Att respektera andra - minnen barndomen - tankar

Jag har förut i min blogg berättat om min uppväxt i extrem Frikyrka på 50 och 60-talet
Och hur inskränkt den var och kontrollen  över medlemmarna m.m.

Att ifrågasätta och vara annorlunda gick inte, för då kunde man bli utesluten ur gemenskapen.
och man bemöttes med fördömanden m.m.

jag har skrivit en del om detta här i min blogg:

http://ingermaryissa1.blogg.se/category/uppvaxt-frikyrkan.html

Men min uppväxt har gjort att jag är  mycket känslig för orättvisor, om man behandlar andra illa, fördomar, rasism osv.
och det känns otroligt viktigt för mig att respektera andras olikheter och verkligheter

och när jag frigjorde mig från denna kyrka jag gick verkligen min egen väg i livet..

naturligtvis på gott och ont....jag har gjort misstag och fått mina törnar..
Men så är ju livet, men jag tycker det har varit värt det i alla fall....för om jag stannat kvar...hur hade livet blivit då...
jag ryser  när jag tänker den tanken...

När jag växte upp hoppades speciellt min mamma att jag skulle bli missionär  i t.ex. Afrika, vilket hade varit min mammas dröm som hon ville överföra / leva genom mig.
och de var så stolta över sin gudfruktiga och präktiga och lydiga flicka...

Men till mina föräldrars stora besvikelse blev det inte så.....och jag fick känna på deras besvikelse genom åren...
och speciellt för att jag även  lämnade denna kyrka och gick min egen väg genom livet...det var svårt för dem att smälta...

När jag blev äldre märkte jag och såg i efterhand,  att det fanns på den tiden i denna kyrka ett lite nedvärderande sätt att se på människor i t.ex. Afrika...

de betraktades som stackare som måste omvändas till "rätt tro " osv.
och vilken chock för  dessa  missionärer på den tiden att se halvnakna människor som de mötte på vissa ställen, och som levde ganska primitivt,
och de såg dem som ociviliserade...

men vad är att vara civiliserad egentligen...?

På ett lite konfrontiellt / provokativt sätt sa jag en gång:
- att om en person är prydligt klädd i slips och kostym gör väl inte den personen mera civiliserad....än de som kanske bara har ett litet skynke på sig eller bor primitivare.-
och mina föräldrar tittade chockerade på mig...:-)

men sån är jag....eller rättare sagt min uppväxt format mig till...att inte värdera människor p.g.a deras yttre, religion, tro , ursprung, utseende, kultur osv.

Alla trampar vi på samma jord, och är värda lika mycket och vi bör alla respektera varandra.
Så mina upplevelser i barndomen har haft något gott med sig i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Du har en väldigt fin människosyn. Så önskar man att alla tänkte. Då blev det kanske inte så mycket mobbing och diskriminering i världen. Ha en skön helg.

Svar: Tack snälla, och ja, tänk om alla människor kunde respektera varandra oavsett olikheter.Vår jord skulle då bli en mycket bättre och tryggare plats att leva på.
kram
Inger Maryissa

2012-08-25 @ 15:17:19
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inga Magnusson

Människovärdet är ett och det samma för alla människor oavsett klädsel, levnadsvanor eller annat. Det är tragiskt när organisationer av olika slag inte tar till sig den grundläggande värderingen, den som egentligen alla länder ställt sig bakom i diverse konventioner. I din uppväxtförsamling var du en av få som genomskådade hyckleriet och du gjorde därmed andra livsval. Det måste ändå kännas bra istället för att fortsätta leva förljuget.

Svar: Ja, visst är det så att människovärdet är det samma för alla människor oavsett olikheter..och ja, jag är så glad att jag slutligen genomskådade en massa hyckleri som fanns.
Mycket av det som de lärde och predikade om, levdes inte så i verkligheten.
och ja, det är så skönt att slippa leva förljuget.....en stor frihets-känsla att slippa allt detta.

