Om nyfikenhet

För flera år sedan var jag  i Damaskus i Syrien och besökte en familj jag kände som bestod av 4 systrar och 2 bröder i olika åldrar.
 Föräldrarna var tyvärr döda.

Under vistelsen där råkade jag bli sjuk och jag kommer ihåg hur alla bekymrade sig över mig.

T.om. grannarna i huset kom ner dagligen och frågade hur det var med mig.

Och en äldre kvinna som bodde i huset satt ofta bredvid min säng och tittade på mig ;-)
Speciellt under några timmar när de äldre systrarna jobbade.

Lite konstigt kändes det att ha en främmande person som bara satt och tittade på mig, och vi kunde inte kommunicera p.g.a språket.
Men jag vande mig och vilade och sov bort febern som jag hade och lite tryggt var det faktiskt.

Många gånger så kan man nog här i Sverige tycka det är jobbigt t.ex. med nyfikna grannar.
Och det är väl på både gott och ont,
då för mycket nyfikenhet kan ju kännas som inkräktande på ens privatliv
och speciellt om det sedan blir skvaller.

Men samtidigt tänker jag: vad är bäst nyfikenhet eller nonchalans d.v.s. att man inte bryr sig alls.

Det finns många ensamma människor som inte har någon som hjälper, och som i sin ensamhet blir sjuka eller värre.
Och ingen har brytt sig.....

Så kanske ändå lite nyfikenhet kan vara bra och ger trygghet.

Det blev mina små tankar idag.

Jag har varit lite extra tyst i min blogg den sista tiden, men har märkt att det är fler som inte bloggar så mycket heller just nu.
Det blir nog mera fart till hösten och vintern.

Ha det så gott mina vänner och kramar

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Tänkvärt inlägg. Det är skönt med grannar som bryr sig, när man är sjuk, men övergår det till nyfikenhet eller skvaller, då känns det bara jobbigt.

2009-07-27 @ 14:01:12
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Lina

jag tar hellre nyfikna grannar än sådana som ignorerar en :)

2009-07-27 @ 14:01:32
URL: http://hyresfemman.wordpress.com
Postat av: Erika

Nog är det bättre att man bryr sig, än bara vända ryggen till. Vi är inte vana vid att har någon så nära inpå vid tex. det du berättade då du blev sjuk. Tror också att många i andra länder engagera sig mer om sin nästa, till skillnad mot hur vi gör här i detta land. Sammanhållningen i mindre byar i det land du var den gången och liknande med den, är jag ganska övertygad om agera helt annorlunda mot andra. Däremot skulle jag nog försöka avböja att har någon intill mig vid lättare sjuktillstånd, som sitter och tittar på mig.



Många sitter inte och bloggar som under höst-vinterhalvåret. Solen och värme vill säkert alla tar tillvara på då den snart tar slut.



Kram och har det bra.

2009-07-27 @ 14:38:00
URL: http://crystalwinter.blogspot.com/
Postat av: Anki N

Grannar som bryr sig, jo jag tror att vi håller lite koll på varandra, inte så att man lägger sig i och kollar vad grannen gör. Men om de händer saker, ja då är vi nog alla ((eller de flesta)) hjälpsamma o ställer upp. Medmänsklighet.

Jag vet inte hur det är i stan men här på landet har alla viss koll på ett positivt sätt.

Man reagerar helt enkelt om de händer något utöver de ovanliga.

Hoppas allt är bra med dig för övrigt i sommarvärmen.

Kramiz Anki n

2009-07-27 @ 15:08:05
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Jeanette

läsvärt! :)



sv: Tack så jättemycket! va kul att du gillade den, hoppas du kikar in igen

ha det bra

kram

2009-07-27 @ 16:08:45
URL: http://www.sunstreet21.devote.se
Postat av: Paula

Visst är det bloggtorka runt om nu, och det är ju inte så konstigt, så kort som sommaren ändå är så tycker jag att det är ett sundhetstecken, "ler"

Det är extra trist att bli sjuk när man är borta, speciellt utomlands när man dessutom har svårt med språket, fy, det vill jag inte gärna vara med om igen.

Tycker det är skönt när man blivit äldre och inte längre bryr sig ett dugg om vad folk tycker och tänker, kanske snackas det om mig men det jag inte vet har jag ju inte ont av!

