Barn och religion



För ett par dagar sedan lyssnade jag på ett radioprogram om barn och religiösa friskolor.

Och de intervjuade bl.a. en liten pojke som växte upp i ett frireligiöst hem och även gick i en sådan skola.

Jag blev så illa berörd bl.a. på grund att denna lille pojke fick lära sig
att de som trodde som de hamnade en dag i himlen,
 medan andra som inte hade samma tro hamnade i helvetet en dag.

Och den lille pojken uttryckte en oro över att hans icke-troende kompisar kunde hamna i helvetet en dag.

Det måste vara tungt för ett barn att behöva bära på sådana tankar.

Eftersom jag själv är uppvuxen i en strikt frireligiös miljö ( pingstkyrkan ) med liknande tro och tankar,
så berördes jag mycket av detta.
Jag har berättat mera om det här:

http://ingermaryissa1.blogg.se/category/uppvaxt-frikyrkan.html

Jag blev förskräckt över att de finns fortfarande vuxna som lär och skrämmer barn med dessa saker.

Jag tycker det är läskigt när man från tidig ålder försöker forma barns tankar och tro,
 istället för att låta barns olika funderingar om livet och livsfrågorna växa fram i egen takt.

Och sedan när frågorna kommer så kan ju föräldrarna berätta hur de tror, men låta barnet tänka och tro som de vill.

Fast kruxet är ju att barn påverkas ju mycket av hur föräldrar tänker och tror, och framför allt hur de framför sin tro,
Så de måste gå väldigt varsamt fram tycker jag....
Och låta barnen leva ett vanligt liv tillsammans med kompisar, och i skolan, oberoende av vilken tro de andra har.

Vad tycker ni ?  

Kommentarer
Postat av: cattha

håller med dig,tycker de ska få välja själv ju.

ha en trevlig vecka

cattha

2009-05-31 @ 21:47:11
URL: http://catthas.bloggagratis.se/
Postat av: Inga M

Förr tyckte jag som Du och det kändes helt självklart. Men sen har jag funderat lite till. Om man som vuxen verkligen tror på detta så vill man ju förmedla det som ett slags glädjebudskap till sina barn! Jag kan förstå att man gör det i all välmening för att man vill sina barns bästa. Sen blir det kanske inte så förstås. Det är inte så lätt att veta vad som är bäst. Men jag förstår att Du har negativa erfarenheter av att växa upp med en strikt religion som innehöll en hel del skrämsel och tro på djävlar och helvete. Det måste ju bli fel.

2009-05-31 @ 22:07:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger

Ja det förkommer nog även idag..Barnen har ju sina föräldrar som förebild.,och tror på vad de säger..

det är hemskt så utsatt en del barn kan bli..

Det kan ju var tryggt att få en gudstro..men att det ska vara något fint, och tryggt,,inte skämmande..Självklart måste de få vara bland andra barn och ha kompisar som du säger...På så vis är det nog bra idag att de flesta är på dagis och träffar blandade kulturer..Gud ska vara något gott och tryggt, och ge barnen styrka, inte tvärtom.



Ha en fin vecka...Varm kram till min vän i Majelden.

2009-05-31 @ 22:41:01
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Godmorgon Inger! Tycker precis som du...som de flesta andra tror jag. Men alla är vi olika och tyvärr får många barn sitta emellan....Du har ju stor erfarenhet av det här så du vet vad du pratar om!

Kramen o ha en bra dag i värmen!

Ragnvi

2009-06-01 @ 08:04:06
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Bia

Jag hörde programmet också och upprördes över att pojken ville lära alla att tro just för att han ville träffa dem i himlen en dag!



Nu ska jag linka iväg till jobbet (ischias är uschias...)

Ha en fin dag!

Kram/Bia

2009-06-01 @ 08:19:43
URL: http://biaweb.se
Postat av: Anki N

Ja du Inger, de finns många relioner som är skrämmande. Läskigt är det. Världen vore nog både vackra o lugnare om det bara troddes "på en gud". Man blir illa berörd men står maktlös.

Kramiz Anki N

2009-06-01 @ 09:25:14
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Pialotta

jag tycker det är så hemskt med att hålla ungarna inom vissa ramar, då det gäller religion.. så fruktansvärt:-(

Hoppas det är okej med dig Inger i Värmen.. jag mår så där.. gillar inte när tempen stiger så.. det går ju knappast att gå ut ens och ännu mindre på balkongen.

