dig och må så gott du kan.

Stor kram

2008-05-15 @ 21:28:43
Postat av: soffie

Å fyy vad tragiskt.

Men va fint du skriver om din älskade bror.

förstå dej att det måste kännas extra tungt på hans födelsedag och säkert många andra dagar med som leder minnena till han.

vad fina bilder du har som minne av din bror!

Må så gott du bara kan!!!

2008-05-15 @ 22:06:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla för de så varma och fina kommentarer. De värmer verkligen.

Och ja, speciellt idag, på min brors födelsedag det känns svårt med saknaden.

Att min älskade bror och mina andra två syskon inte finns längre, de som jag i normala fall skulle ha delat framtiden med.



Nej Happy Flower, min bror fick aldrig några barn, och heller inte mina två andra syskon.

Och kan tänka mig att det också känns tungt för din sambo att ha förlorat sin familj.



Och som du Vivan skriver, att kanske det hade hjälpt min bror om han träffat en flicka och blivit kär.

Jag vet inte om han någonsin gjorde det, och min fyra år yngre bror har tyvärr aldrig gjort det.



Glad att ni tycker mitt collage för att hedra min bror blev fint.

Och ja Inger, droger är det värsta som kan hända en ung person, och jag tycker också omständigheterna kring hans död är konstiga.

Men jag får nu försöka trösta mig med att han väntar på mig på andra sidan tillsammans med mina andra syskon.



Och jag är glad över alla fina minnen jag trots allt har kvar och ja Soffie, jag tycker också fotona på min bror är så fina.



Åter igen tack snälla ni och stora kramar tillbaks.



2008-05-15 @ 22:39:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja hej igen Inger!

Snacka om tankeöverföring,. var inne hos dig för några minuter sedan och läste igen om din bror Lasse, när jag klickade över till min sida, hade du varit hos mig,., Ja, ibland är det lustigt..

Mysigt ibland att gå tillbaka till ett inlägg, som berört mig tycker jag,, och se andras kommentarer..

Ja det var tankeöverföring det..

Stora kramen

2008-05-15 @ 23:18:12
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Vad mysigt det är med denna tankeöverföring och kul att du talade om det.

Detta händer mig ofta också.

Visst är det mysigt !

Mysigt hur tankarna går till varandra här på nätet.

Nu ska jag stänga datorn för natten och säger Natti-natti

och kram tillbaks.



2008-05-16 @ 00:59:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Visst kommer du att möta honom på "andra sidan", precis så som du minns honom, som han var. Kanske du får veta då, vad som hände....??

Stor kram!

2008-05-16 @ 07:23:13
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: britten

å Inger min vän...tänker på dig, och visst vill vi tro att vi nån stans ska mötas igen..jag förstår din saknad och att det gör ont att tänka på..saknaden efter nära och kära gör så ont..jag saknar min bror som finns men ändå inte om du förstår...stor kram till dig min vän

2008-05-16 @ 09:11:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Erika

Att mista en efter en bland sina syskon är nog en tragedi av det största man kan uppleva,inom sin familj.Man kan bara tänka tanken hur det skulle kännas.Att däremot förstå innebörden i det, kan vi aldrig, vi som inte upplevt sådan stor sorg. Ser att han skulle varit lika gammal som en av mina bröder är. Droger fanns förr också men kanske inte i samma utsträckning som idag.



Men det fanns för dom som ville testa på. Det är ett av alla helvete på jorden som fullständigt tar makten över en persons liv. En gång är aldrig bara en gång, det blir ytterligare en gång till och ännu en gång sedan är karusellen i gång. Droger är något som skulle utrotas från jordens yta, just nu i detta ögonblick.



Kram vännen och en fin dag hoppas jag du får.

2008-05-16 @ 10:53:18
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är tungt att ha förlorat sina kära syskon en efter en,

och det är en smärta och saknad som aldrig går över, men på något sätt lär man sig att leva med det.

Och ja, jag tror också på en annan värld efter denna, den andra sidan, och att vi en dag ses igen, och det hjälper lite i alla fall.



