Trevligt i T-banan - förorter - strömavbrott m.m.

Idag i tunnelbanan var så kul när jag åkte hem från ett köpcentrum jag brukar åka till

Framför mig satt en man och pratade med en färgad man om olika saker
och bredvid mig satte sig en kvinna från Brasilien med ett par små barn

Och mannen började konversera med oss alla om olika saker, och det var så kul
Sådant händer ganska ofta här där jag bor

Tror att det beror mycket på att det bor mycket invandrare här och man är lite mera öppna mot varandra
och hälsar och pratar mera...även om man inte känner varandra
och i hissen här man alltid säger hej och växlar några ord.

Ofta blir jag så trött på att i bl.a media hur det pratas och skrivs ofta så negativt om förorter och speciellt där det är invandrartätt

Jag bor i en förort och med många invandrare och har bott här länge och har alltid trivts bra.

Visst finns det problem ....men det finns på andra platser också och när det gäller brottslighet så har jag aldrig blivit drabbad utan alltid känt mig trygg.

Och jag har en känsla av att när det händer något i ett invandrartätt område och förort så lyfts det fram mera i media, så att fördomar förstärkts.....
och det tycker jag är tråkigt.

Och lite koll har man på varandra här i huset, och är säker på att om jag skulle få något problem att jag kan ringa på hos någon granne och få hjälp



Igår när jag var i köpcentrumet och på systemet, så blev det plötsligt strömavbrott i hela centrumet
Så vi fick lämna våra varor och gå ut ur butiken och det gick inte att handla i andra butiker heller
Men jag iddes inte stanna kvar och vänta utan åkte hem

Som tur var så var strömavbrottet inte i Tunnelbanan för då kunde det ha blivit besvärligt
Jag gillar inte så mycket att åka buss p.g.a min panikångest som jag lätt kan få

Men det har varit många krångel med strömavbrott för tåg på sista tiden här i Stockholm, och det måste vara så jobbigt för alla som ska till jobb osv.

Detta blev mina små rader i kväll, och tack mina bloggvänner för alla goa kommentarer för mitt förra inlägg.
Det känns så skönt att få skriva av mig lite om olika saker ibland

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare


Kommentarer
Postat av: Inger

Söt bild som vanligt.

Vad trevlig att ni kan prata med varandra. Jag tror oxå att media vänder det till det negativa många gånger.På så vis skrämmer det bort många från förorterna..

Vilken trevlig resa du hade..men fy så jobbigt med dessa strömavbrott på tågen.

Jag är glad att jag inte behöver åka så ofta nu som när jag jobbade. Det krånglade då oxå ibland, men nu verkar det var oftare.

Må så gott...kramen till dig fina vän...

2012-05-30 @ 23:00:31
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Gunilla

Heju vännen

så fin bild du skapat igen :)

Ibland kan det vara trassel med bussar med mera om man ska åka ngn stans. Fast här där jag bor, så åker jag inte buss så ofta längre. Går bättre när man har bil, även om det kan vara svårt att få ngn bra parkering.

Ström avbrott är inget roligt när det händer.

det är inte så ofta som tur är.



kram på dig

2012-05-30 @ 23:10:20
URL: http://gunillaskatter.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Det kan säkert vara trevligt att bo i ett invandrartätt område och vi som inte gör det har nog onödiga fördomar. Jag är lite förvånad över att Du tycker det är lättare att åka t-bana än buss. Det borde kännas mer instängt i t-banan än i bussen. Från bussen kan man ju se ut över omgivningarna. Jag har problem med tunnelbaneåkning men mest för att jag är så extremt höjdrädd och det ofta är väldigt höga rulltrappor. Då får jag panik! ;-)

2012-05-31 @ 08:45:38
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotta

Jag gillar också att prata och konstigt nog så brukar min dotter säga att vi snackisar dras till varandra. Kul att läsa att du gillar ditt bostadsområde oavsett vilka som bor där och som du också skriver att känna trygghet är viktigt.

Hoppas du får en bra dag!