Inger Maryissa

2012-08-26 @ 05:03:44
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Veiken

Du är en stark människa som kunde slita dig ur greppet som dina föräldrar och deras frikykra höll om dig. Dessutom var du klarsynt nog att se hur fel dom hade i många stycken. Jag förstår inte hur man kan gradera folk efter klädsel , hudfärg eller annat! Det är hur vi lever våra liv som räknas! Kram

Svar: Tack snälla, och jag är så glad över att jag lyckades och hittade styrka att ta mig ur denna frikyrka och tankesätt.Det var en process, eftersom jag blev ju hjärntvättad från det jag var liten, och även skrämd att inte överge denna tro, för då kunde det gå riktigt illa.
Men när jag blev äldre började jag ifrågasätta många saker, och förstod att mycket kunde inte stämma.
Och såg även hur illa andra kunde bli behandlade när de ifrågasatte osv.
och alla konstiga fördomar som fanns...
Och ja, det viktigaste är ju hur vi lever våra liv.
Kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-26 @ 08:08:25
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Bettan

Hej
Jag det ska gudarna veta att även jag känt genom livet att man ska vara som andra tycker, men nej jag gick också min egen väg...insåg senare också att det som skedde var det bästa som kunnat hända. jag tror att det finns en väg som är tänkt för oss och lyssnar vi inåt så känner vi det rätta för oss. Vi lever bara en gång och att följa det som känns som min väg och det rätta..tror jag leder till harmoni..att tillåta sig det....

Svar: Ja, det är skönt när man lyckas och hittar styrkan att gå sin egen väg.och ja, man lever bara en gång, och det är viktigt att hitta det sätt att leva på som man själv känner är bäst.
kram
Inger Maryissa

2012-08-26 @ 12:41:19
URL: http://solenhavetochvagorna.blogspot.se/
Postat av: kerstin

Så fint Du beskriver Ditt liv! Även jag som prästdotter fick känna av hur man skall leva för att godkännas! Skönt att detta är över! Nu är mitt problem min nya lapptopp:))så mycket som inte funkar som tidigare! Svårt att lära gamla hundar sitta!
Ha det gott vännen!

Svar: Glad du tycker om det jag berättar om.och ja, skönt att denna typ av liv är över nu
Hoppas det fixar sig med din laptop.
Kram tillbaks vännen
Inger Maryissa

2012-08-26 @ 14:30:19
URL: http://kailiyinyang.blogg.se
Postat av: soffie

hoppas du haft en mysig helg...du verkar vara så stark person kramen till dej...

2012-08-26 @ 20:54:51
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inger

Jag tycker att det verkar som du trots allt fått en jättefin värdering med dig genom livet. Kan förstå att det var jobbigt många gånger, det var det när vi var barn..Bra att du kunde frigöra dig och leva ditt liv. Sedan tror jag nog iaf att din mamma tyckte att ni hade det fint sista tiden som du tidigare beskrivet, Hon njöt säkert er sista tid tillsammans, även att du inte blev missionär...

Måste fråga dig Inger; vad håller Blogg.se på med..
min sida är helt annorlunda..strulat sista veckan.
De håller visst på och ska ändra igen...
Du brukar ju var smart på det här tekniska-...jag blir bara irriterad...hihi,.,,och ger upp.
Ha en fin vecka..kramen till dig min Majeldsvän.

Svar: Ja, jag är glad över att jag genom mina barndoms erfarenheter fick insikter om mycket och kunde omvärdera det jag lärt mig som barn.Och ja, min mamma och jag fick en fin kontakt de sista fyra åren, som jag är mycket tacksam över.
Men i början gjorde hon ett litet försök att få tillbaka mig till denna tro, men hon insåg att jag ville inte, så vi beslutade att inte prata om det mera.
Så vi njöt av vår tid tillsammans i alla fall och det fanns ju så mycket annat vi kunde dela och jag vet att denna tid betydde mycket för min lilla mamma, precis som den gjorde för mig.
Utan dessa år med mamma skulle det ha känts bra mycket tyngre nu.
Angående Blogg.se, så är det en del strul då och då..jag märker det själv.
För någon dag sedan såg min blogg också konstig ut, men dagen efter var det ok.
men håller med om att det är irriterande, men hoppas att Blogg.se få ordning på allt snart.
Ha en fin vecka du också min vän från vår barndoms plats Majelden
Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-26 @ 22:44:09
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Inger

Vad skönt att ni pratade ut om det Inger,,det måste kännas jätteskönt för dig..och att du stod på dig..och ni sedan fick era fina sista år.
Ja jag hoppas att det ordnar sig med bloggen,,har tittat runt lite.. jag är ju inte inne så ofta och då blir man ju lite betänksam, vad händer.
Men det ordnar sig säkert...annars frågar jag dig..hihi...nattikramen till dig..

