Vädret - utseendefixering - Facebook - bloggen


Fick en chock idag när jag vaknade och tittade ut.....alldeles vitt på marken...
det hade kommit en hel del snö, och med mycket problem på vägarna hörde jag på radion

April-vädret försöker verkligen att retas och lura oss :-)
men hur det än försöker, så har våren kommit i alla fall ;-)
och hoppas värmen kommer tillbaka snart



Just nu på TV är det ett program om skönhetsoperationer, och jag blir lite smått irriterad...även om jag ibland inte kan låta bli att kolla på programmen ;-)

Speciellt när man blir äldre så förändras ju kroppen
och jag tycker det kan vara jobbigt för oss kvinnor när det går till överdrift med detta att man ska hålla sig smal och se ung ut.

och detta med vikten är ju så individuellt.....och som jag tänker är det nog lite ärftligt också
Min mamma blev lite rultigare när hon blev äldre och med lite större mage som jag också fått ;-)

Och när en läkare påpekade detta för mig och sa att jag borde börja träna och pratade även om dietist....så blev jag smått irriterad....
Dessutom var läkaren ( som var yngre )  själv lite "rultig" ;-)

Själv vet jag att jag äter ganska hälsosamt och med varierande mat, och jag äter aldrig godis, bakverk, kakor osv. eftersom jag inte tål det.

Så det måste ju vara lite ärftligt....men tycker inte att jag är alltför överviktig...så varför kan man inte få lov att vara som man är....
Jag tycker det är så jobbigt med denna utseendefixering som finns idag.


Tänkte också tala om att när det gäller Facebook, så har jag blivit lite aktiv där igen efter att förut varit borta från den ett tag.
( och raderade då allt, då jag inte trodde jag skulle komma tillbaka ;-)

Men tycker det har blivit lite lättare där nu efter ändringar Facebook gjort, även om jag tycker Tidslinjen är knepig....gillar den inte speciellt mycket

Även om jag inte är så väldigt aktiv på FB, så är det lite kul, då man där kan skriva snabba meddelanden m.m.
och även kan ha kontakt med personer i andra länder

Men om man vill berätta mera eller göra djupare inlägg och om funderingar och händelser m.m. så är bloggen bäst för det tycker jag

Så bloggen känns viktig för mig, och det är ju så roligt att blogga

Och det är så mysig med er mina bloggvänner
och många har jag lärt kännu under flera år och har även träffat nya och det är  också så oerhört trevligt.

Detta blev mina små funderingar ikväll, och hoppas ni alla har en fin lördag och önskar en fin fortsatt helg

Kommentarer
Postat av: annemon

Ett riktigt lurande väder, men här var det inte vitt på marken.Skönhetoperationer och sådan program tittar jag inte på, gillar inte sånt.Facebook har jag men mest till för att spela.

Kram

2012-04-14 @ 22:17:05
URL: http://annemon.bloggagratis.se
Postat av: mynis

Ja nog kom det snö alltid, men mest tung blötsnö och det blev ju lite bättre när solen kom. Men nu ska det ju bli kallare så risk för halka finns ju.



Facebook har jag haft men lämnade det stället och går inte tillbaka då det var många som fick inbjudningar från mig. Då hade jag bara registrerat mig och inte skrivit ett ord och inte heller tagit med några kontakter. Den sidan får vara utan mig. Hoppas det går bättre för dig.



Ha en fin helg

Kram

2012-04-14 @ 22:30:24
URL: http://rovie.blogg.se/mynis
Postat av: Gunilla

Hej Vännen

Ja jag hörde av min moster i dag när jag ringde henne, att det hade kommit en massa snö i Sthlm. Läste det även på nätet i min Iphone. Här där jag bor så har snön smält bort för denna gång iaf.

Så här har det var hyfsat varmt under dagen, fast ingen sommarvärme än

Hade för mig att jag hade dig som vän på FB, men nu kan jag inte hitta dig där. Kanske du har annat namn där nu?