Ha en skön vecka/Kramen

2009-07-27 @ 16:27:19
URL: http://paulaz.se
Postat av: marma

Det är ju skillnad på nyfikenhet och nyfikenhet. Den som är nyfiken för att använda det som den får veta till enbart skvaller ger jag inte mycket för men en granne som är nyfiken på hur jag mår kan jag ta till mitt hjärta.



Må gott/marma

2009-07-27 @ 16:30:32
URL: http://marmagda.blogg.se/
Postat av: Nettan

Jag tycker inte man ska kalla det nyfikenhet.

Hellre kan man säga att man bryr sig.



Tänk om det inte var så att NÅGON frågade hur man mådde, eller hur det är med mig.

Det skulle inte jag tycka om



Må så gott Inger. kram // Nettan

2009-07-27 @ 18:07:43
URL: http://nettanspyssel.blogg.se/?tmp=01130457
Postat av: marie

lagomt finns det =)

ja det är lite stilla på bloggen ibland....vi har lite semester.

2009-07-27 @ 18:26:27
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Intressant och tänkvärt inlägg! Att bry sig eller att bry sig om det är skillnaden.



- Tack för inlägget i båda mina bloggar :)



Kram

2009-07-27 @ 19:11:28
URL: http://birgittasnya.blogg.se/
Postat av: ciara

Ja,men det var ju gulligt av dom!

jag har oxå legat lite lågt på bloggen lixom

dom flesta..

Ha en bra kväll/Ciara

2009-07-27 @ 19:46:40
URL: http://vofflans.blogg.se/
Postat av: annette

Mkt tänkvärt inlägg, men det är ju lite skillnad på att bry sig och vara nyfiken, att bry sig är ju bra att göra att bara vara nyfiken för att snoka är inte snyggt.

Tycker det håller på att vända lite, ett tag upplevde jag att alla människor bara tänkte på sig själva och struntade i allt och alla, men på ngt sätt känns det som omtanken i hela samhället håller på att svänga en aning, sant eller inte vet jag inte, bara en känsla!



Hoppas Du har det bra, här är det allmännt segt, kanske beror på vädret!



Kramen //annette

2009-07-27 @ 20:01:51
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: annette

Ps, Glömde ju säga att Din bild är så fiiiin!



Kram //annette

2009-07-27 @ 20:02:47
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: soffie

vilket intressant resmål men trist att du blev sjuk,

jag tror i dessa länderna så tar man hand om varann på ett annat sätt än här i Sverige,så deras nyfikenhet är bra för då kan de ju hjälpa till,

Här sitter så många människor ensamma jämt,

kram till dej

2009-07-27 @ 20:27:40
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Detta inlägg fick en att tänka till....nyfikna personer tycker jag inte om men personer som bryr sig tycker jag om.

men var går gränsen....det är nog olika för alla människor tror jag. Det jag tycker är nyfikenhet upplevs kanske av andra att personen bryr sig.

eller tvärt om.

Detta är inte lätt

Söt katt bild

Kram Ingrid

2009-07-27 @ 20:49:52
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hejsan!



Nyfikna människor tycker jag inte om, men människor som bryr sig om andra, som känner empati och verkligen vill hjälpa till och stödja, det är något helt annat. Att vända bort blicken och inte se andras behov, det är illa. Att nyfiket glo och sedan bara gå sin väg, det är ännu värre.



Kram Ingrid

2009-07-27 @ 21:37:07
URL: http://stenstugu.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, gränsen kan nog vara lite olika mellan nyfikenhet och att man bryr sig.

Den kan vara lite suddig

och nyfikenhet kan nog uppfattas som bara nyfikenhet

eller att man bryr sig och vill veta mera om en person.



Men naturligtvis finns det en sorts nyfikenhet som t.ex. bara leder till skvaller,

och det är inte kul.



Och ja Lina, att det är nog många gånger bättre med nyfikna grannar än sådana som ignorerar en.



För om det har hänt något eller något inte står rätt till så blir det observerat.

Alltså att man håller lite koll på varandra,

även om det säkert också kan blir jobbigt om det blir för mycket och om man lägger sig för mycket i varandras privatliv.



