Skrämsel om Himmel eller Helvete

Jag såg ett TV-program för ett par dagar sedan på TV4 Fakta, ett program i en serie om kvinnor som föder barn.
Och jag tycker det är så fint och intressant.

Men så var det ett barn som mådde väldigt dåligt och de visste inte om det skulle klara sig.

Så föräldrarna tillkallade en präst för att döpa barnet, så de skulle vara säkra på att barnet kom till himlen.

Detta tankesätt förstår jag inte alls.

Varför skulle inte ett litet barn komma till himlen.
Det är ju helt oskyldigt och har inte gjort något ont.

Jag blir ärligt talat väldigt upprörd över såna tankegångar.

Och det påminner mig om min uppväxt inom Pingstkyrkan på 50 och 60 talet, då vi barn blev skrämda av himmel och helvete.

Vi blev skrämda av att om man hade syndat och tappat tron och inte var frälst och t.ex. Jesus kom, så kom man till helvetet.

som jag berättat om här i min blogg i kategorin : Uppväxt Frikyrkan

Undrar om de inom denna frikyrka och andra samfund fortfarande tror på dessa saker, och fortfarande skrämmer barn med detta ?

Det gör mig mycket upprörd.

Och själv tror jag absolut inte på detta med himmel och helvete och det är skönt att jag frigjorde mig och lämnade detta bakom mig.
Skönt att slippa sådana tankegångar, grubbel och rädsla.

Vad tycker ni om dessa saker ?

Kommentarer
Postat av: Agneta

Inger!

Jag förstår inte alls hur man tänker, men kanske dopet skulle vara till, för att babyn skulle få bli "upptagen" i Guds namn m.m. En gammal ritual som kanske inte har med helvetet att göra. Barn döps ju dagligen, utan prat om sådant som komma skall. Inom frikyran vet jag inte alls hur man säger/tänker, finns ju så många olika samfund.



Läste om din ytterst obehagliga dröm (har haft en exakt likadan) och kanske det var detta program och dina tankar om din uppväxt som framkallade drömmen. Klart att du kände dig "kvävd", men den tiden är som tur är över nu.

Det undermedvetna spelar oss spratt ibland.

Ha det nu så bra och undvik gärna att titta på sådana program, så kanske du sover bättre och slipper bli påmind om det förflutna. Jag byter kanal om/när något obehagligt visas, ingen idé att titta klart.

Nattiskramar, Agneta

2010-01-09 @ 22:43:35
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: SolSkuggan

Tack!Inger Maryissa för jättefina kommentarer hos mig. De gläder ska du veta=)



Jag kan verkligen förstå din upprördhet över dessa föräldrar.. Det står ju i bibeln "Låt barnen komma till mig"



Men samtidigt tänker jag så här.. Dessa föräldrar var kanske inte troende men de närde ett hopp i all förtvivlan att låta deras barn komma till himlen.



Genom dopet ville de kanske försäkra sig om att deras egna "missgärningar" inte skulle påverka det lilla lilla barnets rätt till evigt liv.



Kan det vara så Inger Maryissa? Vad tror du..?

Tack för dina alltid så fina och eftertänksamma inlägg!

Jag läser här så ofta så ofta fast jag sällan lämnar en kommentar men ikväll kändes det viktigt.

Kram vännen och God Fortsättning

2010-01-10 @ 01:02:17
URL: http://solskuggan.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning Inger! Hon Solskuggan här ovan skriver nästan precis som också jag känner, så mitt svar blir en kopia av hennes!

Men fy vilken hemsk dröm du hade! Hoppas den inte återkommer!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-10 @ 05:56:27
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: soffie

hej hopp i kylan önskar dej en fin söndag,

en del människor kanske tror på Gud i sånna situationer och därför väljer att döpa sina barn då även om de ej är speciellt religösa annars så kanske de får en trygghet just då,ja jag vet inte men jag har döpt mina tre barn i kyrkan även om jag inte kan kalla mej direkt troende.

men usch du hade det verkligen inte lätt att bli matad med detta om himmel och helvetet,kram

hoppas du har det bra

2010-01-10 @ 10:03:36
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Vivan

Jag säger som SolSkuggan...det var så bra skrivet!



Jag har döpt alla mina barn och mina barnbarn är döpta de med...men inte pga inte komma in i "himlen" eller rädsla för "helvetet" utan mer som en tradition i familjen!

Usch det var en läskig dröm du hade...hade kudden fallit över ditt ansikte under sömnen kanske?



Ha en go söndag vännen!Kramen!

2010-01-10 @ 10:13:09
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det bästa är redan sagt!

Hemsk dröm, hoppas att Du slipper ifrån dem och får sova lugnt!

Ha en bra söndag!

Kramen.