Ha en fortsatt bra helg



Kram

2012-04-14 @ 23:26:30
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Agneta

Hej, Inger!

Ja du, det där med motion är alltid bra såklart, oavsett om bukomfånget minimeras eller ej. Starka bukmuskler håller ju rygg/höfter/knä i god form säger doktorn.

Skönhetsoperationer gillar jag inte alls ty den typen av kirurgi är till för alla de allvarligt sjuka som fått skador eller medfödda sjukdomar.

Ser inte på sådana program heller.



FB har jag aldrig varit med i och tänker inte heller gå med för där pågår så mycket underligt läste jag senast i dag. Mycket som kapas av företaget för att användas i annat syfte och man äger varken sina bilder eller text. Det räcker så bra med mail, hemsida, blogg...det finns gränser anser jag. Det retar mig lika mycket varje gång som tv/radio hänvisar till "vår FB-sida"...man liksom tvings dit då, och tvång gillar inte jag i alla fall.

Nattiskram, Agneta

2012-04-15 @ 00:08:48
URL: http://www.agnetas.name
Postat av: Gunnar

Jag tycker också att bloggen är bättre att skriva i än facebook. I och för sig brukar jag länka från fb till bloggen.

Vi hade osannolik tur som lämnade Sthlm innan snön kom och här i Karlstad har solen skinit både ogår o än så länge idag.

2012-04-15 @ 08:51:05
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Annika

Som tur så fick vi ingen snö igår. Idag skiner solen så härligt. Jag tycker att bloggandet är lite roligare även om jag kollar FB mest varje dag. Ha en fin dag.

2012-04-15 @ 09:38:57
URL: http://badtant.bloggo.nu
Postat av: Erika

Utseendefixerat är verkligen på hög nivå. Varför kan inte alla få ser ut som dem vill. Vi föddes som olika individer då skall vi knappast vara stöpt i samma mall. Sedan den läkaren som sa det till dig skulle hållit igen munnen eftersom vederbörande själv var rultig. Har aldrig begripit varför man säger så överhuvudtaget oavsett kroppsform. Alla anser jag föds med vissa anlag från föräldrar antingen från den ene eller den andre. Själv har jag gener från på min pappa kroppsmässigt sett, och när jag var liten (detsamma gällde min bror) fick vi höra så mycket nedlåtande eftersom vi var ganska så smala, men herre gud, vad kunde vi göra åt det, vi föddes på det viset. Även när jag blev vuxen och hade fått mitt första barn händer något i kroppen som gjorde att jag rasade ner till en vikt som inte var speciellt rolig. Det var många inte sena att påpeka under mycket lång tid, ett gott råd till dessa besserwisser..knip igen den där fula munnen.



Ett bevis på utseendefixering kan ni se på denna youtubelänk...det är så skrämmande att man knappt tror det är sant, men Simon Cornell är ett svin i mina ögon, rutten rakt igenom.



http://www.youtube.com/watch?v=ZsNlcr4frs4



Kram

2012-04-15 @ 10:11:50
URL: http://enstrimmaljus.blogspot.com/
Postat av: Gunnel

Det här med skönhetsoperationer är tokigt tycker jag. Vad är det för fel att åldras normalt? Det är bra mycket snyggare än att åldras med botox både här och där. En del av de kvinnorna ser ju nu ut som monster. Ha en fin söndag

2012-04-15 @ 11:24:56
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger

Javisst är det vår, men ack så kallt..men snart blir det skönare tror jag..vi är ju i april som oftast är knepig..

Ja detta med skönhetsideal har gått alldeles för långt. Jag tycker synd om alla unga människor idag, som tror att de måste uppnå dessa ideal.Tur man är så gammal så man orkar inte bry sig..

Sedan detta med övervikt, det är ju ofta som du säger ärftligt, mamma var oxå rund..Jag har oxå lite för mycket men det sitter inte i vägen. Jag försöker att röra på mig och äta nyttigt.