Och alla fina minnen jag har av min älskade bror, och vi var de som stod varandra närmast av oss syskon när vi växte upp, och vi gjorde så mycket roligt tillsammans.



Ja, jag önskar också att droger skulle utrotas på vår jord, för de ställer till med så mycket elände och förstör så många liv.



Tack snälla ni för så fina kommentarer som värmer mycket.

Stora kramar tillbaks.





2008-05-16 @ 12:09:21
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: ejmis

Du har verkligen varit med om mycket i livet...

Tack för att du delar med dig.

Kram!

2008-05-16 @ 13:36:40
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: maria

Tack Inger!!!

Du förstod min förtvivlan över dessa satans grattiskort!!!

Min pappa tog också livet av sig...på samma sätt som din bror.

Det gör ont!!! Varför??? Man får aldrig veta....

Men vi kommer att få träffa dem igen...Jag vet det!!!



Kram och tack än en gång för din medkänsla!!!

2008-05-16 @ 14:26:47
URL: http://nightviolet.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ja du Inger det tror jag oxså.. på ett liv efter detta alltså:-)

Vi kommer säkert att hitta varann igen en dag.. tur man har den tron, tycker jag.

När jag jobbade på sjukhuset såg jag mycket och det fick mig att inse det där att det är bara kroppen som gjort sitt.. själen vandrar fritt ut ur kroppen till något vi inte vet något om förrän vi är där själva.

Synd bara att så unga människor som din bror vandrade vidare så ung. Förstår du saknar dina syskon.. har du ingen alls kvar..??

ha de gott nu och det är så skönt bloggen funkar igen.. jag har inte haft tid att göra visiter till så många idag.. Plitorna är där och det retar mig så in i bomben.. bara det inte är något annat skit:-)

Kramar o en fin dag/kväll

2008-05-16 @ 15:19:24
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Så tragiskt att man går bort här i livet när man är så ung, ja det kanske var så att han orsakade det själv. Det sägs ju att de som tar livet av sig brukar ha saker och ting omkring sig prydligt innan. För att de inte vill att någon annan skall behöva ta hand om det. Oavsett om han gjorde det själv eller någon annan så är dte tragiskt. massa kramar

2008-05-16 @ 16:17:15
URL: http://www.metrobloggen.se/nett
Postat av: Soffy

Så sorgligt med din bror! Men jag tror också att du kommer återse alla dina saknade en dag. Och att de är tillsammans nu och följer ditt liv och allt fint du delar med dig av!



Jag lägger in en länk till din sida om det är ok?

2008-05-16 @ 16:58:13
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Fia

Vad sorgligt att du har förlorat alla syskon i så unga år. Det känns inte rättvist att du ska vara så drabbad.

Många gånger har de som har ett kaos inombords väldigt fint och pedantiskt runt omkring sig, så det kan hända att det var viktigt för din bror att det var ordning och reda, även om han inte orkade med sin inre smärta längre.

Jag har också en nära anhörig som missbrukar droger, och det är oerhört svårt att göra något åt det. Drogerna är starkare än all förnuft, så det krävs både medicinsk hjälp och en otroligt stark motivation för att bli drogfri. Och då ska han lyckas bryta med alla olämpliga kontakter i sin omgivning, och det är verkligen inte lätt.

2008-05-16 @ 17:09:26
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Tinaz

När någon i familjen dör vänds tillvaron upp och ner för både barn och vuxna. 24 år gammal ska man inte behöva lämna jorden men ibland vill ödet annorlunda.. har oxå erfarenhet av att förlora en halvbror endast 21 år i bilolycka.

// Kram T

2008-05-16 @ 18:10:55
URL: http://tinaz.blogg.se/
Postat av: Plogflickan

De får leva vidare i minnet, det du gör nu med att göra ett kollage, är sådan som gör det hela minnes värt!

Tänker på dig!

2008-05-16 @ 18:34:55
URL: http://plogflickan.blogg.se/
Postat av: cattha

vilken fin bild du gjort.

Så sorgligt med din bror

du får glädjas över minnerna o tänka att en dag möts man igen

önskar dig en trevlig helg

cattha

2008-05-16 @ 21:15:49
URL: http://catthas.bloggagratis.se/#70378
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Åter igen tack för alla så varma och fina kommentarer.