Svar: Min mamma och jag pratade inte direkt ut om det religiösa, för det var tydligen jobbigt för mamma..Men vi visade en stor respekt för varandra och accepterade att vi tänkte olika, och la detta med det religiösa åt sidan.
Istället vi koncentrerarde oss på andra trevliga saker tillsammans, och oj, så mycket gemensamma saker vi hittade...och det var så otroligt mysigt...
Dessa år med min mamma jag vårdar ömt i mitt hjärta, och jag är så glad att jag fick dem.
Ja, det ska nog ordna sig med bloggen så småningom.
Stor nattis-kram till dig också.
Inger Maryissa

2012-08-26 @ 23:00:50
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Bia

Hej Inger! Det är tydligt att vissa nätvänner är lika viktiga som de man har "i verkliga livet"! Jag har haft dig i huvudet den senaste tiden och tänker på vad du ska göra i morgon! Hoppas du inte känner alltför stor oro, det kommer att bli så bra så. Ska bli spännande att höra hur stor skillnad du märker på synen! Lycka till och kram!

Svar: tack söta du....och för att du tänkt på mig...jag blir så gladoch visst är det så att vissa nätvänner är lika viktiga som de man har i "verkliga livet"
Är ganska "pirrig" inför starroperationen imorgon, men försöker säga till mig själv att det kommer att gå bra.
det har ju gått bra för andra, så varför skulle det inte gör det för mig..
Och jag kommer direkt att berätta här hur det gick
Jätte-stora kramar till dig
Inger Maryissa

2012-08-28 @ 07:43:03
URL: http://biaweb.se
Postat av: Gunnar

Det är jobbigt att bryta med sin familj och hävda rätten till ett eget liv med andra värderingar tror jag. Men det har nog varit nödvändigt för dig.

Svar: Jo, det var nödvändigt för mig att bryta upp från min familj och från den frikyrka de tillhörde, och jag är glad att jag lyckadesvågar inte tänka på hur mitt liv skulle ha varit annars...
Vet många inom denna kyrka som mådde dåligt och inte vågade eller klarade av att göra detta...
Inger Maryissa

2012-08-28 @ 09:18:34
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: ella

nä man lär känna en människa innan man vet hur den är=)så sant så.
kramar!!

2012-08-28 @ 18:21:06
URL: http://farytaleinblue.blogg.se
Postat av: Lisbeth

Hej på dig
Det var länge sedan jag varit ute på en bloggrunda men jag har sett att du besökt mig när det varit tufft för mig. Jag får tacka för orden du sänt. Just att inte gör som föräldrar vill när det gäller framtiden vet jag mycket väl vad det handlar om. Jag fick aldrig göra egna val och det har satt sina spår. Jag jobbar på det men min terapeut säger att helt går det inte att förändra. Så skönt att det är dags för att korrigera ögat. Utan syn kommer man ingen vart. Jag har tandläkar tid nästa vecka men ska boka av den. är så rädd för dem att det går bara inte just nu fast jag borde. Hoppas också att det löser sig i huset. Verkar var ett ställe som de bor lite av varje i
Kramar från dig till mig

Svar: Jo, jag har förstått att du har haft det tufft, och hoppas från mitt hjärta att snart det känns och blir bättre...Och ja, det är jobbigt för ett barn som inte får göra egna val och inte får vara / bli accepterade som de är.
och sådant kan sätta djupa spår i en människas liv....vet det själv...
Hoppas du också kan klara av att gå till tandläkarn, men vet hur jobbigt det kan vara då jag själv har tandläkarskräck, och därför väntade i många år för att gå dit.
Men kruxet är att om man väntar för länge, det blir alltmer att göra med tänderna, plus att det blir dyrare.
Hoppas du kan få en bra tandläkare som förstår och tar det lugnt,
Jag fick det och det hjälpte jätte-mycket att komma över min tandläkarskräck.
Jätte-stora kramar tillbaks till dig
Inger Maryissa

2012-08-29 @ 09:16:06
URL: http://tankelek.blogg.se
Postat av: envingad

Så stark du var som orkade sätta ner foten! Tänk vad många som blivit formade till något de egentligen inte vill vara. Så vanligt att vi tror andra vet mer om oss än vad vi själva gör och sen vill vi ju inte känna oss utstötta heller från vår egen familj. *kramar till dig*

Svar: Jo, tråkigt nog det händer att människor formas till något de egentligen inte vill vara och jag är så glad över att jag klarade av att bryta mig ur denna frikyrka och tänkande.Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-08-29 @ 21:39:44
URL: http://envingad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0