Om att tro - bemötanden / funderingar + läget just nu.

 

Jag har tittat på ett program på Kunskapskanalen på TV där människor från olika religioner  som hade olika trosuppfattningar bl.a. diskuterade vad tro är.
Ett mycket intressant program

Speciellt intressant var det när en muslimsk kvinna pratade om tryggheten i sin tro.
Och hon sa att  om man är trygg i sin tro så behöver man inte reagera så starkt på andras kritik, ifrågasättande, och åsikter / åsiktsuttryck m.m. om ens tro.

Vilket tyvärr händer och det kan orsaka motsättningar som skapar oro osv. som vi tyvärr upplever i vår värld.

Och mina tankar går tillbaka till min barndoms uppväxt inom en frikyrka som jag skrivit lite om här i min blogg under kategorin: Uppväxt Frikyrkan

Bristen på tolerans och respekt för andra människors oliktänkande som fanns,
och reaktioner på när någon ifrågasatte något om denna tro, och de s.k. troende kunde reagera väldigt häftigt,

och gjorde allt för att få den personen tillbaka till i deras syn på den "rätta" tron.
och människor blev illa behandlade och utstötta ur gemenskapen.

Jag blev sårad för ett par dagar sedan när jag fick kontakt med ett par personer som jag kände för länge sedan inom den Frikyrka jag växte upp i,
och jag tyckte det var mycket trevligt att få kontakt med personer från den tiden, och bl.a kunna dela barndomsminnen.
Men jag blev mycket besviken.....

Jag märkte att jag fick ett helt annat bemötande när jag talade om att jag var inte troende på det sättet längre och att jag gått ur kyrkan för många år sedan.
Kände att jag blev värderad på ett annorlunda / negativt sätt just därför...eller hur jag ska förklara....

Bl.a. när dessa personer frågade om mina tre yngre syskon och jag svarade att alla tre dog i unga åldrar.
och då de sa ingenting utan bytte bara snabbt samtals- ämne.....det fanns ingen empati alls...
de kunde åtminstone ha sagt: vad tråkigt eller något i den stilen.

Och jag är ganska säker på att om jag hade sagt att jag var troende så hade jag blivit bemött och sedd på ett helt annat sätt och kontakten hade fortsatt.

Ibland har jag funderat över att ljuga för dessa människor och säga att jag blivit troende, bara för att se hur jag skulle bli bemött då...
Men mitt samvete säger till mig att så vill jag inte göra.....men det är frestande :-)

Men jag känner mig sårad och besviken på dessa personer.....
men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka, att de kan ju inte vara så trygga i sin tro, eftersom de skjuter ifrån sig människor som inte tror och tänker som de,

Själv har jag inga problem med att umgås med människor från olika religioner och tro
bara man möter varandra med respekt.

och det finns ju även så mycket annat i livet än religion att prata om, och om man vill så  kan man ju hitta andra saker och intressen man kan dela.
Men trist när vissa "troende" inte kan det...

Det blev mina små funderingar idag.

Annars är det ok här och mitt andra starr-opererade öga verkar läka ok också
Men är fortfarande lite ljuskänslig, vilket är normalt en tid efter dessa operationer.

Jag har också en aning dubbelseende på det ögat, speciellt när jag tittar på de lysande tunnel-bane skyltarna m.m.
Men det ska väl gå över också antar jag...

Och förra natten så hade Comhem en kanalomläggning så det var ingen bild på TV´n när jag vaknade.
Men jag lyckades som tur var att  göra kanalsökning i min TV som Comhem talat om att man var tvungen att göra.
Och nu kan jag se alla program som vanligt i min TV igen.

Ha det så gott mina bloggvänner och besökare
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Man tycker att de som är troende verkligen borde vara dom som har empati för andra, men tyvärr så är det långt ifrån så... Kram på dig!

Svar: Jo, man förväntar sig att det ska vara så....men tyvärr,,,,,kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-18 @ 20:45:50
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Rovie

Det var verkligen ett dåligt bemötande du fick.Och efter så många år borde de väl också ha fått insikten att alla är olika.Finns iget rätt eller fel eller som det heter: Var och en har sin tro, eller ingen alls. Blir salig på sin tro heter det.
Det var dåligt. Förstår din tankegång att du skulle låtsas, men som du säger det är nog bäst låta bli.
De borde ju pga sin tro även respektera andras.

Där jag bor jobbar många utländska tjejer, vet inte var de kommer från det är nog olika. Men en del har burka andra, glömde namnet nu, men schalarna. De är hur trevliga som helst att prata med. Inte ett ord om någon religion eller hur man ska vara och inte vara.

Jag är som dig har inga problem att prata eller umgås med människor från olika religioner.

Ögat blir bra, även vid lysande skyltar. Det tar sin lilla tid men går rätt fort ändå.Det är jsut det som tar längre tid än övrigt.