Kram

2012-05-31 @ 10:58:44
URL: http://tankarombilder.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Tror du har rätt att många har fördomar om invandrartäta områden. Det måste väl kännas skönt och veta att man kan be sin granne om hjälp ifall det skulle behövas. Vi har det så där jag bor med...och de flesta av oss har bott i området i nästan 40 år. Känns väldigt tryggt. Kram

2012-05-31 @ 11:20:09
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

kul att ni gillar min lilla bild

jo, det är trevligt här med folk som man ofta växlar några ord med här och där och i Tunnelbanan

och det är trist hur med hjälp av media att människor ofta har en massa fördomar när det gäller invandrartäta områden

och också trist hur segregerat det har blivit av olika orsaker



Jo, Inga M, när det gäller att jag tycker det är lättare att åka T-bana än buss

är att i tunnelbanan det känns inte så instängt och tågen går oftare

så när jag är ute och känner av panikångest så hjälper det att veta att ett tåg kommer relativt snart och jag kan ta mig hem

men i en buss är det mera trångt och litet utrymme och de går mera sällan.



tack mina vänner för alla kommentarer och kramar tillbaks

2012-05-31 @ 15:24:09
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Lisbeth

Åååå vad glad jag blir att läsa om din syn på områden med människor från olika länder. Jag bor också i ett sådant område och stormtrivs. jag blir ledsen när jag hör hur dessa områden svartmålas. De värsta är att de som pratar mest skit har inte ens varit där. Vi är sårbara i vårt samhälle när det gäller el. man tänker inte på det men när det händer så står man där.

Kram på dig

2012-05-31 @ 20:21:04
URL: http://tankelek.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det är ju bra att du trivs där :)att få strömavbrott är väldigt jobbigt att ha .. hoppas att de får ordning på sånt så det inte blir så ofta :)

kram

2012-06-01 @ 16:20:59
URL: http://mimmisfotosida.blogspot.com/
Postat av: Bling

Väldigt bra skrivet. Finns ju många goa människor som får lida för några få som strular. Och som du skriver så gäller det ju överallt. Den här bilden gillade jag skarpt :)du är duktig

Ha en bra helg

Kram ♥

2012-06-01 @ 17:31:10
URL: http://savebling.blogspot.com
Postat av: annette

Jag tror att det är bra med invandrare, men jag tror inte på att som det är i en del områden övervägande delen invandrare, för då blir det så att dom bara umgås och pratatr med varnandra vilket ju inte gynnar någon och då blir det oxå så att dom enbart pratar sitt hemlands språk och aldrig lär sig svenska.

Bor själv i ett område där knappast finns en enda invandare och det känns lite fel då vi ju har massor av invandrare i Norrköping.

Fast å andra sidan träffar jag ju många i mitt jobb vilket berikar mina arbetsdagar!



Ha det så gott i helgen även om vädret inte känns så bra!



Kramen

2012-06-01 @ 19:24:40
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa



Svar:

Jo, precis som du Lisbeth så trivs jag i detta område med människor från hela världen

och jag blir också ledsen när dessa områden svartmålas....

och ja Bling, oftast är det ju så att många människor får lida för att några strular

så är det ofta...

Men visst är det trist att vårt samhälle blivit så segregerat av olika orsaker....och det är inte bra

Jag har bott i områden med människor från alla jordens hörn från det att jag flyttade hit till Stockholm på 70-talet,

och jag har alltid trivts och aldrig haft några problem

Tvärtom det har varit mycket berikande

tack för alla kommentarer och kramar tillbaks

2012-06-01 @ 22:57:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Bra att folk kan tala med varandra i tunnelbanan. I Värmland så är de tinte ovanligt. När vi besöker storstan så dröjer det ett tag innan man vänjer sig av med att le och heja på alla man möter.

2012-06-02 @ 08:58:41
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Det är jättetrevligt att prata med människor på olika platser. Man lär sig så mycket av varandra!Tänk så beroende vi är av el och annat som hör välfärden till. Det skulle inte gå utan allt vi har vant oss vid! Kramar

2012-06-02 @ 17:33:14
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Inger Maryissa

Svar:

jo, det är roligt att prata med folk både här i huset och i tunnelbanan

Och ja, kanske det är lite mera ovanligt i storstäderna där man oftast blir mera anonym, än i mindre städer och platser

Jag trivs mycket bra här där jag bor just därför att de flesta människorna här är ganska öppna och trevliga

för mig det skulle vara mycket jobbigt att bo på en plats där man är helt anonym, och man bara går förbi varandra osv.

Ha det så gott mina vänner och kramar tillbaks

2012-06-03 @ 15:23:24
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0