Sex före äktenskapet förr, Trolovning m.m

Idag på radion lyssnade jag på ett program om äktenskap och bröllopp i olika religioner.
Och de pratade även om sex före äktenskapet och olika syn på detta genom tiderna här i Sverige

De berättade bl.a. om  att sex före äktenskapet förekom som en gammal nordisk tradition för länge sedan här i Sverige

och att på 1800-talet tror jag, det förekom att ett par hade sex först, och om kvinnan inte blev gravid, så blev det ingen giftemål
eftersom de ville vara säkra på att kvinnan kunde föda barn när de väl var gifta.

Men en del män drog nytta av detta till att ligga med kvinnor, och lovade giftemål för att få vad de ville ;-)
och följden kunde bli att  kvinnor sedan anklagade mannen för att ha lurat dem för att få sex med dem genom att ha lovat giftemål.
Men mannen kunde då säga: att det hade han inte alls lovat...och så gick han fri...

Men så kom detta med trolovning som betydde att mannen lovade kvinnan äktenskap.

och om kvinnan blev gravid under trolovningen men födde barnet inom äktenskapet så kallades dessa barn trolovningsbarn
och fick högre status än de s.k. oäkta barn som föddes utom äktenskapet.

Min mamma berättade att hennes pappa hade "gjort hennes mamma med barn" och var trolovade vilket då var ett löfte om äktenskap.
vilket han sedan nekade till att han lovat

Och sedan försvann hennes pappa och hennes mamma ( min mormor ) stod där ensam med ett barn...oäkting som det hette på den tiden.
Mamma fick lida mycket för det som barn, p.g.a att andra barn retade henne och kallade henne oäkting och värre saker...
och även de vuxna var mycket grymma

Under de sista åren jag fick med min mamma, så kom det fram att min mamma hade blivit med barn innan hon gifte sig med min pappa.
Det hade hon inte vågat säga innan...men det kröp fram vid ett samtal ;-)

och när vi barn växte upp fick vi ofta höra att sex före äktenskapet var en synd och att en kvinna "ska hålla på sig" ;-)
( mina föräldrar tillhörde även en frikyrka )

Så för mamma det betydde tydligen mycket att hon blev gift med pappa innan jag föddes 1950, för även då fanns denna syn på kvinnan.

Skönt att dessa saker förändrats och kvinnans rättigheter och villkor har förändrats och även barnens.
Och att man är inte tvungen att gifta sig p.g.a graviditet och även kan skilja sig om ett äktenskap är dåligt.

Men i den äldre generationen så stannade många gånger kvinnan kvar i äktenskapet även om det inte var bra, och som jag tänker...alla förlorade på det.

Så det är skönt att dessa saker har förändrats.

Kommentarer
Postat av: Bettan

Blogg: http://pellebettan-livslycka.blogspot.com/



Ja du det där känner jag ingen. Skrev lite om det på vår blogg om grattis till min mor i börjana av maj och mina barns far är född 52 och han var ett sk trolovningsbarn, där pappan försvann??????

Ja du det är som du säger tur att det där med oäkting mm är borta. Det fick min mor höra i hela sin uppväxt också.

l

En fortsatt trevlig helg önsar jag dig



Kram Bettan

2011-06-02 @ 21:31:42
URL: http://www.livslycka.se
Postat av: leila

Hej. Vad glad jag blev när jag såg att du kommenterat hos mig. Det var länge sen vi hördes av :o) Intressant läsning och jag håller med dig, det har blivit till det bättre. Att hålla fast i äktenskapet när det är dåligt är ingen bra lösning för någon. kram på dig

2011-06-02 @ 21:35:45
URL: http://ladyley.se
Postat av: soffie

ja tänk hur det va förr,tror det va många som gifte sig direkt de fick reda på att de va med barn ,

hos mej blir det bloggstängt ett par dagar sticker till västkusten å bara har ledigt,

kram

2011-06-02 @ 21:44:09
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Ailas

Tack för denna lektion; en påminnelse om äldre tider vilka vi förvisso inte vill ha tillbaka! Kvinnan har då alltid fått stå där med skammen, medan männen klarade sig. Verkligen tur att synen förändrats! "Tvungen att gifta sig"... tänk vilket hemskt uttryck!



Jag hoppas att du har sköna dagar nu när även kalendern säger att det är sommar!



Varm kram!