Och ja Erika, i många andra länder engagerar man nog sig mer om sin nästa och de som finns i ens närhet,

vilket jag upplevde under min vistelse i Damaskus.



Och ja, Anki N, antagligen det är så att på landet har man mera koll på varandra, och även på ett positivt sätt.

Man blir mera anononym i en storstad.



Tack mina vänner för alla kommentarer.

Det är så roligt att få utbyta olika tankar och funderingar med er.

Stora kramar

2009-07-27 @ 22:05:18
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Säger som Soffie att det i andra länder finns folk som bryr sig om varandra på ett helt annat sätt, än vad vi gör här i Sverige. Det är så olika. Det där med nyfikenhet gillar inte jag heller. Minns när jag bodde i Sthlm var det en som hela tiden ville titta in till mig när jag hade fått barn, men när jag sa till att vi ville vara själva då och då blev denna person SUR, men kära nån, man vill väl rå sig själv oxå och INTE hela tiden ha folk omkring sig? Det accepterade denna person iaf men ändå. Tyckte hon verkade liiiiite för nyfiken på oss, så nyfikenhet tål jag inte till en vis gräns.

Någon måtta måste det ändå vara, men att bry sig på rätt sätt tycker jag väl är ok.



Kram på dig

/Gunilla

2009-07-27 @ 22:12:26
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Nyfikenhet som sedan blir skvaller.. det där är en del som besitter.. Jag brukar vara försiktig när det gäller grannarna.. men en del pratar jag med alltid, då jag träffar dom.. det är både äldre och yngre i min trappuppgång.. men klart man reagerar om något är galet i trappan.. det var en tant mitt över här som vi hörde ropa på hjälp och in steg mannen min.. Ringde barnen hennes som kom.. tanten hade trillat och kunde inte ta sig upp.. numer bor inte hon här.. det är andra hyresgästerna nu i den lägenheten.

Visst bryr sig folket i många andra länder mer om varann.. men vi är så där i Sverige, men klart man ska bry sig lite i alla fall.. annars är det något som är fel.

Ha de gott.. du jag märker så tydligt av att bloggande ligger nere nu.. man är inte så begiven själv att besöka.. inte jag i alla fall.. mest fotoutmaningarna.

Kram*

2009-07-27 @ 23:12:47
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Erik

Intressant inlägg. Att du blev sjuk i Syrien och denna okända granne som brydde sig om dig. Det finns saker vi kan lära från andra kulturer, helt klart. Att man bryr sig om en del grannar tycker jag är självklart. Håller lite koll i kvarteret. Jag vill gärna se gott i alla jag träffar. Ibland förstör de detta förtroende, då ändrar även jag mitt beteende, blir mer reserverad, lite kylig, men sällan otrevlig (tror jag). Svaller och förtal avskyr jag! Men det är inte riktigt samma sak som nyfikenhet, tycker jag. Det där med lite bloggaktivitet har jag också märkt, det är nog sommarens "fel". ;-)

2009-07-27 @ 23:35:25
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Jasmine

viktigt att man uppmärksammar allt !



välkommen att kolla in min blogg om du har tid :)

2009-07-28 @ 01:16:00
URL: http://jasmineaxelson.blogg.se/
Postat av: synne

Ja du, dina tankar idag är nog inte så konstiga.

Jag skulle nog själv tycka att det är bättre med att folk bryr sig om. Vad är det vi är så rädda för här i landet? Släpp in värmen, kärleken och omtanken så tror jag vi får ett varmare samhälle att leva i.

Tackar så gott för dina tankar idag.

Kram Synne.

2009-07-28 @ 07:31:43
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Det här var spännande!

Ensamhet är ju svårt och tungt, likaså miss riktad nyfikenhet (intresse)!

Din bild är helt ljuvlig, påminner om en älskad vän jag hade för många år sedan!

Kramis till Dig

2009-07-28 @ 09:41:35
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: britten...

ja ja tror nog att det inte skulle skada med lite mera omtänksamhet gentemot varandra..det behöver ju inte betyda nyfikenhet..men jag vill helst hålla en ganska lagom distans till grannar..vet inte om det är typiskt svenskt eller...kram till dig du goa fina med alltid så intressanta inlägg.ps din bild är underbar är det grållis ?