Kram på dig

2009-06-01 @ 17:42:39
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: mimmi

Ja det är hemsk att vuxna håller på att tvinga barn att tro på vissa saker ..detta med troende kommer nog av sig själv under tiden man växer upp ..utan att behöva att bli skrämd utav de vuxna med deras hot ..för det är faktiskt hot anser jag.

hoppas du har haft en fin dag

kram

2009-06-01 @ 19:01:08
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com
Postat av: Lissen

Man ska vara varsam med vad man förmedlar till barn. Inte skuldbelägga och gör livet tungt.

vilken religion det än är. Förstår att du reagerar starkt mot dessa, med alla dina barndomsminnen.

Ha en skön kväll!

2009-06-01 @ 19:10:44
URL: http://http:LissenTo.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, det är mycket p.g.a av mina egna erfarenheter från den strikta frikyrkan jag växte upp i,

som gör att jag reagerar så starkt när jag hör att barn skräms av liknande saker som jag när jag var barn.

Som t.ex. detta med himmel och helvete.



Visst kan föräldrarna ha en tro och ja Inger det kan nog vara tryggt att få en fin gudstro,

och håller med om att det då ska vara något fint och tryggt och inte skrämmande.



Sedan måste ju barnen även få chansen att själva välja sin tro,

och om den blir alltför mycket styrd i uppväxten så kan frigörelsen i tonåren bli extra jobbig.



Och ja Anki, jag tror också världen vore mycket lugnare om det bara troddes på en gud.

Tänk så mycket lidande både på det personliga planet och i världen som sker i religionens namn.

Och när människor fanatiskt tror att deras religion / tro är den enda rätta....



Detta och min uppväxt är en av orsakerna till att jag inte vill tillhöra någon tro eller kyrka.



Tack mina vänner för alla kommentarer,

och jag uppskattar så mycket att kunna ubyta tankar om olika saker här i min lilla blogg.

Kramar

2009-06-01 @ 20:15:43
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: marie

att skrämma sitt barn, bara för att man tror på något är fel.

när man är liten så blir små funderingar så stora.

vid 6-7 års ålder så är barn väldigt intresserad av jesus och gud och döden.

jag själv läste barnens bibel så mycket att mina släktingar trodde jag skulle bli präst =)

2009-06-01 @ 20:45:29
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Du skriver så klokt.

Jag har själv varit religiös men tagit lite paus från det om man nu kan det. Det kan bli lite mycket med många krav och hur man ska vara.

Det är inte lätt med religion och barn.

Bra inlägg.

Kram Ingrid

2009-06-01 @ 22:33:46
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Fia

Jag är uppvuxen i ett icke-troende hem, och jag kan ibland bli avundsjuk på djupt religiösa människor, för det verkar ligga en förtröstan i en djup tro. Däremot blir jag väldigt illa berörd av sektliknande församlingar och domedagsprofeter.

2009-06-01 @ 22:37:46
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Man ska inte påtvinga någon religion.

Det ska man själv söka efter om man känner för det.



Go'natt från mig!

2009-06-01 @ 23:57:58
URL: http://birgittasnya.blogg.se/
Postat av: Gunilla

OJ Inger, nu har jag missat att hälsa på dig :((

Har haft lite annat för mig dessa soliga dagar. Skulle ju bli dåligt väder igen några dagar :((

ska baka lite matbröd igen. Tycker det är roligt att baka.

Kram på dig

/Gunilla

2009-06-02 @ 02:33:09
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag instämmer i dina tankar även om jag förstår Inga M:s synpunkter. Hjärntvätt av andra människor är illa. Att lära barn att tro att de är bättre än alla andra för att de tror på en sorts lära har jag inte så mycket gott att säga om. Var och en blir salig på sin tro, sägs det, och det tror jag på!

2009-06-02 @ 07:19:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: marie

Barnen ska själva få bestämma tycker jag. Dom ska ha rätten att välja

Må så gott

2009-06-02 @ 10:10:10
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Thalina

Jag har aldrig förstått varför man ska tvinga sin religion på någon.Det måste komma inifrån en själv och få växa fram.Ha det gott kram Thalina

2009-06-02 @ 11:22:58
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, att i en religion skrämma barn tycker jag är så otroligt fel.

Och det att prata om himmel och helvete är ju faktiskt att skrämmas.

För det betyder ju att barn blir oroliga för t.ex. kompisar att de kommer att hamna i helvetet,

och de känner sig tvugna att försöka övertala dem till samma tro för att undvika detta.