2010-01-10 @ 11:24:31
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Mia

VAr och en blir salig på sin tro, brukar jag säga. Om jag får tro på att ingenting finns, så respekterar jag de som tror på annat. Kanske litet lättvindigt tänkt, för om det skadar andra människor så är det förstås inte OK. Du känner dig skadad av din uppväxts religiositet... Men jag tror nog att i det fall du beskriver i inlägget var det nog ett halmstrå för föräldrarna i sin förtvivlan. När döden knackar på reagerar vi inte alltid "klokt". Många som lägger ut massor med pengar på kvacksalvare de skulle fördöma under vanliga förhållanden - men står man inför döden så vågar man inte missa något halmstrå! Jag tror vi fungerar så. Vad tror du?

2010-01-10 @ 12:04:23
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Astrid

Det har du så rätt i att man inte ska hota med religion

Tänk så många som dödats på grund av religion

Jag är helt säkert på att det finns en högre makt som tar hand om oss men det räcker med en bön i den egna kammaren osv

2010-01-10 @ 12:43:52
URL: http://www.astridla.com
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, barn döps ju nu t.ex. inom statskyrkan här i Sverige av andra orsaker,

och nog inte p.g.a en tro på att ett barn inte kommer till himlen om det inte blir döpt.

Och dopet har numera blivit som en speciell ceremoni och en mysig tradition.



Men säkert i andra kyrkor och religioner det är nog som flera av er skrivit

att föräldrar i sin förtvivlan låter döpa sitt barn för att vara säkra på att de får evigt liv och kommer till himlen.

Så det kan nog vara så för en del föräldrar som du SolSkuggan skriver.



Och ja Mia, det som jag såg på TV var nog ett halmstrå för föräldrarna i sin förtvivlan

och att de inte ville missa detta halmstrå att barnet får det bra efter detta livet.



Det finns så många olika trosuppfattningar i vår värld,

och i en sådan situtation människor reagerar och söker trygghet i den tro de har.



Sedan detta att skrämma barn med himmel och helvete, vilket jag upplevt som barn, tycker jag är en annan sak.

För det skadar ju barnen, och föräldrarna borde tänka till...



Vet själv hur det var, och jag har nog tagit lite mera skada av det än jag trodde förut.

Jag har kommit på mig själv att tänka / känna att om jag är riktigt glad och lycklig

så kommer rädslan att kanske något hemskt händer och förstör allt.

Vet inte om de känslorna bara kommer från min uppväxt,

utan också kan bero på förlusten av mina syskon osv.....

att livet helt plötsligt bara kan förändras.

eller om dessa känslor / rädsla förstärkts av detta.



Av olika saker vissa minnen och funderingar kommer upp, som t.ex. på grund av detta TV. program jag berättade om.

Och det känns fint att kunna dela dem med er mina kära vänner.



Tack för alla era så intressanta kommentarer

Stora kramar

2010-01-10 @ 14:01:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: fia

Tyvär är det inte bara föräldrar som tänker så , hela sjukvården är lite av den andan .

När våran lilleman föddes så va han jätte dålig och det va på håret att han klarade sig , Då kom läkaren och prtatde om nöd dop av sjukhusprästen ... Det va ett slag i magen kan jag lova . Då förstår man inte vad man tänker eller säger man känner bara oro. Förstår dina tankar helt klart .

kram .

2010-01-10 @ 14:20:48
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Inger

Tänk vad vuxna kan skrämma upp små barn med detta..



Nog kommer jag ihåg detta med himmel eller helvete.

om man inte var skötsam osv..

jag såg inte det programmet..Sedan detta med nöddop kommer jag oxå ihåg,,Jag döptes själv på BB, men det var vanligt på den tiden.



Men det är kanske inte så strängt idag,,,??

Hoppas kan man ju alltid...



Vilken skön känsla för dig Inger, att du frigjorde dig,,det var starkt gjort..och jag är övertygad om att du kommer till himmlen oxå...om det nu förhåller sig så.. Jag tror på "Godhet"..och dit hör du,. det lovar jag,,,kramen till dig min vän..

2010-01-10 @ 16:04:57
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: britten sa....

ja som du vet så tycker jag ju precis som du ..som varit med im samma saker....Det är inte klokt att sådant förekommer ännu..Var det i Sverige ?,,.om inte ett litet oskyldigt barn kommer till himmlen då kommer nog ingen annan heller..jag känner att jag också blir väldigt upprörd över sådant " dravel "kram

2010-01-10 @ 16:53:29
URL: http://glitteroga.blogg.se/
Postat av: Anki N

Jag tror de var en liten tröst för dem i eländet att tro på Gud o att han skulle ta hand om deras barn ifall att........annars är ju sånt lite skrämmande, de håller jag med om. De du är uppväxt med är förlegat i tid hoppas jag, menar jag hoppas att sånt inte händer idag - men inget förvånar en.