2009-07-28 @ 10:13:31
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: marie

Jag är tillbaka efter min bloggtorka....



Visst ska vi vara omtänksamma mot varandra!!!! Bry sej om sina medmänniskor!

Du skriver bra som alltid!

Kram på dej o må så gott!

2009-07-28 @ 10:30:54
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: cattha

o så söt kisse.

tycker också att att bry sig lagom är bäst.önskar dig en trevlig dag

catharina

2009-07-28 @ 10:50:00
URL: http://catthas.bloggagratis.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, håller med om att nyfikenhet som leder till skvaller är inte kul,

och när det inkräktar alltför mycket på ens privatliv.

Men om det handlar om intresse för en som person och omtanke så blir det en annan sak.



Och skönt när t.ex. grannar håller lite koll och uppmärksammar om det skulle hända något, och de kan hjälpa till.

Det är ju en trygghet.



Och ja det är annorlunda i andra länder, där folk tar hand om varandra och har koll på varandra på ett annat sätt.

Medan här i Sverige man ofta vill hålla sig och sitt privatliv för sig själv och håller ofta en viss distans.

Båda sätten är nog både på ont och gott tänker jag om det blir för mycket.



Kul att ni tycker om bilden jag har ovanför mitt inlägg,

men det är inget foto jag tagit själv, utan ett foto jag hittat på en fri sida.

Och under det har jag också skrivit det.

Och visst är det gulligt !

Tycker det utstrålar trygghet och tilltro.



Tack mina goa vänner för alla kommentarer.

och kramar

2009-07-28 @ 13:21:52
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lena

Halloj vännen,

Att bry sig om sin nästa borde nästan vara självklart. Men tyvärr så är det inte i vårt land längre. Många väljer att titta bort och inte se vad som händer runt om. Sedan kan man ha tur och stötta på människor som bryr sig.

Kramis

2009-07-28 @ 15:34:21
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: soffie

hej hopp min goe vän!

2009-07-28 @ 21:07:14
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: vivan

Jag vill hellre att mina grannar är nyfikna, det tyder på att de bryr sig och ser mig!!

Kramen!

2009-07-28 @ 22:14:45
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Jag har varit på väg hit flera gånger men tiden räcker inte till ibland!

Måste då säga att jag beundrar dig o ditt tålamod på apoteket! Själv blev jag lite irriterad på mitt lönekontor härom dagen; jag har en liiten lön, drygt 5000 i månaden..hade en löneskuld sen sjukskrivningen som jag i månader bett dom skicka räkning på, men icke.....nu när lilla lönen kom så hade dom dragit skulden, drygt 4000 kr...ändå fick jag utbetalat i lön också det drygt 4000 kr! Den ekvationen fick inte jag att gå ihop! Var nästan tvungen att riva i åt dom att dom måste väl kunna se med blotta ögat att nåt var fel eller?! Ett par timmar senare ringde dom o gav mig rätt...suck! Skulden är kvar, men när jag kom hem på eftermiddagen så låg en räkning i brevlådan...men det visste inte dom! Herre min je!



Hellre lite nyfiken än ointresserad tycker jag! Gör ont i hjärtat varje gång man läser i tidningen om stackare som kunnat ligga avlidna i veckor i sin lägenhet!

Kramen!

Ragnvi

2009-07-29 @ 05:32:20
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Marie

Ja, kanske kan man se nyfikenheten som en slags social kontroll. En kontroll som jag tror att vi människor behöver på fler plan. Jag vet dock hur jobbigt det kan vara. När jag arbetade som frisör var jag ofta utsatt för den som "offentlig" person.



Har du förresten sett den otroliga regnbågen som jag hade i mitt rum igår kväll? Här är den annars: http://www.mariee.se/2009/07/28/en-alldeles-otrolig-regnbage-i-mitt-vardagsrum/

2009-07-29 @ 08:39:29
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

För många blir det nog mindre tid till bloggande över sommaren. Fast hos mig är det tvärtom. Vi är ju ändå hemma hela sommaren och har långa lata morgnar som jag utnyttjar till bloggande. Det är för mig en del av semestern att pyssla med bloggen i lugn och ro.