De känns så otroligt fint ! Ni är toppen !



Och ja Maria, det du berättade om grattiskorten hos i din blogg, berörde mig väldigt mycket. Hur en vuxen kan utsätta ett barn för något sådant.

Och så tråkigt att din pappa också tog livet av sig.

Det måste vara så oerhört svårt för en liten flicka att mista sin pappa på detta sätt.



Och ja, jag tror precis som ni att vi en dag kommer att möta våra kära igen, och att de under tiden tills dess vakar över oss.

Det är skönt att tro på att det finns ett liv efter detta, för det tror jag absolut på också.

Och det ger en stor trygghet tycker jag.



Jätte-stora kramar till er alla.



2008-05-16 @ 21:41:34
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Marie

Fy, det är mycket du har fått utstå genom livet, det är helt klart! Är det kanske därför som det strålar sådan värme hos dig att det känns ända ut på nätet...



Jag önskar dig en riktigt fin kväll! Kram

2008-05-16 @ 21:51:41
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: soffie

önskar dej en härlig helg:O)

2008-05-16 @ 21:56:50
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Tack snälla Marie för dina varma ord.

Jag blir både rörd och glad.

Tack Soffie, och jag önskar också dig och er alla en riktigt fin helg.

Stora kramar





2008-05-17 @ 00:04:14
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Monica

Jag förstår att många obesvarade frågor finns kvar hos dig och att du känner en stor saknad av din bror. Jag tror också att man träffas någonstans efter detta livet på jorden, även om det kanske inte är en stor tröst just nu.



Sköt om dej

Kram

2008-05-17 @ 10:31:32
URL: http://mjsson.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det finns många obesvarade frågor om vad som egentligen hände min kära bror.

Men det är åtminstone en tröst att tro på att man träffas en dag igen.

Kram tillbaks

2008-05-17 @ 12:21:05
Postat av: marie

oj, vilka sorgligheter du har varit med om, hemskt om ovissheten om att inte veta hur det har gått till.

ett liv efter döden, självklart, det måste det finnas.......

jag har själv en lillasyster som omkom i bilolycka 1996, hon blev bara 7 år.....och det är bara så, att den erfarenheten kommer alltid att följa med mej i livet, det är det som gör att man kan förstå andras sorger, och vad de går igenom.

hur det händer finns det ingen som är lika, men känslorna och sorgerna är oftast den samma....



ha en trevlig lördagkväll

2008-05-17 @ 15:59:54
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Eva

Så fint skrivet om din bror, med fint bildkollage. Förstår att du saknar honom enormt. Väldigt sorgligt. Vet du just idag, ett par timmar innan jag läste detta, skulle jag åka iväg med tåget. Då kommer en äldre dam och börjar prata med en ung kille. Han väntar också på tåget. Och då berättar hon om sin son som började med droger och sedan dog. Hon berättade hur mycket hon hade älskat honom och hur mycket hon saknade honom. Hon sa till den unga killen: "Snälla, börja aldrig med knark". Jag tyckte så synd om henne. Droger är hemskt. Tänk hur annorlunda världen hade sett ut om de inte fanns...

Stor kram till dig. Jag tror också på ett liv efter detta :-)

Eva

2008-05-17 @ 19:35:48
URL: http://suntliv2.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Så sorgligt Marie, det måste ha varit att ha förlorat din lilla syster så ung.

Och ja, sådana saker följer en hela livet, och samtidigt också gör att man förstår andra som går igenom sorger.

Och tack också Eva för dina varma ord,

och vilket sammanträffande att du ett par timmar innan du läste mitt inlägg hörde denna kvinna berätta om sin son som också dog p.g.a droger.

Det är så sorgligt när unga människor får sina liv förstörda på grund av det och till och med går bort i alltför ung ålder.



Ja, jag tror som ni också på ett liv efter detta, och den tron gör i alla fall sorgen lite lättare.



Önskar er en fin fortsatt kväll och kram tillbaks.





2008-05-17 @ 19:52:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0