Kommer själv ihåg hur jag som barn höll på och "predikade" för t.ex. mina kompisar

och i min tur skrämde dem med himmel och helvetet.

Inte underligt att jag även blev mobbad....

Och sedan dessutom den egna rädslan att göra något fel så man inte fick komma till himlen,

om Jesus kom just då, eftersom det predikades om att det kunde han göra när som helst.



Och ja Marie, vid 6-7 års åldern är barn ofta väldigt intresserade av Gud och döden.

Och som jag tänker att där har föräldrar stort ansvar hur de svarar på barns frågor.



Och precis som du Fia blir jag också väldigt illa berörd av sektliknande församlingar och domedagsprofeter,

och värst är när barn utsätts för detta.



Håller med om som flera skrivit här att man ska inte påtvinga någon en religion,

utan det ska man själv söka efter om man känner för det.



Tack mina vänner för alla kommentarer som jag uppskattar jätte-mycket.

Kramar

2009-06-02 @ 13:14:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rut

Jag hade nog en väldigt lugn och trygg barndom. Mamma lärde oss tidigt knäppa våra händer och be Gud som haver och några gudar fanns inte i vår värld.

Men jag förstår dem som växer upp i frikyrkans värld där hot och fördömelse dagligen predikas inte är det barnen blir vilsna och rädda.

Man har ju sett exempel nära till och aldrig lär de sig i den s.k. upplysta tiden heller.

Kramar till dig Inger.

2009-06-02 @ 15:52:14
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: ciara

Ja,man ska låta barnen vara barn!

ha en bra kväll/Kram Ciara

2009-06-02 @ 19:19:09
URL: http://vofflans.blogg.se/
Postat av: Ulla

Det här med existentiella frågor är svårt. Jag tycker man bara ska svara på barns frågor och inte försöka påverka dem mot en eller annan riktning.

2009-06-02 @ 19:30:37
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: britten...

Jag hörde också det progarmet och jag hade en klump i brösatet genom hela programet....du och jag om någon vet ju hur det är och kan vara ..orkar nästan inte tänka på ..kram

2009-06-02 @ 21:06:55
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Ja, man ska låta barn vara barn, för ja, det här med existentiella frågorna kan vara nog svåra ändå.

Det låter så mysigt som du Rut berättar,

och så tycker jag att föräldrar i så fall ska visa sin tro.

Får barnen en tro som inte är komplicerad,

och inte innehåller konstiga saker eller saker som skrämmer så kan det ju vara helt ok.

Ja Britten, du och jag berördes på samma sätt av programmet,

och vi vet ju hur det är och kan vara...



Tack mina vänner för alla kommentarer i detta ganska svåra ämne,

men det känns så fint att kunna dela olika tankar och funderingar.

Stora Kramar till er alla.

2009-06-02 @ 21:31:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Bettan/Lövstugan

Det här är ett mycket svårt ämne tyvärr. Svårt därför att om föräldrarna är religiösa och tillhör någon sekt fostrar de sina barn därefter. Jag har sett lite hur barnen till Jehova troende har det. Jag tycker sååå synd om dessa barnen. Kan man göra något åt det...



Jag såg inte programmet och tur var väl det för då hade jag nog inte kunnat sova den natten.



Jag ger dig en stor nattikram, Inger!

Tack för att du kommer in till min blogg och kommenterar så rart.

Natti

2009-06-03 @ 00:18:56
URL: http://bettan.lojdstrom.se
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är ett ganska svårt ämne.

Och tycker också synd om barn som fostras i sekter eller religioner / trosuppfattningar som gör att barn far illa.

Stor Kram tillbaks

2009-06-03 @ 21:25:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Det är inte lätt att leva efter regler som upprättades för flera tusen år sedan. Förutsättningarna i dagens samhälle har ju ändrats en del sen dess. Jag tror att en attityd med en straffande Gud skapar stor ångest hos barn. I alla fall gjorde det så för mig när jag var barn och gick i Pingstkyrkans söndagsskola.



Kramar...

2009-06-04 @ 08:30:16
URL: http://nicolinefadernegarden.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Precis....det var ju en helt annan tid då, och saker förklarades p.g.a den kunskap och tänkande man hade då.

Och jag tror precis som du, och som vi båda vet, att en attityd med en straffande Gud skapar ångest hos barn.

Jag upplevde det bl.a. i söndagsskolan också.

Kram tillbaks

2009-06-04 @ 13:18:47
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0