2011-06-02 @ 23:06:47
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Rovie

Det var lite skillnad förr. Om de såg hur det fungerar idag skulle de väl få dåndimpen.



Min mormor blev med barn (min mamma) men gifte sig . Men det var ju skandal på den tiden ändå.

1918. Det blev jag också men ingen skandal då inte.



Tack för din kommentar Ursäkta jag har varit dålig på att gå runt sista tiden. Gäller inte bara dig naturligtvis.



Kram

2011-06-03 @ 00:45:28
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Veiken

Vilket bra inlägg. Rolig läsning, men inte var det roligt för kvinnorna alla gånger. Tänk alla stackars "oäkta" barn. Det finns ju inga oäkta barn överhuvudtaget...Kram

2011-06-03 @ 09:44:19
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Inger Maryissa



Svar:

Ja, visst är det skönt att saker förändrats nu för kvinnor och för barn

det måste ha varit så tufft förr i tiden för många kvinnor

Att antingen vara tvungen att gifta sig om de blev med barn,

eller att vara ensamstående med barn och utsättas för trycket från samhället

både kvinnan och barnen fick det svårt,

medan männen oftast gick fria från ansvar,

och kvinnan stod där utsatt med skammen och ansvaret.

och de upplevelser min mamma hade av det satte sina spår...

Tack mina vänner för era kommentarer och kul att ni gillar mitt inlägg.

det är ju så roligt att skriva om olika saker och utbyta tankar.

Stora kramar tillbaks

2011-06-03 @ 21:57:05
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Rovie

Tassar in i natten för att se till att du har det bra. Nu tassar jag ut igen lika tyst.



Hoppas du haft en fin dag i solen, jag var till badet. Folk /barnen/ badade. Inte skönt tror jag ca 12 grader där.



Kramen

2011-06-04 @ 01:09:02
URL: http://rovie.blogg.se/
Postat av: Corina

Jag vet inget otrevligare ord än oäkting....hu så hemskt att kalla någon för detta ! Verkligen tur att synen ändrats på den fronten i alla fall. Kram

2011-06-04 @ 19:34:21
URL: http://corina.bloggplatsen.se
Postat av: Helen

Tittar runt lite o läser i din blogg ..



Visst är det härligt att värmen kommit :-)

2011-06-04 @ 20:47:33
URL: http://hejaweb.se
Postat av: annemon

Hoppas att du haft en sköna dagar.

2011-06-04 @ 20:57:39
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: Inga M

Du tar fram ett perspektiv som är bra att belysa. Det är inte så länge sedan kvinnor styrdes att stanna kvar i dåliga förhållanden. Vi är ju jämngamla Du och jag och jag minns dem också, de här kvinnorna som var hemmafruar utan egen försörjning och som kände sig tvungna att stanna kvar hos elaka och alkholiserade män. Visst har det blivit bättre. Och bättre för barnen också

2011-06-05 @ 07:40:52
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, ordet oäkting är verkligen inget trevligt ord.

Stackars barn förr i tiden som fick heta det och även behandlades illa.

Inte nog att vuxna kunde vara grymma mot kvinnor i olika situationer,

men även var grymma mot barn.



Och ja, Inga M, nog var det så på den tiden för många kvinnor att de stannade kvar i äktenskapet även om det var dåligt.

Dessutom var det oftast mannen som stod för försörjningen

och kvinnan var beroende av mannen

Min mamma var hemmafru, och hon fick tigga och be om hon behövder pengar till något extra.

Hade jag vuxit upp nu och de hade kunnat skilja sig

det tror jag skulle ha varit bra för oss barn.

För det var ganska jobbiga hemförhållanden på olika sätt

Ja, det är skönt att det blivit bättre för kvinnor nu och för barn.



Tack mina vänner för alla kommentarer och kramar

2011-06-05 @ 21:02:32
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Ingrid ♥

Vilket intressant ämne du tar upp.

Kvinnan har nog det bättre idag fast jag kan tycka att folk tycker att tjejer ska hålla på sig, men killar kan rumla runt som dom vill med flickor men deras tilltänkta fru ska vara oskuld. Jag har svårt att få den ekvationen att gå ihop.

Kram Ingrid

2011-06-12 @ 23:25:43
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jovisst är det konstigt att det varit och tydligen forfarande är att killar kan rumla runt som dom fill med flickor

men förväntar sig något helt annat av tjejer..

kram tillbaks

2011-06-15 @ 21:45:26
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0