Kramisar

Svar: Jo, jag förväntade mig att efter så många år att de också fått insikten av att alla är olika...och hade hoppats att det förändrats lite i alla fall i denna frikyrka...Så min besvikelse blev stor...och speciellt som det var personer som jag kände när jag växte upp...
Och ja, alla har sin tro eller sätt att tänka, och man önskar att alla kunde respektera varandra trots olikheter...
Jag bor i ett mycket invandrartätt område och träffar också människor frå olika länder och olika religioner och de flesta är jätte-trevliga, och det finns en stor ömsesidig respekt...
Skönt att veta att de besvär jag har efter min starr-operation kommer att gå över...jag får nog ha lite tålamod...
Men det är lätt att bli lite orolig, för ögonen är ju så viktiga..
På måndag ska jag på återbesök hos min ögonläkare.
Skönt att jag kan fråga dig om det är något jag undrar över eftersom du också gjort dessa operationer.
Jätte-stora kramar till dig
Inger Maryissa

2012-09-18 @ 22:38:01
URL: http://www.rovie.blogg.se
Postat av: Gunilla

Jag förstår inte heller varför inte folk som har ngn religionstro, att dom inte kan acceptera att alla inte är religiösa :(

Tycker dom borde förstå det.

Jag blir så irreterad när religiöst folk *ropar åt en: *Gud är med dig*
Blir så rasande arg!
Varför kan dom inte låta folk vara??

Kram på dig

Svar: Jo, det är verkligen konstigt med bristen på acceptans och respekt vissa religiösa har gentemot andra...Förstår du blir irriterad när de ropar detta till dig...jag blir det också...
gillar inte när personer är påträngande på detta sätt...
kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-19 @ 00:38:12
URL: http://gunillaskatter.blogg.se
Postat av: Gunnar

Det finns alla sorters människor i trosförbunden. Jag tycker att var och en ska få vara i fred med sin egen tro.

Svar: Ja, jag tycker också att var och en ska få vara ifred med sin egen tro.
Inger Maryissa

2012-09-19 @ 07:59:42
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com
Postat av: Veiken

Dom avslöjar sig själva direkt när dom gör på det viset.
Det är ju det där med alla människors lika värde och kärleksbudskapet. Har dom missat det? Varma kramar

Svar: jo, det är så trist när vissa människor beter sig på detta sätt....och ja, de borde ju tänka på kärleksbudskapet och alla människors lika värde, oavsett vilken tro de har.Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-19 @ 19:05:22
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Anonym

så knäppt att de va så mot dej ,en del troende är så trångsynta tyvärr, hoppas du haft en mysig vecka,kramen å svar: det gick bra på biopsin men idag har jag varit öm å jag är knallblå på bröstet,kram igen

Svar: Ja, det är trist med människor som är trångsynta..man blir så ledsen...jo, tack, veckan har varit bra..
skönt att biopsin gick bra och hoppas du inte behöver vänta alltför länge på svaret.
stor kram
Inger Maryissa

2012-09-19 @ 20:01:39
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: Inga M

Säkert har du rätt i att det finns mycket ängslan i människor som så desperat klamrar sig fast vid stela dogmer i sin tro. För mig, liksom för många andra tror jag, så handlar tro på Gud om att tro på att det finns en god kraft som kan verka i oss alla. Det finns godhet. Sen spelar det inte så stor roll vad den kraften heter.

Svar: Jo, det finns nog en hel del ängslan i människor som så desperat klamrar sig fast vid stela dogmer i sin tro...ha sett och upplevt det själv under min uppväxt i frikyrkan...
Och ja, jag tror också på en god kraft som heter godhet...och håller med om att det spelar ingen roll vad den kraften heter.
Inger Maryissa

2012-09-20 @ 07:12:50
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Veiken

Sitter i höstmörkret och vandrar runt bland mina bloggvänner. Skickar en höstkram till dig!

Svar: Stor kram tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-20 @ 21:03:53
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Lotta

Kunskapskanalen är så bra tycker jag, kollar ofta på den när jag nu har tv på, inte ofta det händer men ibland så.
Konstigt beteende de visade dig, men å andra sidan så kan det ju vara skönt att inte ha med dessa människor att göra.
Kram

Svar: Jo, Kunskapskanalen är en bra kanal, som ofta har mycket intressanta program...Jo, beteende från dessa personer jag träffade är verkligen konstigt, och ja det är bättre för mig själv att inte ha med dem att göra.
kramar tillbaks
Inger Maryissa

2012-09-21 @ 00:03:00
URL: http://www.tankarombilder.blogg.se
Postat av: envingad

Visst är det för tråkigt när de så kallade "religiösa" förespråkar en sak men glömmer kärleken i det hela..för det är ju vad empati handlar i mina ögon sett. Förstår så väl att du blev besviken där! Relegion förstör så otroligt mycket..tänk om folk kunde respektera andras åsikter..så mycket mer harmonisk vår värld skulle se ut. :)
Kram till dig

Svar: Jo, man kan ju undrar vad empati menas för dessa människor...De påstår ju många gånger att de predikar kärlekens budskap.....men i praktiken är det många gånger annorlunda...
Tycker också att religionen många gånger förstör och har förstört så mycket....speciellt när de inte respekterar andras åsikter och tro...
man har sett genom tiderna hur tråkiga konsekvenser detta fått...
Säkert inte alla människor är så inom olika kyrkor osv. men tyvärr så finns det en hel del som är väldigt trångsynta och skadar och sårar andra människor som inte tror som de.....det är så tråkigt..
Kramar tillbaks

Inger Maryissa

2012-09-21 @ 11:26:12
URL: http://envingad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Visas ej för andra)

Din bloggs adress eller din hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0