Ja sedan detta med facebook, visst kan man skriva mera på bloggen, men ibland vill man kanske inte skriva eller lägga in bilder då är det bra att kunna skriva några rader där istället. Man kommer ju fortare i kontakt med barnen och så. Men till följd att man inte ringer sina vänner lika ofta tycker jag. Många lever genom sin smartphone, de går med den i handen jämt, det tycker jag är bedrövligt. De kan ju inte vara sociala när man träffas utan sitter med den i handen..Sorgligt kan jag tycka.Men det är ju det nya sättet att umgås idag tror jag..

Oj Inger nu blev det en lång kommentar. Jag är ju så dålig på bloggen just nu,.Men jag är så dålig med bilder och inlägg så därför blir det lättare på fb, där behövs bara några rader.

Må så gott min vän..Många kramar till dig..

2012-04-15 @ 18:48:13
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: soffie

oj fick ni snö tur att det inte ligger kvar:) jag skriver mer här i bloggen än på fb, ha en mysig kväll

2012-04-15 @ 19:09:10
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag kan också tycka det är jobbigt med denna utseendefixering. Men man får försöka föregå med gott exempel själv och vara den man är :-)



Kan bara hålla med. blogga är mycket roligare än FB där jag endast kollar runt lite, sätter in något foto ibland, men mer än så blir det inte.



Kul med bloggvänner, nya som gamla :-)



Kram till dig!

2012-04-15 @ 19:42:17
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, för mig också är att blogga roligast,

för i bloggen kan man skriva mera och det blir annorlunda och mera utbyte av tankar och händelser.

men jag kikar in på Facebook då och då för att se vad mina vänner har för sig, och lämnar själv små meddelanden osv

och har även kontakt med några utländska vänner där.

och jag håller på med ett spel som heter Fairyland där det också är en hel del kommunikation...det är ett ganska annorlunda och roligt spel.



Och ja, man blir så trött på denna utseendefixering och jag tycker också att alla ska kunna få se olika ut utan påytryckningar

I alla tider har människor haft olika kroppsformer

en del varit smalare och en del lite mulligare...och mycket har ju med anlag och gener att göra



Jag tittade på videon du Erika gav länken till...och reagerade också starkt på hur juryn och andra bemötte denna kille p.g.a av hans storlek och vikt.

Men sedan han och tjejen började sjunga så blev det annat och han fick mycket beröm för sin röst

Men det måste ha varit jobbigt med bemötandet han fick innan...



Och ja Gunnel....håller med om att vad är det för fel med att åldras normalt....

jag tycker heller inte det ser speciellt snyggt ut med dessa äldre som gjort en massa skönhetsoperationer och med botox både här och där

Och ja Inger detta med skönhetsideal tycker jag också har gått för långt och det är väldigt tragiskt när unga människor fallit för trycket om dessa s.k. skönhetsideal

istället för att vara sig själva....och uppskatta och se att skönhet kan se olika ut.



Tack mina vänner för alla kommentarer och jag är så glad över er alla mina kära bloggvänner

kramar tillbaks

2012-04-15 @ 21:20:02
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anneli

Fin bild du har gjort.



Javisst är det jobbigt med all den fokusering på att man ska se så ung och smal ut. Alla kommer att åldras vare sig man vill eller inte. Det är synd att världen har blivit så här väldigt utseendefixerad.

2012-04-16 @ 15:45:40
URL: http://metrobloggen.se/5generationer
Postat av: Astrid

Ja FB där vill jag inte skriva allt för mycket utan där blir det som du säger snabba meddelanden

Ja det är ju normalt att vi kvinnor blir lite rultigare och inte helt fel heller

Med tanke på benskörhet läste jag att det var bättre

Men varför tillät du honom säga så om han var tjock själv

2012-04-16 @ 15:57:53
URL: http://www.astridlarsson.wordpress.com
Postat av: Sylvia

Tror att det följer med åldern att vi blir lite bulliga runt magen. Man får väl hålla koll så vikten inte rusar iväg för mycket men lite hull kan vara bra att ta av om man blir långvarigt sjuk. Dessa dyra skönhetsoperationer är förskräckligt.Ibland ser det riktigt groteskt ut. Ansiktet stelnar och blir livlöst. Nej då har jag hellre mina rynkor.