Det där med att ha en främmande människa hos sig när man är sjuk skulle jag ha svårt för, men jag har å andra sidan aldrig upplevt det så jag vet inte.

2009-07-29 @ 08:53:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tillhör dem som vill ha mitt privatliv ifred. Vill vara ganska anonym. Ändå så tycker jag det ligger mycket klokskap i det du skriver, för trots allt så är mänskligt stöd guld värt. Det gäller bara att det sker på "rätt sätt" för den individ som får det.

2009-07-29 @ 10:22:43
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: mimmi

Det är nog lite skillnad mellan nyfikenhet och det som hände dig..det var ingen nyfikenhet utan det var personer som brys sig om varandra:) tänk om man kunde få ha lite mer av sånt här i Sverige ..men här är det mest nyfikenhet och skvaller som gäller tyvärr

kram

2009-07-29 @ 13:27:47
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Lena

Tänkvärda tankar, absolut! Det är skillnad på "ren" nyfikenhet och medmänsklighet. Helt klart finns det förlite tid eller bättre ord prioritet för medmännsklighet. Vi lever ganska mycket i en land där var och en ska sköta sitt och inte lägga sig i andras. Själv tycker jag att man ska lägga sig i och bry sig om varandra.



Ha en fin kväll, kram

2009-07-29 @ 20:37:38
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja jag föredrar också att mina grannar är nyfikna för det tyder på att de bryr sig och ser mig.

och som du Ragnvi skrev: hellre nyfiken än ointresserad.

Och ja, det händer tyvärr att människor är sjuka och t.om avlider hemma och ingen märkt något.



Och ja Marie, nyfikenheten kan man se som en slags social kontroll,

som vi nog kan behöva, men att det kan även bli jobbigt.

Det är nog ganska vanligt här i Sverige att man vill ha sitt privatliv ifred,

och ja som flera skrivit det kan bli för mycket också av nyfikenhet.

Det kan vara en trygghet

men kan också bli jobbigt och kan kännas alltför inkräktande på ens privatliv, så att man måste sätta vissa gränser.



Verkligen ett intressant ämne

och det är så kul att kunna dela tankar och funderingar med er mina vänner.



Tack för alla kommentarer och kramar

2009-07-29 @ 21:44:00
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: IKA

Vilken ödmjuk fundering du delgav oss min vän. Det ligger mycket i vad du säger, något att tänka till på. Allför många ensamma människor går ett tragiskt öde till mötes när ingen bryr sig eller hörsammar tecken på sjukdom. Hur ofta läser man inte att någon hittats först efter några "månader"! Inte är det väl så det ska vara?



Nyfikenhet framträder nog lite mer i små byar där alla känner alla och gränserna på vad som är tillåtet eller inte är tydligare, minsta lilla snedsteg från detta får övriga att höja ett ögonbryn. Av egen erfarnehet har jag lärt mig att det enda som hjälper är att hålla huvudet högt och inte ta så allvarligt på det som sägs.



En viss del nyfikenhet är bara nyttigt i min åsikt men gränsen går när man illvilligt sårar eller på annat sätt förstör för andra.



Jag har inte heller bloggat så mycket, tror det beror på att det är sommar, har återgått till min vilande blogg på WP ska inom en snar framtid radera blogspot.



Kram!!

2009-07-30 @ 10:55:19
URL: http://mellantidochrum.wordpress.com
Postat av: anna

det har du så rätt i, man skulle nog må bättre ifall att någon brydde sig lite mer än vad vi gör idag i Sverige, min morbror låg död i över 3 veckor....det är skrämmande att vi inte har någon som helst kontakt med våra grannar längre.

2009-07-30 @ 11:31:43
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja IKA, tyvärr det finns ensamma människor som går ett tragiskt öde till mötes när ingen bryr sig eller hörsammar tecken på sjukdom.

Som du Anna också berättar om...så tragiskt...



Och själv tror jag att oftast detta sker i storstäder, men säkert annars också.

Och ja, nyfikenhet kan naturligvis också vara jobbiga om det blir för mycket och påträngande

och när gränserna är mer eller mindre tydliga hur långt man kan gå.

Och speciellt om det blir tråkiga rykten osv.



Önskar er en fin fortsatt dag och helg. Kram

2009-07-31 @ 13:44:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0