Kramiz Anki N

2010-01-10 @ 18:06:22
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Men oj Fia, är det fortfarande så att de erbjuder nöddop för små barn som de tror inte klarar sig..

Kan tänka mig det var otroligt jobbigt när läkaren sa detta...

vilken oro du måste ha känt.

Så skönt att lilleman klarade sig.



Och ja, jag hoppas precis som du Anki N, att inte barn idag skräms med detta med himmel eller helvete.

Men jag misstänker tyvärr att det förekommer ännu inom vissa frikyrkor och sekter...

Och jag lider med dessa barn...



Jo, Inger jag är glad att jag frigjorde mig från denna frikyrka och tack för dina goa ord.

Och ja Britten, du och jag har upplevt mycket likadana saker

och vi tänker mycket lika om detta och om det vi varit med om.

Håller med om att om inte ett litet oskyldigt barn kommer till himlen,

då kommer nog ingen annan dit heller.



Tack mina vänner för alla kommentarer

och det ger så mycket att kunna ventilera olika saker med er.

Stora kramar

2010-01-10 @ 22:07:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Jag har inte tänkt så mycket på dopet. Jag har en gudstro så mina barn är numera döpta, men jag är inte så jättesäker på att jag har en "svenska kyrkan tro" . Men inom kyrkan finns mycket som är gott, goda människor och goda gärningar och goda uppslag. Det är bra, det kanske är godheten som är Gud.

2010-01-10 @ 22:38:35
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Kan det inte vara så att man som föräldrar till ett så sjukt barn inte för en sekund tänker på annat än just sitt lilla barn...Just därför säger man kanske ja och amen till alla förslag.Det är ju en sådan fruktansvärd situation så det är nog svårt att tänka alls...

Såg tyvärr inte detta program måste medges.

Min tro till någon "där uppe"är det väl lite si o så med.Men visst snackar jag med någon ibland men behöver inte göra der i en kyrka utan det går lika bra i köket!

Gillar dina inlägg ska du veta...På återhörande!

2010-01-11 @ 07:24:02
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Thalina

Min son är döpt och det är de flesta jag känner.Men tror mer att det är vana att man bara ska göra det.De flesta som döper sina barn har nog ingen Gudstro.Själv blev jag skrämd för helvetet när jag växte upp, men det enda helvetet jag vet om är det här på jorden.Så nej tack till påtvingad Gudstro.Hoppas att allt är bra med dig kram Thalina

2010-01-11 @ 09:41:21
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Om detta ämne kan man skriva mycket...

Förstår inte att det ska skrämmas så mycket i religionen. Det pågår fortfarande - var så säker!



Ha en bra vecka!

Kram

2010-01-11 @ 13:44:22
URL: http://birgittas.bloggplatsen.se/
Postat av: Monica

Hemska tanke säger jag bara.



Hoppas du inte har varit allt för frusen dessa bedrövligt kalla dagar... eller veckor är det väl snart. Nu får vi hoppas det vänder.



Önskar dig också ett fint 2010.

2010-01-11 @ 14:41:48
URL: http://mjsson.se
Postat av: marie

lite gammaldax med nöddop...

jag hoppas att det finns en trevlig plats, som himlen, som man hamnar till slut.

2010-01-11 @ 20:08:13
URL: http://tallrotsmarie.blogg.se/
Postat av: soffie

kramis till dej

2010-01-11 @ 20:26:17
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Det du Inga M skrev, att kanske är det godheten som är Gud, tycker jag är så bra.

Och ja Ingmarie, föräldrar till ett gå sjukt barn nog i en sådan svår situation kanske säger ja och amen till alla förslag.

Och som flera skrivit så är det nog mera en vana att man döper sina barn i vanliga fall.

Det har blivit som en mysig ceremoni bara och för att ge ett namn till sitt barn.



Verkar vara som om många av oss barn på den tiden blev skrämda av himmel eller helvete.

Och precis som du Thalina skriver så är nog det enda helvetet det människan orsakar på jorden.

Det finns en hel del ondska, krig och elände som gör att människor får lida så ohyggligt.



Tack mina kära vänner för alla kommentarer

och stora kramar

2010-01-11 @ 22:36:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Therese ♥

jag håller helt med dej.. Jag förstår inte alls vad dom tänker på när dom slösar tid på att ta dit en präst.. Okej det kanske är så dom tror och då respekterar man väll det men iaf.. :S

2010-01-12 @ 19:05:59
URL: http://tezzilicious.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, man respekterar andras tro.

Men visst är det svårt att förstå dessa tankegångar...

2010-01-12 @ 21:52:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inger Rozen-Chintoh

Kära Inger!

Jag blir lika upprörd.Men en tröst,som vi vet,påven har sagt att helvetet finns inte!

2011-01-25 @ 23:28:25
URL: http://chintohs.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0