På FB är jag sällan men brukar titta in på ungarnas sidor lite då och då.

Kram på dig!

2012-04-16 @ 20:07:56
URL: http://cobra38.wordpress.com
Postat av: Lisbeth

Godkväll

Ja åldern sätter sina spår och jag är inte så ledsen för det. Det bara är så och det kommer alla att gå igenom. jag tycker synd om de kvinnor som måste operera sig för att behålla sin självkänsla. Själv så säger jag att om ögonlocken hänger så mycket så att det begränsar synen då ska jag operera mig men aldrig annars. Jag har också facebook men är inte så flitig på att använda det. Lite kul är det att följa barndomsvänner som jag hittat där.

Sköt om dig och kram på dig

2012-04-16 @ 20:25:58
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: Helen

Ja några kilo extra finns här oxå, jag tror det är viktigt att man försöker röra lite på sig oxå, jag promenerar en hel del och det trivs jag jättebra med... Ska börja simma oxå, för det är bra för min onda rygg... och skönt o sitta i bastun lite sen...



ha det gott :)

2012-04-16 @ 21:39:57
URL: http://hejaweb.se
Postat av: Inga Magnusson

Det känns lite bättre att vi alla i min ålder blir äldre på nåt sätt. Jag har aldrig känt mig särskilt snygg och nu är vi alla i samma båt liksom, ha ha...!

2012-04-16 @ 22:38:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Meee

Hej!

Det var de värsta jag hört! Om du lever med varierad kost för ditt MÅENDES skull så är det bra för din kropp, men för att falla in i andras normer? Nej, ta inte ens in det!

Ville berätta att jag är tillbaka efter en lång pause, du var ett bra stöd för mig förr och jag skulle bli jätteglad om du kikade in någon gång du har tid. Ta hand om dig:) kramar

2012-04-17 @ 09:33:20
URL: http://onthefirstpageofmystory.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

Jo, det är jobbigt med denna utseendefixering.

När man ser och läser om det så kan man på ett sätt värja sig för det,

men när man utsätts för det så blir det lite jobbigare

som t.ex. vid mitt läkarbesök

jag tycker det var dålig stil av denna läkare ( som dessutom var kvinnlig ) att påpeka om min vikt på detta sätt

Speciellt som jag är långt ifrån kraftigt överviktig....bara lite rund...och som jag tror är genetiskt från min mamma

och ja, vi kvinnor har en tendens att bli lite rundare med åldern..

Visst....naturligtvis jag skulle gärna gå ner lite i vikt....

men jag tycker jag äter ganska sunt och dessutom aldrig äter godis, kakor bakelser osv. och heller inga söta drycker och läsk.

Kanske jag behöver röra på mig mera ?.....

jo, det är troligt...och att göra detta är ju även bra för hjärtat



Tack för alla kommentarer och stora kramar till er alla

2012-04-17 @ 13:44:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Veiken

Vi som åldras naturligt får en sorts visdom över oss. Rynkor och valkar som livet ger.

Hur tror du att dessa sönderskurna människor ser ut när dom blir gamla? Då är det nog inte så roligt att vara skönhetsopererad både här och där. Snyggast blir dom som låter livet ha sin gång. Enligt min åsikt i alla fall! Kram

2012-04-18 @ 18:09:40
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Rozén

Hej Inger Maryissa!

Visst är det viktigt att uttrycka sig i en blogg.Och nu säger jag dig,SYND ATT DU GLÖMT BORT MIG!Inger i Örebro

Välkommen in och kolla i min blogg.Dessutom mycket enklare sedan jag gjort om.Ordkontrollen borta.Välkommen!

2012-04-30 @ 11:24:55
URL: http://chintoh.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0